معاون آب منطقه‌اي يزد در جمع بهره‌برداران چاه‌هاي كشاورزي ميبد:
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد بهترین شیوه در صرفه‌جویی از منابع آب زیرزمینی را جايگزيني كشاورزی صنعتی و نوین به جاي كشاورزي سنتي ذكر كرد.
کد خبر: ۶۸۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 28 November 2018

«سید محمد طباطبایی» در حاشيه نشست بهره‌برداران چاه‌هاي كشاورزي شهرستان ميبد گفت: حفاظت از منابع آب‌زیرزمینی مهمترین اولویت شرکت آب منطقه‌ای استان یزد است.

وی با تاكيد بر حفاظت از منابع آبي تجديدناپذير، بیان كرد: آب، مهم‌ترین سرمایه هر کشوري است لذا برای حفظ و پایداری آن باید نسبت به حفاظت از منابع آبي موجود همت گماريم.

وي با بيان اين كه بخش قابل توجهي از آب مصرفي در كشور و استان مربوط به بخش كشاورزي است، صرفه‌جویی و مديريت بهينه مصرف آب با مشارکت همه‌ بهره‌برداران به ويژه کشاورزان میسر خواهد بود.

طباطبایی با اشاره به كاهش 30 درصدي بارش‌هاي استان در سال آبي گذشته، گفت: البته پس از خشكسالي‌هاي مكرر در استان طي سال‌هاي گذشته، بنا بر پيش‌بيني‌هاي كارشناسان، امسال وضعيت بارشي بهتري را نسبت به سال‌هاي اخير شاهد خواهيم بود.

معاون آب منطقه‌ای يزد با اشاره به این که در میبد قنات‌ها عمدتاً خشک شده‌اند، افزود: بیشترین خسارت در اين بخش مربوط به قنوات مناطق كوهستانی كه هوابین هستند و بلافاصله با بارندگی‌های کم، دچار نوسانات مي‌شوند، بروز كرده است.

به گفته وي، هر چند قنات‌هاي مناطق كوهستاني به دنبال بارش مناسب مجدداً آبدهي خواهند داشت ولي منابع آبي واقع در دشت‌ها در صورت بروز بارش‌هاي مشابه، خيلي سخت به شرايط اوليه بازخواهند گشت.

وی بر محدود شدن بهره‌برداری از چاه‌های آب زیرزمینی تاكيد كرد و گفت: اين منابع با کنترل و مدیریت حفظ مي‌شوند و در اين صورت مي‌توانند به عنوان سرمایه‌ی ملی برای نسل‌های آینده نيز بقا داشته باشند.

طباطبایی با اشاره به این که میبد یک شهر صنعتی است، افزود: مصرف آب در بخش صنعت ميبد نيز بالاست ولی ایجاد اشتغال، رونق و ثروت در اين شهرستان ناشي از فعاليت‌هاي صنعتي است به طوري كه به ازای هر يك لیتر آب در ثانیه 70 شغل در بخش صنعت ايجاد مي‌شود و اين در حالي است كه اين آمار در بخش كشاورزي به مراتب پايين‌تر است.

وي تصریح کرد: بهترین شیوه براي حفاظت ارز منابع آبي موجود روي آوردن به كشاورزی صنعتی است که به مراتب بازدهي و راندمان بالاتري دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای يزد به طرح خاموشی چاه‌های كشاورزي به عنوان يكي از روش‌هاي حفظ و تعادل‌بخشي منابع آب زيرزميني استان اشاره كرد و گفت: با توسعه سطح كشاورزي در شرايط حاضر مختالف هستيم و معتقديم بايد به جاي آن افزايش بهره‌وري و بازدهي فعاليت‌هاي كشاورزي را دنبال كنيم.

طباطبايي جايگزين كردن كشت‌هاي كم‌آب‌خواه به جاي محصولات پرآب‌خواه را از ديگر سياست‌هاي استان در اين راستا عنوان كرد و گفت: از مجموع 6600 حلقه چاه استان، 3800 چاه برای مصارف کشاورزی مورد استفاده است.

به گفته‌ي وي، در حال حاضر به طور متوسط 82 درصد آب مصرفي در استان مربوط به کشاورزی، هفت درصد در بخش صنعت و مابقی برای شرب و بهداشت استفاده می‌شود ولی اين رقم در شهرستان میبد 71 درصد در بخش کشاورزی، 15درصد صنعت و 14درصد برای شرب است.

اين مسئول در پایان نيز با بيان اين كه خاموشی زمستانه‌ي چاه‌های كشاورزي استان در سال گذشته منجر به صرفه‌جويي 70 میلیون متر‌مکعبي آب در استان شده است، خواستار مساعدت و همكاري بهره‌برداران چاه‌هاي كشاورزي براي اجراي اين طرح شد.

گفتني است، در اين نشست ابوالحسني معاون فرماندار ميبد و پوركوثري رييس جهادكشاورزي ميبد نيز ايراد سخن كردند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار