23 ربیع الاول سال جاری برای نخستین بار «روز قم» خواهد بود؛ روزی که تنها یک هفته به آن باقی مانده و ضروری است تا برنامه ریزی های لازم برای تبدیل این روز به یک روز متفاوت و به یاد ماندنی برای اهالی قم و همچنین زائران و گردشگران انجام شود.
کد خبر: ۶۸۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 25 November 2018

به گزارش تابناک قم، همین چند روز پیش بود که در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم، بیست و سومین روز از ماه ربیع الاول به مناسبت سالروز ورود مبارک حضرت کریمه اهل بیت (س) به این دیار، به عنوان «روز قم» نامگذاری شد.

این نامگذاری البته به مرداد ماه سال جاری و تصویب این امر در شورای اسلامی شهر قم باز می گردد؛ طرحی که با قید دو فوریت به تصویب اعضای شورای شهر رسید و قرار شد تا در شورای فرهنگ عمومی استان هم تصویب و پیگیری شود.

23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری، نقطه عطف تاریخ قم

به هر حال تردیدی نیست که بیست و سومین روز از ماه ربیع الاول سال 201 هجری قمری نقطه عطفی را در تاریخ قم رقم زد که می تواند تاریخ این شهر را در تقویم تاریخ، به قبل و بعد از این روز تقسیم کند؛ روزی که حضرت فاطمه معصومه (س) با قدوم مبارک خویش، مردم و اهالی این شهر را مفتخر ساختند و نورانیتی دیگر به آن بخشیدند.

این قدوم مبارک البته سبب شد تا توجه عالمان و دانشمندان جهان اسلام به این شهر دوچندان شود و قم مرکزیتی ویژه در جهان اسلام پیدا کند. پس از این حضور بود که این شهر، شاهد تشریف فرمایی امامزادگان فراوان دیگری هم شد که به نوبه خود توانستند بر شأن و جایگاه این شهر بیفزایند؛ امامزادگانی که بیش از 400 نفر از آنان به عنوان فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) در این شهر مدفون هستند و آرامگاه هایشان، زیارتگاه عاشقان خاندان اهل بیت (ع) بوده، هست و خواهد بود.

اکنون و با توجه به این نامگذاری لازم و معنادار و البته مدت زمان کمی که تا «روز قم» در سال جاری – مصادف با دهم آذر ماه - باقی مانده است می توان امیدوار بود که مجموعه مسؤولان و مردم شهر دست در دست هم دهند تا این روز، به یک روز متفاوت و به یاد ماندنی برای همه اهالی قم و همچنین همه مسافران، زائران و گردشگران تبدیل شود.

ضرورت انعکاس رسانه ای «روز قم»

در این باره، حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم - که خود یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم است – به خبرنگار فارس گفت: به نظر می رسد برای بزرگداشت این روز، باید از تجربه های موجود در حرم ائمه معصومین (ع) استفاده کرد تا بر اساس آن تجربیات، بتوان برنامه های جامع و کاملی را تدارک دید.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین بیان کرد: نکته مهم دیگر، ضرورت انعکاس رسانه ای این رویداد است تا تعداد بیشتری از مردم کشور و البته جهان اسلام و همینطور مردم دیگر کشورها، با تاریخ مهم قم به عنوان یک مرکز حدیثی و روایی و همچنین یک مدرسه بزرگ علمی پژوهشی آشنا شوند و به این ترتیب، هویت قم بیشتر برای همگان آشکار شود.

دیرباز در عین حال تصریح کرد: تردیدی نیست که حضرت فاطمه معصومه (س) نگین، آبرو و اعتبار شهر قم است؛ اما در عین حال نباید فراموش کرد که قم به عنوان خاستگاه انقلاب، مناسبت های مهم دیگری مانند 19 دی هم دارد که باید به آن ها هم توجه ویژه ای شود؛ چراکه مردم در اینگونه مناسبت ها بود که دین و ولایت را با انقلاب اسلامی درآمیختند و حماسه آفریدند.

لزوم برنامه ریزی جامع مسؤولان استان برای «روز قم»

اکنون و با توجه به در پیش بودن «روز قم»؛ لازم است تا برنامه ریزی جامعی در این باره به انجام برسد.

در این باره باید گفت چند سالی است مردم قم در این روز با شاخه گل هایی در دست، مراسم نمادین ورود کاروان حضرت معصومه (س) را به شهر اجرا می‌ کنند و سپس با حضور در حرم مطهر آن بانوی کرامت، عرض ادب و احترام خود را به جای می آورند؛ اما می توان انتظار داشت که امسال و علاوه بر این مراسم، برنامه های دیگری هم برای همه مجاوران و زائران این آستان تدارک دیده شود تا نامگذاری «روز قم» حلاوتی دیگر یابد.

پس تردیدی نیست که باید همه نهادها و دستگاه ها با همه ظرفیت خود به صحنه بیایند؛ البته بهتر این می بود که شورای فرهنگ عمومی استان، با توجه به مصوبه مرداد ماه شورای اسلامی شهر، زودتر از این برای تصویب این عنوان و ارسال آن برای تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور و درج در تقویم عمومی اقدام می کرد اما با این حال هنوز فرصت برای این برنامه ریزی باقی است و می توان امیدوار بود که دهم آذر ماه امسال یعنی همان 23 ربیع الاول، به روزی متفاوت و ماندگار در عُشّ آل محمد (ص) تبدیل شود.

چند پیشنهاد برای بزرگداشت «روز قم»

در این زمینه می توان به نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا در این روز – که مصادف با دهم آذر ماه و روز مجلس هم هست – مشروحی از مطالبات مختلف و به حق مردم را به گوش مسؤولان ارشد کشور رسانده و از آنان بویژه رؤسای قوا برای اختصاص بودجه های ویژه استمداد طلبند. این مهم از آن جهت پیشنهاد می شود که قم، تنها یک شهر و استان در ایران نیست؛ بلکه جایگاه بین المللی آن ایجاب می کند تا نگاه ویژه ای به آن در برنامه ریزی های کشوری انجام شود.

همچنین می طلبد تا در این روز، طلاب و سخنرانان قم، درباره قم، تاریخ آن و اهمیت این شهر در جهان اسلام با مردم سخن گویند و آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند. در عین حال اداره کل آموزش و پرورش استان نیز می تواند با فراخوان مسابقه انشاء یا مقاله نویسی در بین دانش آموزان با موضوعاتی مربوط به توسعه و پیشرفت قم، تعداد فراوانی از جمعیت استان یعنی دانش آموزان و والدین را در این زمینه همراه سازد.

بدیهی است اقشاری مانند کسبه و پزشکان هم می توانند در این روز، با ارائه تخفیف های ویژه، کام مجاوران و زائران حضرت کریمه (س) را شیرین کنند و اجر و مزد این عمل خداپسندانه خود را از آن بانوی کرامت دریافت دارند.

و اما شاید مهم ترین کارویژه بر عهده رسانه های عمومی است تا ضمن بازتاب این برنامه ها و همچنین تدارک محتوای لازم در این موضوع، توجه های بیشتری را به این نقطه مهم از جهان اسلام جلب کنند تا ان شاء الله این روز در سال های آینده هم، با دقت و عنایت بیشتری مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار