کتاب " بهداشت و فوریتهای پزشکی در مراقبتهای زیبایی" با تیراژ 500 جلد در سال 1394 توسط گروهی از نویسندگان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد انتشار یافت
کد خبر: ۷۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 04 August 2015
بنابر گزارش تابناک یزد، محمد تقی قانعیان عضو هیئت علمی و مدیر گروه بهداشت محیط این دانشگاه و  یکی از مولفان کتاب اظهارکرد: آرایشگاه ها و سالن های زیبایی از جمله اماکنی هستند که رعایت بهداشت در آن‌ها ارتباط تنگاتنگ با سلامت جامعه دارد، بنابراین متصدیان این صنف باید با ضوابط بهداشتی و مخاطرات مربوط به فعالیت‌های اجرایی مربوطه آشنایی کامل داشته باشند.

 وی ادامه داد:  این اماکن مشمول آیین‌نامه اصلاحيه ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی هستند. طبق این آيين‌نامه (مصوب آذر ماه 1379)، ضوابط بهداشتی مربوطه باید در آرایشگاه ها رعایت گردد، در غیر این صورت آرایشگران مجاز به بهره‌برداری از مراکز مربوطه نبوده و دریافت پروانه کسب نیز منوط به رعایت این قوانین بهداشتی است.

قانعیان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 13 از آيين‌نامه اجرايي اصلاحيه ماده 13 کلیه متصدیان و اشخاص شاغل در آرایشگاه ملزم به گذراندن دوره ویژه بهداشت عمومی و داشتن گواهی نامه معتبر مربوطه هستند. براساس قانون اعتبار گواهی‌نامه‌ دوره آموزشی بهداشت عمومی (بهداشت اصناف) 3 سال است و بعد از آن نیاز به گذراندن مجدد دوره آموزشی جهت اخذ مجدد گواهی نامه مربوطه است.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر آرایشگرها، افرادی که به عنوان هنرجو از طریق سازمان فنی حرفه ای دوره های مربوط به آرایش و مراقبت زیبایی نظیر آرایش و پیرایش زنانه، پیرایشگر مردانه، کاربر مواد شیمیایی در آرایش زنانه و پیرایش مردانه را می گذرانند، نیز می بایست براساس سرفصل های مصوب این سازمان مباحث مرتبط با بهداشت، ایمنی و فوریت های پزشکی متناسب با فعالیت های آرایشگاه را بدانند.

دکترقانعیان مولف این کتاب همچنین متذکرشد: با توجه به اهمیت رعایت موازین بهداشتی و ایمنی در آرایشگاه ها، نویسندگان این کتاب مجموعه ای را مشتمل بر مباحث بهداشت محیط، بهداشت و ایمنی شغلی و فوریت های پزشکی تدوین و امیدوارند مورد استفاده هنرجویان فنی حرفه ای، آرایشگران و عامه مردم قرار  گرفته و بتواند در ارتقای سلامت افراد جامعه و به ویژه پرسنل شاغل در آرایشگاه ها مؤثر باشد.

  به گفته وی دکتر محمد حسن نجفی، مهندس رضاعلی فلاح زاده، فاطمه منصوری، سمانه السادات ملک ثابت، فریبا منصوری و   راضیه راستگویان از جمله مولفان کتاب " بهداشت و فوریتهای پزشکی در مراقبتهای زیبایی"  هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار