تمامی معترضانی که روز دوشنبه ۱۹ آذر ماه مقابل سفارت گرجستان در تهران تجمع کرده بودند از مرز هوایی یا زمینی این کشور دیپورت شدند. هرچند مدتی است که اخباری مبنی بر دیپورت برخی ایرانیان از مرزهای هوایی و زمینی این کشور و تمدید نکردن اقامت برخی دیگر از اتباع کشورمان به گوش رسید، اما اظهارات  تجمع‌کنندگان مقابل سفارت مواردی فراتر از دیپورت و  تمدید نکردن ویزا را شامل می شد! با اینکه در تجمع روز گذشته تعداد معترضان از انگشت‌های دو دست تجاوز نمی‌کرد، اما در میان آنان از هر طیف سرمایه‌گذار و توریست گرفته تا افراد مسن به چشم می‌خوردند. آنان مدتی در مقابل سفارت تجمع کردند و پس از اینکه سفیر گرجستان در تهران بین آنها حاضر و قول پیگیری داد، متفرق شدند.

نوسانات بازار ارز و تغییرات در اقتصاد ایران عده زیادی از ایرانیان را به فکر مهاجرت به ویژه به کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان انداخت که نیازی به کسب  روادید نداشته و تسهیلاتی هم برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی از قبیل ثبت آسان شرکت و گرفتن اقامت آن کشور فراهم کرده‌اند. ایرانیان زیادی  اقامت گرجستان را گرفته و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کنند.

برخی افراد در میان معترضان اظهار می کردند که با وجود  یک دهه زندگی و تحصیل فرزندانشان در این کشور، هنوز موفق به کسب اقامت دائم  نشده‌اند.

از گرفتن پول تمدید اقامت، تا ممانعت از انجام آن!

بر اساس این گزارش برخی از معترضان ایرانی این ادعا را مطرح می‌کنند که دولت گرجستان برای تمدید اقامت و صدور برگه عدم سوء پیشینه از هر فرد ۲۱۰ دلار دریافت و پس از آن به بهانه‌های مختلف از تمدید اقامت آنان امتناع کرده است. برخی دیگر از هموطنانمان هم بهانه‌های آنان را غیر متقن خوانده و می گویند که ماموران مرزی تحت عنوان ناقص بودن مدارک ما را از مرز ریجکت کردند در صورتی که به گفته خودشان تمام مدارک مانند اجاره خانه و برگه واریز مالیات را به همراه داشته‌اند!

همچنین برخی دیگر از ایرانیان دیپورت شده که مقابل سفارت تفلیس در تهران حضور داشتند در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کردند که الگوی خاصی در مرز گرجستان برای برخورد با مسافران وجود نداشت تا بر اساس آن به افراد اجازه ورود داده یا از ورود آنان جلوگیری کنند! به عقیده آنان این امر کاملا سلیقه‌ای انجام می‌شده است؛ به این صورت که به عده‌ای اجازه ورود داده می‌شده  و در مقابل از ورود برخی بدون  ارائه دلایل به قول آنان مستدل جلوگیری می‌شده است، حتی برخی عنوان کردند که مورد بازجویی قرار می‌گرفتند و در این میان حتی با برخی برخورد فیزیکی هم شده است!

تزریق سرنگ و برخورد فیزیکی با مسافران ایرانی در فرودگاه گرجستان

در میان معترضان مقابل سفارت گرجستان، خانمی حدود ۳۵ ساله حضور داشت که اظهار کرد در فرودگاه تفلیس ۲۰ ساعت بازداشت بوده و مورد ضرب و شتم پلیس این فرودگاه قرار گرفته است. هدی.م  به خبرنگار حوزه سیاسی باشگاه حبرنگاران جوان گفت: من از گرجستان برای سفر و به عنوان توریست به استانبول رفتم و وقتی خواستم به گرجستان برگردم از ورود من جلوگیری شد و در پاسخ گفتند که من در این کشور در هتل و یا جای دیگری اقامت ندارم پس نمی‌توانم باز گردم؛ در صورتی که  آنجا خانه داشتم و در آن زمان کلید و حتی قبض گاز همراهم بود که در فرودگاه از من گرفتند، وقتی نحوه برخورد آنها را دیدم با موبایلم شروع به فیلم‌برداری کردم . پلیس فرودگاه به سمت من حمله ور شده و الفاظ رکیکی را به من نسبت دادند؛ زمانی که به گرجی جواب آنها را دادم و متوجه شدند زبانشان را بلد هستم مرا  به داخل اتاقی بردند که پس از آن را به خوبی به یاد ندارم زیرا (به ادعای این فرد) چند سرنگ به من تزریق کردند؛ بعد از آن ضرب و شتم فیزیکی شروع شد و حتی چندین بار من اقدام به فرار کردم که موفق نشدم. 

البته سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه و پس از تجمع مقابل سفارت گرجستان، قول پیگیری ادعاهای ایرانیان مبنی بر رفتار نامناسب با اتباع کشورمان در گرجستان را داد و گفت که موضوع را بررسی می‌کند.

از تزریق سرنگ به ایرانیان در فرودگاه تفلیس، تا دیپورت آنان به بهانه‌های واهیاز تزریق سرنگ به ایرانیان در فرودگاه تفلیس، تا دیپورت آنان به بهانه‌های واهی

از دیگر حاضران مقابل سفارت گرجستان فردی بود که اظهار می‌کرد ۴۰ نفر از اتباع کشورمان را از مرز هوایی دیپورت کردند، وی که خود از دیپورت‌شدگان بود گفت که وقتی ما را در فرودگاه دیپورت کردند، پاسپورتمان را گرفته و تحویل یکی از مهمانداران دادند. به اجبار از پول خودمان بلیط گرفته و دیپورتمان کردند.

نگاهی به اخبار مربوط به بدرفتاری با اتباع کشورمان در مبادی ورودی به گرجستان همچنین انتقادات افرادی که برای رساندن سخن خود به گوش دیپلمات‌های گرجی مقابل نمایندگی این کشور در تهران تجمع کرده بودند، این سوال به ذهن می رسد که دستگاه دیپلماسی ما در زمینه پیگیری چنین برخوردهایی چه اقداماتی انجام داده است؟ در این زمینه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت‌وگو کرد. قاسمی با اشاره به فراخوانده شدن سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه در اواخر هفته گذشته از انتقال نگرانی‌های تهران نسبت به برخورد با اتباعش از طریق سفیر گرجستان به مسئولان این کشور خبرداد و  تاکید کرد که علت دیپورت شدن اتباع کشورمان هر چه که بوده توجیهی بر انجام رفتار‌های غیرمعمول و نامتعارف نمی‌شود و اتباع دیپورت شده کشورمان مورد حمایت دولت ایران هستند و برای احقاق حقوق آنان در حال مذاکره با دولت گرجستان هستیم.

قاسمی همچنین تصریح کرد که وزارت خارجه نسبت به برخورد نامناسب با اتباع کشورمان و دیپورت افراد از گرجستان با جدیت پیگیر بوده و امیدوار است که دولت گرجستان ظرف چند روز آینده دلایل چنین رفتار‌هایی را ارائه کند.

از تزریق سرنگ به ایرانیان در فرودگاه تفلیس، تا دیپورت آنان به بهانه‌های واهی

گرجستان ایرانیان را با دست پس زده، با پا پیش می‌کشد!

درست است که روابط ایران و گرجستان، در سطحی مطلوب و خوب قرار دارد، اما به نظر می‌رسد پس از تغییر رئیس جمهور گرجستان، سیاست‌های این کشور هم تغییر کرده و شاید به همین دلیل رفت و آمد ایرانیان  به مشکل بر خورده است.

برخی می‌گویند دولت گرجستان اعلام کرده کل جمعیت کشورش ۴ میلیون نفر است، نمی‌تواند پذیرای ۴۰۰ هزار ایرانی باشد؛ اما اگر دولت گرجستان نمی‌تواند این تعداد  از افراد خارجی اعم از مهاجر و توریست را در کشور خود پذیرا باشد، چرا قوانین خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا افراد جذب زندگی، سرمایه‌گذاری و تفریح در این کشور شوند و پس از مراجعه آنان را دیپورت می‌کند؟ یا چرا از برخی متقاضیان برای تمدید اقامت پول دریافت می‌کنند اما  از تمدید آن امتناع می‌کنند؟