اختصاصی تابناک یزد
 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد از توزیع بنزین استاندارد یورو 4 در 8 جایگاه منتخب مسیرهای ترانزیت استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۶۷۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 12 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ همواره در فصل زمستان آسمان اکثر شهرهای ایران با آلودگی مضاعفی نسبت به سایر فصل ها روبرو است به نحوی که شدت این آلودگی به رویداد پدیده "وارونگی هوا" می انجامد و با غوطه ور شدن شهر در آلودگی، نفس کشیدن برای شهروندان با مشکل روبرو می شود.

دغدغه آلودگی هوا زمانی بیش از پیش مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفت که بیماری های عدیده ای از دل این جنس آز آلودگی به جان انسان ها افتاد. بر همین اساس نظریه ها و فرضیه های متعددی بیان شد که "سوخت" یکی از مهمترین این دغدغه ها بود.

کارشناسان معتقد هستند بهبود استانداردهای سوخت توزیعی در کشور می تواند نقش چشمگیری در کاهش این آلودگی هوا ایفا و از رویداد این مهم پیشگیری کند؛ سوختی که با مصرف آن سالیان بسیار است نفس را از کلانشهرهای کشور بریده و معضل زیست محیطی وخیمی را در فصول مختلف سال پدید آورده است.

بنابر اعلام مرکز تحقیقات سرطان، بنزن ازجمله ترکیباتی است که در فهرست خطرناک ‌ترین مواد سرطان ‌زا قرار دارد؛ از طرفی براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون ـ که بنزن و مواد آروماتیک هم در این گروه قرار می ‌گیرند ـ از مهم‌ ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در شهر ها می باشند.

بنابر این حفظ سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا سبب شد تا اصلاح سوخت توزیعی در کشور و توزیع سوخت استاندارد یورو4 در دستور کار نهادهای متولی امر قرار گیرد.

استاندارد یورو ‌۴ یک معیار سرسختانه بین‌المللی است که بر اساس آن آلاینده های سوخت و عدد اکتان که معیار بهسوزی و نشان ‌دهنده آرام سوزی و خشک‌ سوزی سوخت در موتورهای بنزینی است؛ در یک محدوده مجاز باشد. بر این اساس در استاندارد یورو ۴، عدد اکتان بنزین باید بالاتر از ۹۱ باشد همچنین میزان بنزن مجاز در سوخت بنزین نیز حداکثر یک درصد است؛ این مهم را نیز باید در نظر داشت که مواد آروماتیک و حلقوی این بنزین حداکثر ۳۵ درصد و میزان گوگرد موجود در آن با کاهش چشمگیری، کمتر از ۵۰ppm  می باشد.

این مهم یعنی بنزین یورو 4 می تواند نه تنها در کاهش روند افزایشی آلودگی های هوایی و زیست محیطی پدید آمده از مصرف بنزین های معمولی موثر باشد بلکه از حوزه بیماری های انسانی مهلک ناشی از مجاورت بنزن، مواد اروماتیک و گوگرد نیز فاصله بگیرد.

هرچند هم اکنون کلانشهرهایی چون اصفهان، اراک، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، اهواز، تهران و همچنین برخی شهرهای همجوار آن ها بنزین یورو ۴ توزیع و مصرف می ‌شود اما باید این مهم را نیز در نظر داشت که بسیاری از استان های کشور از توزیع این بنزین محروم می باشند.

در ماه های گذشته همچنان که جایگاه های سوخت استان یزد در توزیع بنزین سوپر و تامین نیاز عمومی ناتوان بودند اما زمزمه های توزیع بنزین استاندارد در استان توانست نویدی دوباره بر آسمان آلوده صبح های پاییز و زمستان یزد باشد.

در این راستا عبدالرضا انتظاری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد بیان داشت: از ابتدای آبان ماه توزیع نفت گاز با استاندارد یورو 4 در جایگاه های منتخب در مسیرهای ترانزیت استان یزد در حال انجام است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی کمتر محیط زیست، توزیع سوخت پاک در دست برنامه این شرکت است که در حال حاضر امکانات توزیع نفت گاز یورو 4 را در 8 مرکز عرضه استان فراهم کرده است .

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد خاطرنشان کرد : هم اکنون در مسیر ترانزیت استان مسیر شمال به جنوب، نزدیک به 20مرکز عرضه وجود دارد که در هشت مرکز عرضه توزیع نقتگاز یور چهار در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه تامین سوخت دوم نیروگاه ها از برنامه‌های جدی این شرکت است ، اظهار داشت: طبق برنامه زمان بندی شده ، ذخیره سازی قبل از شروع فصل سرما انجام شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار