آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی برگزار شد و برگزیدگان بخش اصلی و بخش جنبی فیلم مستند و داستانی توسط هیئت داوران معرفی و تجلیل شدند.
کد خبر: ۶۸۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 22 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی با حضور شرکت کنندگان در جشنواره، هنرمندان استانی و کشوری، مسئولان و مردم در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای برگزار شد.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی با بیان اینکه سینمای ایران یکی از میراث های بزرگ انقلاب اسلامی ایران است، اظهار داشت: هنرمندان عرصه سینما با زبان تصویر، دانش و تخصص، چهره متفاوت ایرانی اسلامی را طی ۴ دهه گذشته به تصویر کشیدند و زوایای پیچیده فرهنگ ایرانی را به جهانیان به ویژه دنیای غرب معرفی کردند.
وی در ادامه ضمن تشریح روند برگزاری جشنواره های رضوی در ایران، با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره ها، عنوان کرد: نمایش فیلم های کوتاه و مستند در شهرهایی با پیشینه تاریخی مانند یزد، اتفاقات خوبی را در عرصه تولید محتوای تصویری و فرهنگی هنری رقم خواهد زد.
علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز از دیگر سخنرانان این آیین بود.
وی با بیان اینکه فیلم کوتاه مصداق کامل ترین گنجینه برای بیان هویت ایرانی با زبان گویای هنر است، تاکید کرد: در طول تاریخ بشری، زبانی گویا تر و دلچسب تر از زبان هنر نبوده و نیست و کاملترین پیام ها همیشه موجز و مختصرند که فیلم کوتاه بهترین مصداق این مدعاست. جشنواره رضوی بهترین بستر این رویداد بزرگ است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به اینکه امروزه جامعه جوان ما تشنه هویت اصیل ایرانی و اسلامی هستند، اظهار داشت: چه خوب است که آثاری هنرمندانه و با زبان گویای هنر به این هویت غنی و پیشینه اصیل بپردازند.
پس از سخنرانی مسئولان، آیین تجلیل و معرفی برگزیدگان با اجرای عباس گلرسان دبیر اجرایی این جشنواره اغاز شد.
شایان ذکر است در این جشنواره 503 اثر دریافت شده بود که با نظر هیئت انتخاب 72 اثر به مرحله داوری راه یافته و از 27 تا 29 آبان ماه در سینما تک یزد به روی پرده سینما رفت که مورد استقبال بی سابقه شهروندان یزدی قرار گرفت و بالاخره پس از 3 روز اکران، برگزیدگان بخش اصلی و بخش جنبی فیلم مستند و داستانی توسط هیئت داوران که متشکل از محمدرضا اصلانی، مهدی نادری، احمد پهلوانیان، محمد حسین فرج و طیبه فلکیان بود؛ معرفی و از آنان تجلیل شد.
از بین 189 اثر ارسالی به بخش مستند سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی، 27 اثر به بخش داوری راه یافتند.
بر اساس انتخاب هیئت داوران، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به فیلم "ماهیاک" از استان تهران به کارگردانی فرح زارع تعلق گرفت.
دیپلم افتخار و مبلغ 60 میلیون ریال به فیلم "سراج" از استان قم به کارگردانی محمدرضا دهستانی اهدا شد و دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال هم به فیلم "داستان فیکا و فیدان" از استان البرز به کارگردانی دلاور دوستانیان رسید.
همچنین چهار سفر هوایی کربلا بخش جنبی فیلم های مستند از طرف علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به بازیگر نقش عباس در فیلم "عباس" از استان یزد، فیلم "داستان عروسک ها" از استان یزد به خدیجه عباسی و فیلم "سلام خدای مهربون" از استان اصفهان به احمد کرمی اهدا شد.
جایزه نگاه ویژه به اسناد تاریخی هم به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم "رازهای سرزمین من"از استان یزد به کارگردانی احمد صراف اهدا شد.
همچنین دیپلم بخش پژوهش و تحقیق این بخش به فیلم "شبیه مضحک" از استان یزد به کارگردانی علی محمد ناصربافقی اهدا شد و دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال به فیلم "دالان" از استان تهران به کارگردانی محمد صادق دهقانی رسید.
جایزه بهترین فیلم برداری مستند به تصویربرداری فیلم "سراج" از استان قم به محمود احمدی تعلق گرفت و دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال هم به تصویربرداری فیلم "بلندای آسمان" از استان یزد به حامد بقاییان تعلق گرفت.
همچنین در بخش جنبی فیلم های مستند، دیپلم افتخار به تدوینگر فیلم "سراج" از استان قم به محمدرضا دهستانی اهدا شد.
اما در بخش داستانی این جشنواره به دلیل تعدد اثار، رقابت نزدیک تر بود و داوران جشنواره با چالش جدی تری نسبت به انتخاب و معرفی برگزیدگان مواجه بودند.
از بین 314 اثر ارسالی به بخش داستانی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی، 45 اثر به بخش داوری راه یافتند.
بر اساس نظر هیئت داوران جشنواره؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به فیلم "بازگشت" از استان گیلان به کارگردانی شهریار پورسیدجان اهدا شد.
دیپلم افتخار و مبلغ 60 میلیون ریال به فیلم "خوشحال و شاد و بیزارم" از استان تهران به کارگردانی ایمان برهانی تعلق گرفت. همچنین در بخش داستانی، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال به فیلم "باربرها" از استان تهران به کارگردانی رضا حماسی و دیپلم افتخار و تقدیر هیئت داوران از فیلم "مثل بچه آدم" از استان تهران به کارگردانی آرین وزیردفتری رسید.
همچنین در بخش جنبی فیلم های داستانی، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال از طرف سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران به فیلم برداری برای مجموعه کارهای امین راستجو از استان یزد تعلق گرفت.
دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال به فیلم "استخوان" از استان تهران به کارگردانی غلامرضا حیدری به خاطر رمزآفرینی در روایت، همچنین دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال به طراحی صحنه فیلم"چتر خاکستری" از استان اصفهان به ملیکا غلامی، دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال به فیلم "لحظه آخر" از استان قم به کارگردانی جابر نوروزی بابت روایت عکاسانه در سینما و همچنین دیپلم افتخار طراحی صحنه به فیلم "لباس سفید" از استان یزد به ابوالفضل سلیمی دربرزی اهدا شد.
با به پایان رسیدن آیین اختتامیه، به طور رسمی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد به کار خود پایان داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار