مدیر مرکز مطالعات باروری ابر‌ها خبر داد؛
مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها از شروع مجدد پروژه باروری ابر‌ها با رویکردی جدید و استفاده از تکنولوژی‌های داخل کشور خبرداد.
کد خبر: ۶۹۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 06 January 2019

فرید گلکار مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها گفت: آخرین مرحله طرح بارور سازی ابر‌ها در سال ۱۳۹۵ به وسیله‌ هواپیما‌های شرکت صافات در کشور اجرا و پس از این سال به دلیل کاهش اعتبارات اجرای این طرح در تمامی نقاط کشور متوقف شد.

وی افزود:در حال حاضر نیز به دلیل کاهش اعتبارات و افزایش هزینه‌ها و فراهم نشدن تجهیزات و قطعات هواپیما قادر به استفاده از هواپیما‌های شرکت صافات نیستیم و قراردادی با این شرکت منعقد نکرده ایم.

گلکار ادامه داد: در حال حاضر تفاهم نامه‌ای بین وزارت نیرو و نیروی هوا فضای سپاه برای استفاده از هواپیما‌های این نیرو جهت امر بارورسازی ابر‌ها تنظیم شده و حتی سال گذشته نیز حدود ۵ پرواز آزمایشی توسط هواپیما‌های تازه تجهیز شده‌ی نیروی هوا فضای سپاه در نقاط صعب العبور کشور انجام شده که موفقیت آمیز بوده است.

وی با توجه به طولانی شدن پروسه تنظیم این تفاهم نامه تصریح کرد: بسیاری از مشکلات مالی به واسطه حضور نیرو‌های هوا فضای سپاه حل شده و به لحاظ تامین دیگر منابع مالی، وزارت نیرو همکاری‌های لازم را انجام داده و تمامی اعتبارات تامین شده و مشکلی از لحاظ مالی وجود ندارد، اما پروسه تنظیم تفاهم نامه به دلیل وجود برخی از مشکلات حقوقی و همچنین زمان بر بودن تغییرات بر روی هواپیما‌ها جهت مناسب سازی برای انجام عملیات بارور سازی کمی زمان بر بوده که امیدواریم هرچه زود‌تر این تفاهم نامه امضا و نهایی شود.

گلکار با اشاره به استفاده از پهباد‌ها در امر بارورسازی ابر‌ها افزود: در تفاهم نامه‌ای که با نیروی هوافضای سپاه تنظیم شده، استفاده از پهباد‌های این نیرو نیز پیش بینی شده که نیروی هوافضای سپاه نیز تغییراتی روی برخی از پهباد‌های خود جهت امر بارورسازی ابر‌ها انجام داده و در حال حاضر نیز در مرکز ملی بارورسازی ابر‌ها یک پهباد جهت بارورسازی وجود دارد و حتی چندین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز نیز انجام شده است.

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها در خصوص برخی شایعات پیرامون وجود موانعی جهت بارورسازی ابر‌ها در برخی از روستا‌های شهرستان تفت گفت: خوشبختانه هیچ مانعی در شهرستان تفت و روستا‌های مجاور برای پرواز هواپیما‌ها وجود ندارد و تمامی مجوزات لازم در زمان تاسیس مرکز تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها گرفته شده است و پس از مطالعات امکان سنجی بر روی سامانه‌ها امکان پرواز هواپیما‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: در بیشتر مواقع منطقه هدف در طرح بارورسازی ابر‌ها در استان، منطقه شیرکوه و روستا‌های اطراف این کوه است.

گلکار تصریح کرد: مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها هیچ گونه راداری در روستا‌های شهرستان تفت ندارد و حتی راداری که در گذشته در منطقه روستای کردآباد وجود داشته هنوز آماده به کار نشده است.

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها افزود: از رادار‌های سازمان هواشناسی با وجود اینکه پیشرفته هستند به دلایل مختلفی جهت امر بارورسازی ابر‌ها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: طرح عقیم سازی ابر‌ها بسیار سخت و هزینه بر است و این عمل هیچگاه در کشور اتفاق نخواهد افتاد و شهروندان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

گلکار اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از مسئولین کشور اعتقاد قوی بر طرح بارورسازی ابر‌ها نداشتند، اما به تازگی فضای خوبی از لحاظ اطلاعاتی در وزارت نیرو ایجاد شده و این وزارت سعی در حمایت از این طرح دارد و عناصری نیز وجود دارد که مشکلات و موانعی را بر سر راهمان قرار داده و ما با تعامل و گفتگو این موانع و مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت و حتی در صدد برگزاری دوره‌های آموزشی باروری ابر‌ها برای افزایش اطلاعات مردم در خصوص این طرح هستیم که امیدواریم با کمک رسانه‌ها گامی بزرگ در جهت معرفی این طرح ملی به مردم برداریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار