در جنوب غرب استان فارس گهواره پیدایش و شکل گرفتن هنر و معماری دوران ساسانی؛ منطقه‌ای که آثار تاریخی برجای مانده‌ی دوره‌ی بشکوه تاریخ ایران زمین را در کنار طبیعتی زیبا در دل خود جای داده، قرار گرفته است؛ نقطه‌ای که فیروزآباد نام دارد.
کد خبر: ۷۲۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 04 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۵ کیلومتری شهر تاریخی شیراز قرار دارد، منطقه‌ای برخوردار از کهن‌ترین سازه‌ها و آثار دوران ساسانی و مقصدی دیدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگرانی که طبیعت را دوست می‌دارند.

وجود دو رشته کوه در شمال غربی و جنوب شرقی شهر، آب و هوای مطبوع و معتدلی به شهرستان فیروزآباد بخشیده و جاذبه‌های طبیعی شهر نیز برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب باشد، از کوه‌های مرتفع گرفته تا چشمه سارهای فراوان، رودخانه، پوشش جنگلی زیبا، زیستگاه گونه‌های نادر از پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی و باغ‌های پربار و ...

شهرستان فیروزآباد بخشی از منظر باستانی ساسانیان یا همان محور ساسانی است که اخیرا و به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی ایران، جهانی شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از فیروزآباد شروع می‌شود و تا سروستان و بیشابور(کازرون) ادامه دارد و شامل مجموعه‌ای وسیع مانند کاخ، شهر و غار است.

برخی باستان‌شناسان معتقد بوده و هستند که هر کدام از این سه محوطه‌ی تاریخی یعنی شهر گور، سروستان و بیشابور هر یک ظرفیتی برای ثبت در میراث جهانی محسوب می‌شوند و به همین دلیل از سال ۱۳۸۷ هر کدام در قالب یک پرونده‌ی جداگانه در فهرست موقت یونسکو ثبت کردند.

به گزارش ایسنا، شهرستان فیروزآباد دیدنی‌های بسیاری به لحاظ تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی در خود دارد، از شهر باستانی گور تا کاخ اردشیر بابکان و قلعه دختر گرفته تا تنگ هایقر و سد تنگاب و شهر زیبای میمند با باغ‌های گل محمدی و از دیگر سو فرش‌ها و دست‌بافه‌های زیبای ترکان قشقایی و ...

 

شهر باستانی گور فیروزآباد

شهر باستانی گور، نخستین شهر دایره‌ای شکل ایران بوده که در گذشته به دستور «اردشیر بابکان» ساخته و اکنون در ۵۰ کیلومتری شرق میمند و ۶ کیلومتری شمال فیروزآباد واقع شده است.

در کانون قسمت مرکزی این شهر برج بلندی قرار دارد که هنوز مقدار قابل توجهی از آن باقی مانده است. از دیگر ساختمان‌های مهم این شهر می‌توان به «تخت‌نشین» اشاره کرد که در بخش مرکزی شهر قرار گرفته و شباهت‌های زیادی به سر درهای تخت جمشید دارد و احتمالا در قدیم آتشکده‌ای بوده که به دستور اردشیر بنا شده است.

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان که آن را به‌عنوان آتشکده فیروزآباد نیز می‌شناسند، به‌وسیله «اردشیر بابکان» پس از پیروزی بر «اردوان پنجم» در نزدیکی شهر «گور»، در نزدیکی برکه‌ای که هنوز جوشان است، بنا شد و یکی از مهم‌ترین بناهای به جای مانده از دوران ساسانیان به شمار می‌رود.

این کاخ از تالارهای تو در تو ساخته شده که همچنان پس از گذشت چندین قرن گچ‌بری‌های قسمت بالای دیوارهای داخلی آن‌ها سالم باقی مانده‌اند.

در دوران اردوان پنجم واپسین پادشاه اشکانی به دست اردشیر بابکان بنیادگذار سلسلهٔ ساسانی در سده ۳ میلادی ساخته شد. کاخ اردشیر بابکان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فیروزآباد است.

این کاخ دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت ۱۸۰۰ سال گچ‌بری بخش بالای دیوارهای درونی آن همچنان آسیب نادیده مانده‌ است.

 

 

قلعه دختر فیروزآباد

در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده، بنایی ماندگار از دوران ساسانیان قرار گرفته است که با نام قلعه دختر شناخته می‌شود.

قلعه دختر در آستانه دره تنگ‌آب در ناحیه‌ای که شیب زمین در آن، یک دروازه طبیعی را پدید آورده، واقع شده است.

این بنای مستحکم و بزرگ بر کل منطقه تسلط دارد و احتمالا در دوران ساسانیان از آن برای دیده‌بانی و حفاظت از اولین پایتخت ساسانیان در شهر گور استفاده می‌شده است.

قلعه دختر از اتاق‌ها و راهروهای تو در تویی تشکیل شده که مصالح به کار برده در ساخت آن سنگ‌های نتراشیده، گچ و ساروج است. از دیدنی‌های نزدیک به قلعه دختر نیز می‌توان به نقش برجسته پیروزی و نقش برجسته تاجگذاری نیز اشاره کرد .

این قلعه حصین در سه سطح ساخته شده بود و ورود به آن از نازلترین سطح از طریق پلکانی مارپیچ که به حیاط اصلی تراس میانی می‌رسید انجام می‌شد.

سه طرف حیاط را اتاق‌های چهارگوش دارای تاق ضربی دربر گرفته بود و طرف چهارم به تراس فوقانی که روی آن ساختمان کاخ اصلی واقع شده بود، منتهی می‌شد.

 

تنگ هایقر

تنگ هایقر که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی فیروزآباد واقع شده، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگه‌های دنیا به‌شمار می‌رود و معروف به «گرند کانیون ایران» است.

پدیده‌های کم‌نظیری چون پستی بلندی‌های عجیب، رنگ‌های متنوع در صخره‌ها و دیواره‌های بلند دره، رودخانه پرآب جاری در کف آن و نوای آواز پرندگان را تنها در تنگ هایقر می‌توانید نظاره‌گر باشید.

عمقِ کم رودخانه‌ای که از تنگ هایقر می‌گذرد، آن را به مقصدی جذاب و ایده آل برای ماجراجویان و طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است، ولی ما توصیه می‌کنیم که بدون راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات لازم به آن سفر نکنید .

دریاچه سد تنگاب

این دریاچه دیدنی و زیبا پشت سد خاکی تنگاب در شهر فیروزآباد در مجاورت منطقه شکار ممنوع پادنا واقع شده است و محل مناسبی برای تماشای پرندگان مهاجری چون انواع لک لک‌ها، پلیکان‌سانان، کشیم‌سانان و آبچلیک‌ها است .

تنگ خرقه فیروزآباد

تنگ خرقه دره‌ای با پوشش جنگلی زیبا و سرسبز است که در کیلومتر ۲۴ جاده فیروزآباد به فراشبند قرار گرفته است.

تنگ خرقه یکی از گردشگاه‌های دیدنی استان فارس است که از چشمه‌سارهای فراوان و باغ‌های پربار نیز برخوردار است. علاوه بر آبشار و تنگ خرقه می‌توانید از بقعه امام‌زاده خرقه، آرامگاه سید داود و قلعه خرقه نیز بازدید کنید .

 

 

گنبد نمکی مورجان

به‌طور کلی، برجستگی‌هایی که به علت حرکت و بالا آمدن نمک پدید می‌آیند، گنبد نمکی نامیده می‌شوند.

در ناحیه رسوبی زاگرس در جنوب غربی ایران گنبدهای نمکی زیادی وجود دارند که گنبد نمکی مورجان یکی از آن‌ها است. این کوه نمکی در نزدیکی روستای مورجان در جنوب غربی شیراز در منطقه کوهمره سرخی واقع شده است.

شهر گل و گلاب؛ میمند

میمند شهری است در ناحیه گرمسیر فارس با هوای معتدل؛ دارای آب روان و انواع میوه؛ محصول عمده آن انگور و گلاب و شغل مردم بیشتر پیشه‌وری و تولید گلاب و عطریات است؛ شهری دارای کاروانسرا و مسجد جامع...

 

نام این شهر در منابع تاریخی سده‌های نخستین اسلام به عنوان یکی از نواحی کوره اردشیر آمده است، در زمان ساسانیان سرزمین پارس به عنوان مقر اصلی حکومت به پنج ولایت یا کوره ( خُرّه) تقسیم شده بود که هر کوره در واقع مجموعه‌ای از شهرهای یک مسیر است که به مرکز حکومت می‌رسد.

به گزارش ایسنا، یکی از مقاصد سفر در استان فارس، شهرستان فیروزآباد است که به دلیل جاده‌ی دسترسی زیبا از سمت شیراز و قرار گرفتن در مسیر اتصال فارس به بوشهر و هرمزگان، می‌تواند مقصدی جذاب برای هر گردشگری باشد.

گردشگرانی که قصد سفر به سواحل نیلگون خلیج فارس را دارند، می‌توانند مسیر شیراز، فیروزآباد، جم، عسلویه را انتخاب کرده و در راه خود را به دیدن زیبایی‌های منطقه پارسیان و شهرهای جنوبی فارس، میهمان کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار