مدير كل انتقال خون يزد خبر داد؛
مدیر کل انتقال خون استان یزد متوسط اهداكنندگان خون در استان يزد را 37 نفر در هر يك‌هزار است درحالی که متوسط اهدای خون در کشور 27 در هزار نفر است.
کد خبر: ۷۱۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 18 February 2019

دکتر «نقی تقوائی» بیان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا بیست و سوم بهمن ماه، ۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر از شهورندان يزدي خون خود را براي بيماران نيازمند اهدا كردند كه از اين تعداد ۲۵ هزار و ۵۵۰ نفر يعني حدود 66 درصد جزو اهداءكنندگان مستمر بودند.

وي با بيان اين كه 2.9 درصد از اهداکنندگان استان در اين مدت را بانوان تشکیل داده اند، خاطرنشان كرد: هر چند اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه معادل 2.5 درصد بوده، رشد قابل قبولی داشته است ولی امیدوارم که فرهنگ اهدای خون در بين بانوان يزدي گستردش بيشتري يابد.

به گفته تقوائي، بسياري از بانوان استان با باورهاي غلطي که در مورد اهداي خون دارند به عنوان نمونه عوارض سوء اهداي خون در بانوان، خود را از اين اقدام برحذر مي‌دارند و اين در حالي است كه همواره سلامت اهداکنندگان خون در اولویت قرار دارد و تا از سلامت آنان اطمینان حاصل نشود، اهدای خون صورت نمی‌گیرد.

وي به فعاليت چهار مرکز ثابت اهداي خون در میدان ابوذر و آزادشهر يزد و شهرهاي میبد و اردکان اشاره كرد و گفت: البته پايگاه‌هاي سيار اهداي خون نيز در تمام شهرستان‌هاي يزد فعاليت دارند که حدود 3 درصد از خون اهدایی را تامین می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان همچنين تصريح كرد: ميزان پاسخگويي انتقال خون استان براي تامين پلاسما و پلاکت مورد نياز در استان بيش از 95 درصد است كه كه از اين لحاظ شرايط خوبي در سطح كشور داريم.

وی از راه‌اندازي روش نوین پلاسما فرزیس و پلاکت فرزیس به منظور گرفتن پلاکت یا پلاسماي خون اهداکنندگان خبر داد که محصولات نوین انتقال خون محسوب می شوند.

وي در اين مورد اعلام كرد: امسال تاكنون ۲۲۷۰ پلاسما فرزیس و ۶۰۰ پلاکت فرزیس در استان تهيه شده است.

تقوائی ضمن تمجید از مردم ایثارگر استان، عنوان كرد: متوسط اهداكنندگان خون در كشورمان 27نفر در ازاي هر هزار نفر است ولي اين رقم در استان يزد 37 نفر است.

اين مسئول در پايان نيز اظهار كرد: در سال جاري تاكنون ۶۱ هزار واحد انواع فرآورده‌هاي خوني شامل 24400 واحد گلبول قرمز، 13000 واحد پلاکت و 1160 پلاکت فرزیس به مراكز درماني يزد انتقال داده شده و علاوه بر اين نيز ۴۴۰۰ واحد فراورده‌هاي خوني نيز به ساير استان‌ها ارسال شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار