رئیس انجمن ژئوپولیتیک ایران مطرح کرد:
رئیس انجمن ژئوپولیتیک ایران گفت: ترکیه و افغانستان اقدام به احداث سدهای عظیم بر رودخانه‌های دجله و هیرمند کردند که این امر سبب بروز شرایط بحرانی آب‌وهوایی در مناطق مرزی ایران شده است.
کد خبر: ۶۸۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 17 November 2018

محمدحسین پاپلی یزدی در نشست تخصصی «آب و کتاب» که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از مناطق کویری دنیا به ویژه در قاره خشک آفریقا شرایط مشابه کویر مرکزی ایران را دارند اما خلاقیت مردم شهرهای کویری ایران همچون یزد و کرمان و تلاش برای فائق آمدن بر شرایط سخت زیست‌بوم خود، نقطه تمایز زندگی در مناطق کویر مرکزی ایران با سایر نقاط خشک دنیاست.

وی افزود: قنات، شاهکار مردمان کویرنشین ایران است که با حفر قنوات و کاریزها، توانستند بر طبیعت خشن و خشک غلبه کنند و پایه‌گذار تمدن‌ها و شهرهای پررونق در این نواحی شوند.

نویسنده کتاب شازده حمام بیان کرد: امروز با مشکل کمبود شدید آب در شهرهایی همچون یزد مواجه هستیم که علت عمده بروز این مشکلات، فاصله گرفتن از خلاقیت‌ها و ایده‌های حفظ و احیای آب در مناطق کویری همچنین عدم مراعات شرایط طبیعی زیست‌بوم و هدر دادن بی‌رویه منابع آب است.

پاپلی یزدی با اشاره به اینکه بحران آب سبب بروز اختلافات و تنش‌های ملی و بین‌المللی در سطح جهان شده است، گفت: باید تلاش کنیم چه در سطح استان‌های کم‌آب و چه در سطح ملی و به منظور حفظ امنیت سرزمینی خود، به دنبال حفظ منابع تجدیدشونده آب و احیای میراث‌های ارزشمندی همچون قنات‌ها در مناطق کم‌آب کشور باشیم.

رئیس انجمن ژئوپولیتیک ایران به بحران کمبود آب در مناطق شرقی و غربی کشور و بر هم خوردن شرایط آب و هوایی در این مناطق نیز اشاره کرد و گفت: دو کشور ترکیه و افغانستان با حمایت مالی آمریکا، ناتو و اسرائیل اقدام به احداث سدهای عظیم بر روی رودخانه‌های بزرگ دجله و هیرمند کرده اند که این اتفاق، باعث بروز شرایط بحرانی آب و هوایی در مناطق مرزی ایران و دو کشور عراق و سوریه شده و آثار تمدنی بزرگ این سه کشور را در معرض خطر قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی چند کتاب ارزشمند در زمینه آب و چند اثر با موضوع عمومی پرداخت و افزود: کتاب‌های «قدرت اندیشه» نوشته آیزایا برلین، «ایرانی‌ترین غیرایرانی‌ها» نوشته محمدرضا جوادی یگانه، «قنات‌ها فنی برای دستیابی به آب» اثر هانری گوبلو، «درویش دروغین» نوشته وامبری، مستشرق و جاسوس بریتانیا همچنین چهار کتاب از آثار تألیفی خود با عنوان‌های «شاه عباس و پینه‌دوز»، «دیپلماسی آب در ایران»، «قنات‌های تفت» و «قنات‌های قصبه گناباد» از کتب معتبر در حوزه آب هستند.

پاپلی یزدی همچنین از تألیف اثر داستانی جدید خود با عنوان «مذهب عشق» که در مراحل چاپ و انتشار قرار دارد، خبر داد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار