استاندار یزد:
استاندار یزد با اشاره به جایگاه مهم این استان در طول تاریخ، گفت: یزد مهد، تمدن و صنایع دستی است.
کد خبر: ۶۷۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 28 October 2018

محمود زمانی‌قمی در جلسه ثبت زیلو میبد که با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در سالن حمیدیای استانداری برگزار شد، گفت: درواقع استان یزد مهد تمدن، تاریخ و صنایع‌دستی است و همچنین مهد رفتارهای انسان‌های متمدن‌گونه است و قطعاً دریافت شما ارزیابان از استان، رفتار نیکو و متمدن‌گونه مردم است.

وی افزود: فرهنگ، تمدن و تاریخ در هر جای دنیا وسیله ارتباط و گفتگو بین جوامع مختلف بشریت است و ما هیچ دیپلماسی را روان‌تر دیپلماسی فرهنگی و تمدنی نمی‌شناسیم و همچنین از طریق ارتباط با همین وسیله بسیار بزرگ و با مزیت است که جوامع بشریت می‌توانند به درک متقابل یکدیگر بپردازند.

استاندار یزد با بیان اینکه هر تمدنی در هر نقطه‌ای شکل‌گرفته باشد، سرمایه همه انسان‌هاست و ما به همه آفرینندگان و خالقان تمدن و میراث فرهنگی از صمیم قلب احترام می‌گذاریم، اظهار داشت: امیدواریم که همیشه جهانی پرتلاش و دوستی و همچنین دور از خشونت، جنگ و خون‌ریزی را در پیشرو داشته باشیم.

زمانی‌قمی با تأکید بر اینکه استان یزد منطقه‌ای است که بخش بزرگی از تمدن، تاریخ و صنایع‌دستی کشور را خلق ‌می‌کند، خاطرنشان کرد: مردمان این دیار از قرن‌های گذشته با بردباری و انتخاب بهترین شیوه‌ها برای سازگاری با اقلیم سخت و خشک استان یزد، تلاش کرده‌اند تا زندگی را جاری سازند.

این مقام مسئول بیان داشت: درواقع از زمانی که مردم دیار یزد تصمیم بر صنعتی شدن گرفته‌اند، مسیری را انتخاب کرده‌اند که کاملاً با شرایط اقلیمی این دیار تطبیق داشته و کم‌آبخواه باشد؛ همچنین صنعت دست‌بافت و صنایع نساجی از جمله اقداماتی است که کاملاً با شرایط اقلیمی سازگاری داشته و با کم‌آبی این دیار هم‌خوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه از قرن‌های گذشته استان یزد خلاقیت، هنر، زیبایی و تلاش را درهم‌آمیخته و این مهم را به مرحله حضور رسانیده است، عنوان کرد: درواقع صنعت بسیار زیبا و منحصربه‌فرد زیلو در استان یزد منحصر به این نقطه در جهان است که ازجمله خلاقیت‌های بزرگی بوده که بخشی از تمدن ما در کشور و استان یزد به‌حساب می‌آید.

زمانی‌قمی تأکید کرد: وقتی به آثار هنری و خلق این صنعت توجه می‌شود، بیشتر به اراده پولادین و بزرگ این مردم از قرن‌های گذشته تاکنون پی برده می‌شود؛ همچنین ثبت میراث جهانی شهر یزد و آثار بسیار دیدنی آن بایستی بیش از بیش موردتوجه قرار گیرد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ثبت میراث جهانی یزد و قبول آن از سوی یونسکو، پذیرفتن خلق یک تمدن بزرگ در این دیار است، ابراز داشت: امید است که شورای جهانی صنایع‌دستی به‌ویژه نظر ارزیایان موجب شود تا حلقه دیگری از افتخار، تمدن و تلاش این دیار به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی زیلو تجلیل از اراده انسان‌هاست، تصریح کرد: بنده دریافته‌ام که خوشبختانه ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی عمیقاً به فرهنگ، میراث و تمدن انسان‌ها علاقه‌مند هستند؛ همچنین درواقع بهترین زبان مشترک تعامل علاقه‌مندان به تمدن و تاریخ عشق به انسان‌هاست.

استاندار یزد در پایان اضافه کرد: امیدواریم که هر چه زودتر نتیجه شورای جهانی صنایع‌دستی برای ثبت جهانی زیلو را شاهد باشیم؛ لذا خانواده دولت در استان یزد برای رعایت همه استانداردهایی که شورای جهانی صنایع‌دستی لازم می‌داند، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود و اجرا خواهد کرد و گزارش آن‌ها را محافل مرتبط ارسال می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار