مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور:
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: سطح زیر کشت کشت‌های گلخانه‌ای کشور از هشت هزار هکتار به بالغ‌بر ۱۳ هزار هکتار افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۶۷۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 28 October 2018

علی‌اشرف منصوری در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با اشاره به اهداف شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، گفت: این شرکت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت در سال ۹۲ عملاً کار خود را با تغییر نام از شرکت شهرک‌های کشاورزی و دام‌پروری به شرکت شهرک‌های کشاورزی آغاز کرده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که دولت در طی دهه اخیر با آن مواجه بوده، بحث مقوله آب است؛ لذا در همین راستا شرکت شهرک‌های کشاورزی با یک دستور کار جدید علاوه بر ساماندهی کشت کار خود را در این راستا در سطح کشور آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، مهم‌ترین برنامه این شرکت را مطالعات آمایش و استعدادیابی اراضی کشاورزی کشور برای توسعه شهرک‌های کشاورزی با تمرکز بر فعالیت‌های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری در سطح کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در استان یزد ۴۰ پهنه مستعد در این راستا شناسایی‌شده که چیزی حدود سه هزار هکتار برای توسعه شهرک‌های کشاورزی مناسب دیده‌شده است.

منصوری با بیان اینکه در چند سال اخیر کشورمان با سه چالش اصلی اشتغال، آب و معیشت و اشتغال مواجه است، تصریح کرد: درواقع بحث آب از دیرباز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان یزد و مسئولین کشوری است. ما در تلاشیم که این سه چالش را در حوزه کشاورزی و همچنین در ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی تا حدودی مرتفع سازیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم استان یزد بهتر از سایر نقاط کشور اهمیت آب را درک کرده‌اند و استان از گذشته همواره با مسئله کم‌آبی مواجه بوده است؛ لذا برنامه اصلی استان در تولید توجه ویژه به مقوله بهره‌وری آب است، عنوان کرد: درواقع در توسعه کشت‌های متراکم میزان بهره‌وری آب حداقل به میزان ۱۰ برابر افزایش می‌یابد؛ میزان بهره‌وری آب در شهرک‌های کشاورزی استان یزد به بالای ۲۰ تا ۲۵ برابر رسیده است که در این راستا به نتیجه می‌رسیم که خود بخش کشاورزی نیز اهمیت آب را درک کرده است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای بخشی از معضلات و خشک‌سالی را مرتفع می‌سازد، خاطرنشان کرد: کشت‌های گلخانه‌ای در سال حدود هفت تا هشت ماه به‌صورت مستمر برداشت دارد و تعداد زیادی از کارگر را به‌صورت مستمر خواهد داشت؛ لذا با این کشت هم معضل کم‌آبی و هم معضل بیکاری تا حدودی مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از فعالیت‌ها در حوزه صنعت و کشاورزی به‌اندازه کشت‌های گلخانه‌ای اشتغال در پی ندارد، عنوان کرد: کشورهایی که متقاضی دریافت محصولات کشاورزی از ایران هستند، یکی از اولویت‌های اصلی آن‌ها کشت‌های گلخانه‌ای است؛ چراکه این کشت دارای بازارپسندی بالا و میزان باقی‌مانده سموم در آن‌ها پایین است.

منصوری یادآور شد: درواقع هزینه‌های تأمین خدمات موردنیاز ازجمله آب و گاز و راه‌های دستیابی به این‌ها در کشت گلخانه‌ای بسیار پایین‌تر از سایر کشت‌هاست؛ همچنین در واقع بسیاری از مسیرها در شرکت شهرک‌های کشاورزی کوتاه است؛ چنانچه در این راستا روند صدور مجوز را در کوتاه کرده‌ایم.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه راه‌حل رفع بسیاری از چالش‌های استان، توسعه کشت‌های متراکم است، تأکید کرد: درواقع مجموعه ما در استان و سازمان جهاد کشاورزی استان این آمادگی را دارند تا یک رشد جهشی را در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان یزد داشته باشند.

وی ادامه داد: در سطح کشور در حوزه گلخانه‌ای حدود ۴۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی وجود دارد که با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان این میزان سطح را در کمتر از ۱۰ درصد این اراضی ساماندهی کنیم، خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه ویژه به این مهم شده و کشت‌های گلخانه‌ای یکی از برنامه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی معرفی‌شده است؛ چنانچه در سه تا چهار سال اخیر سطح زیر کشت کشت‌های گلخانه‌ای کشور از هشت هزار هکتار به بالغ‌بر ۱۳ هزار هکتار افزایش‌یافته است که برنامه‌ریزی‌شده است تا افق ۱۴۰۴ این میزان به ۴۸ هزار هکتار برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با تأکید بر اینکه توسعه آبزی‌پروری یکی دیگر از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، اذعان کرد: خوشبختانه توسعه کشت و پرورش تیلاپیا در آب‌های استان مجاز شمرده شده و این مهم می‌تواند تحولی را در اقتصاد استان در راستای اشتغال به وجود بیاورد؛ چراکه تولید این آبزیان به‌صورت متراکم انجام می‌شود و ازلحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

منصوری در پایان با بیان اینکه برای توسعه شرکت‌های شهرک‌های کشاورزی استان مکان‌هایی مشخص‌شده است، افزود: امیدواریم که تا یک ماه آینده تعدادی از این شهرک‌ها به مدار تولید می‌رسد؛ همچنین ایجاد این شهرک‌ها نیازمند مساعدت همه دستگاه‌‌های اجرایی ازجمله محیط‌زیست و آب منطقه‌ای است تا بتوانیم شاهد بخشی از این زیرساخت‌ها در استان باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار