فرماندار مهریز گفت: راه‌اندازی کامل معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران این شهرستان جزو مطالبات مردم و مسئولان است که باید توسط متصدیان آن تسریع شود.
کد خبر: ۶۷۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 21 October 2018

 سیدمحمد رستگاری روز شنبه در بازدید از این معدن، در جلسه ای با مدیرعامل و کارشناسان آن افزود: راه‌اندازی معدن نقش مهمی در اشتغال پایدار و تولید استان یزد و به‌خصوص این شهرستان دارد.
وی ادامه داد: از برنامه های مهم دولت است که با همکاری مسئولان منطقه، تمام مسائل و مشکلات معدن بررسی و اقدام‌های لازم برای کمک در راستای بهره‌برداری کامل آن انجام شود.
همچنین مدیرعامل معدن سرب و روی مهدی‌آباد مهریز گفت: تمام تجهیزات فاز نخست کارخانه تا پایان سال 1397 وارد معدن می شود و نصب و راه‌اندازی آن در نیمه نخست سال 1398 به اتمام می‌رسد.
امین صفری با اشاره به اینکه افزون بر 70 درصد عملیات ساخت فاز نخست معدن تا پایان سال 97 تکمیل می شود اظهار داشت: این عملیات به ترتیب در سه بخش سنگ‌شکن ، آسیاب‌ها و سلول‌های فلوتاسیون انجام می شود.
به گفته این فعال صنعتی تاکنون افزون بر 30 میلیون تن باطله برداری در معدن انجام و در سال 1396 زمینه اشتغال 500 نفر به صورت مستقیم فراهم شد و با راه‌اندازی فاز نخست کارخانه فرآوری این تعداد به هزار نفر می‌رسد.
صفری بیان کرد: با راه‌اندازی فاز نخست ، ایجاد ظرفیت 200 هزار تن تولید کنسانتره فلز روی فراهم می شود که در آینده نیز به تولید 800 هزار تن دست خواهیم یافت.
مجموع ذخایر باریت کشور حدود 10 میلیون تن است و معدن باریت مهدی‌آباد بهادران مهریز با داشتن 113 میلیون تن بزرگترین معدن باریت کشور محسوب می شود.
شروع عملیات اکتشاف این معدن از حدود 50 سال پیش آغاز شده و نقش بسزایی در ایجاد اشتغال مولد و مفید و رونق اقتصادی شهرستان دارد.
مجتمع سرب و روی و باریت مهدی‌آباد در فاصله 115 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد به عنوان یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان شناخته شده است.
در حال حاضر عملیات معدنی با حجم قابل‌توجه و همچنین احداث کارخانه‌های فراوری به ظرفیت سالیانه 800 هزار تن کنسانتره روی و 80 هزار تن کنسانتره سرب – نقره به عنوان بزرگترین کارخانه‌های سرب و روی کشور در حال انجام است .
فروش مواد معدنی اکسید روی و باریت به صورت کلوخه به‌منظور تأمین نیاز واحدهای مصرف‌کننده نیز توسط این مجتمع صورت می‌پذیرد.
این معدن دارای ذخایر زیر است:
ذخیره استخراجی معدن 154 میلیون تن با عیار 6 درصد روی و 2 درصد سرب و 44 گرم بر تن نقره.
1- اکسید روی با ذخیره 69 میلیون تن با عیار 5 درصد.
2- سولفید روی با ذخیره 85 میلیون تن با عیار 6.8 درصد.
3- سنگ باریت با ذخیره 124 میلیون تن با وزن مخصوص 3.8 gr/cm3
این واحد دارای گواهینامه‌های ISO 14001 , ISO 9001 , OHSAS 18001 است.
معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران در 100 کیلومتری جنوب شهر مهریز قرار دارد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع‌شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار