شمشیربازان همدانی که همواره پای ثابت اردو‌های تیم ملی هستند این روز‌ها با افزایش میلیونی قیمت تجهیزات وارداتی این رشته دچار مشکل شده‌اند و توان تامین لوازم از عده آن‌ها خارج است.
کد خبر: ۶۵۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 08 September 2018
شمشیربازان همدانی که همواره پای ثابت اردو‌های تیم ملی هستند این روز‌ها با افزایش میلیونی قیمت تجهیزات وارداتی این رشته دچار مشکل شده‌اند و توان تامین لوازم از عده آن‌ها خارج است.

به گزارش مهر،  شمشیربازی از قرن‌ها قبل در میان مردم دنیا وجود داشته و هدف اصلی آن دفاع از خود و استفاده از آن برای مبارزه در جنگ‌ها بوده است، اما از اواخر قرن هجدهم شمشیربازی به عنوان یک ورزش تعریف شد و اولین مدرسه شمشیربازی نیز در سال ۱۶۱۰ در پاریس افتتاح شد.

شمشیربازی در سه شاخه سابر، اپه و فلوره انجام می‌شود به طوری که در رشته فلوره تعداد ضربات برای زنان و مردان ۵ ضربه برای مدت ۳ دقیقه است (دور مقدماتی) و دور حذفی ۱۵ ضربه در ۳ زمان ۳ دقیقه‌ای را در بر می‌گیرد.

مسابقات فلوره نیز تنها به وسیله یک سر داور قضاوت می‌شود و ضربه‌ای امتیاز می‌گیرد که به جلیقه‌ای وارد شود که نیم‌تنه بالای بدن را می‌پوشاند؛ هدف در این رشته قسمت جلو و پشت سینه است.

اپه شمشیری به طول ۱۱۰ سانتی‌متر و وزن ۷۷۰ گرم است که ضخامت تیغه آن بیشتر از تیغه فلوره است
اپه شمشیری به طول ۱۱۰ سانتی‌متر و وزن ۷۷۰ گرم است که ضخامت تیغه آن بیشتر از تیغه فلوره است؛ مقطع تیغه اپه مثلث شکل است و در این رشته هم مانند فلوره ضربه‌ها به وسیله دستگاه مخصوص ضبط می‌شود.

شمشیرباز باید برای ثبت امتیاز، ۷۵۰ گرم نیرو بر نوک شمشیر وارد کند تا دستگاه ضربه را ثبت کند؛ هدف در بازی اپه، تمام بدن است و تعداد ضربات ۵ ضربه در ۳ دقیقه است که برای هر بازی در نظر گرفته می‌شود.

شمشیر سابر ۵۰۰ گرم وزن دارد و طول آن ۱۰۵ سانتی‌متر و شامل ۸۸ سانتی‌متر طول تیغه است؛ هدف در این رشته تمام قسمت‌های بالای بدن است و می‌توان هم با نوک شمشیر و هم از پهلو به صورت پرش ضربه وارد آورد.

گذشته از مشخصات شاخه‌های شمشیربازی؛ همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین یکی از استان‌های مطرح در این رشته است که از گذشته تاکنون در این رشته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و شمشیربازان خوب و مطرحی در همدان فعالیت می‌کنند.

حضور ملی‌پوشان پرتعداد همدانی در اردو‌های تیم ملی شمشیربازی نشان از توانمندی شمشیربازان این استان دارد، اما متأسفانه مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت لوازم این رشته و وارداتی بودن این لوازم در کنار تحریم‌ها مشکلاتی را برای شمشیربازان فراهم کرده که به تبع در همدان نیز مشکلات نمایان شده است.

نبود سالن اختصاصی شمشیربازی در شهرستان‌های استان‌همدان

همچنین نبود سالن اختصاصی باعث شده شهرستان‌های استان‌همدان نتوانند در این رشته فعالیت کنند که به تبع حمایت مدیران ورزش شهرستان‌ها را می‌طلبد تا از پتانسیل همه استان بتوان در این رشته بهره برد.

رئیس هیئت شمشیربازی استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت شمشیربازی استان‌همدان اظهار داشت: به دلیل هزینه‌های بالا لوازم شمشیربازی استقبال از این رشته ضعیف شده و در حال حاضر با شرایط فعلی کسی که بخواهد وارد رشته شمشیربازی شود حداقل باید ۱.۵ میلیون تومان هزینه کرده و لوازم را خریداری کند.

ناصر مرادی افزود: متأسفانه هیچ تولید داخلی در رشته شمشیربازی نداریم و تمامی لوازم شمشیربازی از خارج کشور وارد می‌شود و مشکلات تحریم‌ها و دلار باعث کمبود این لوازم و گران شدن بیش از حد آن شده است.

۸۰ بیمه‌شده در رشته شمشیربازی در همدان فعالیت می‌کنند

وی با اشاره به ورزشکاران سازمان‌یافته این رشته گفت: حدود ۸۰ نفر بیمه‌شده در رشته شمشیربازی در همدان فعالیت می‌کنند، اما در همدان شهرستان فعالی نداریم و دلیل آن نبود امکانات و سالن اختصاصی در شهرستان‌های استان‌همدان است.

مرادی عنوان کرد: به تازگی تنها در حال فعال کردن شهرستان ملایر هستیم و چندنفری در حد آموزشی این رشته را در ملایر آغاز کرده‌اند؛ جذب و آموزش در این رشته بسیار دشوار بوده و همین موضوع کار را سخت کرده است.

رئیس هیئت شمشیربازی استان‌همدان با اشاره به دیدگاهی که به این رشته در جامعه وجود دارد، بیان کرد: در بین مردم این‌طور جاافتاده که شمشیربازی رشته قشر خاصی بوده و باید افرادی که توانایی مالی بالایی دارند جذب این رشته شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هر رشته‌ای هزینه‌های خاص خود را دارد کمااینکه ما شمشیربازانی در همدان داریم که پولدار هم نیستند و در بیشتر رشته‌های ورزشی قهرمانان از بین افراد بی‌بضاعت جامعه هستند.

مرادی با اشاره به تعداد مربی و داور فعال در همدان گفت: نزدیک به ۴۰ نفر مربی در همدان داریم که از این تعداد ۱۰ نفر در بخش آقایان و بانوان فعال هستند؛ خوشبختانه از نظر آموزش مشکلی نداریم و با برگزاری کلاس‌های مربیگری توانسته‌ایم مربیان خوبی پرورش دهیم.

رئیس هیئت شمشیربازی استان‌همدان یادآور شد: در داوری هم شرایط به همین‌گونه بوده و داوران بسیار خوبی در همدان داریم که در مسابقات کشوری نیز قضاوت می‌کنند.

همدان در کشور جزو ۱۰ هیئت برتر قرار دارد

وی با اشاره به شرایط و جایگاه هیئت شمشیربازی استان‌همدان گفت: همدان در کشور جزو ۱۰ هیئت برتر قرار دارد و همیشه نفرات خوبی در تیم ملی داشته‌ایم و در مسابقات و لیگ‌ها همواره صاحب مدال و جایگاه بوده‌ایم.

مرادی افزود: سامان آزادیان، محسن حمدی، سمیرا خورشیدی، دنیا پیامبری، محمد یاوری طلب و علیرضا سلیمانی ملی‌پوشان مطرح شمشیربازی همدان هستند.

نگهداشتن استعداد‌ها کار بسیار مشکلی است

رئیس هیئت شمشیربازی استان‌همدان با اشاره به استعدادیابی در این رشته بیان کرد: هرساله مربیان استعدادیاب خود را به مدارس می‌فرستیم و نفرات خوبی جذب می‌کنیم، ولی چون هزینه‌ها بسیار افزایش پیداکرده نگهداشتن این استعداد‌ها کار بسیار مشکلی است.

ملی‌پوش همدانی شمشیربازی کشورمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ۱۲ سال است که در رشته شمشیربازی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: ۸ سال سابقه عضویت در تیم ملی ایران را دارم و در این مدت عناوین مختلفی نظیر قهرمانی آسیا، سومی آسیا، دومی جهان و بیش ۲۷ مدال در سطح قهرمانی کشور کسب کرده‌ام.

سامان آزادیان افزود: با وجودی که رنکینگ سوم کشور را داشتم، اما فدراسیون بدون برگزاری مسابقه انتخابی یک نفر را به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام کرد و متأسفانه حق من این وسط ضایع شد و به‌نوعی فدراسیون نشین‌ها مرا دور زدند؛ حتی در مسابقات قهرمانی کشوری آخر هم سوم شدم، ولی چون همدان فردی در فدراسیون ندارد رابطه آن‌ها قوی‌تر است.

وی با اشاره به وضعیت شمشیربازی ایران گفت: در رشته اپه زیاد خوب نیستیم؛ در گذشته تیم امید‌های ایران قهرمان آسیا بود، اما در حال حاضر نه امید‌ها و نه بزرگ‌سالان مدالی کسب نمی‌کنند و در این رشته شاهد افت فاحشی بوده‌ایم.

آزادیان با اشاره به وضعیت شمشیربازی استان‌همدان بیان کرد: همدان جزو ۵ استان برتر کشور در رشته شمشیربازی است و حرف برای گفتن دارد و در زمینه استعدادیابی نیز قدم‌های خوبی برداشته است.

گران شدن وسایل شمشیربازی

وی عنوان کرد: مشکل فعلی گران شدن وسایل شمشیربازی است چراکه متأسفانه تمامی لوازم این رشته وارداتی است و همین کار را برای کسانی که می‌خواهند به این رشته ورود کنند سخت کرده است.

این شمشیرباز همدانی با اشاره به سن قهرمانی این رشته گفت: قهرمان المپیک دوره گذشته ریو ۴۲ سال سن داشت و همین نشان می‌دهد که شمشیربازی سن قهرمانی خاصی ندارد و آمادگی ذهن بر آمادگی جسمی قالب است به طوری که شمشیربازی مانند رشته شطرنج می‌ماند و باید فکر خوبی داشته باشید.

حال شمشیربازی کشورمان خوب نیست

بانوی ملی‌پوش همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت خود در این رشته اظهار داشت: از سال ۸۷ به صورت حرفه‌ای شمشیربازی را شروع کردم و دو سال است که به عضویت تیم ملی درآمده‌ام.

سمانه خورشیدی افزود: در مدت فعالیت مقام‌های بسیاری در سطح قهرمانی کشور، لیگ برتر و مسابقات دانشگاه‌ها کسب کرده‌ام.

وی با اشاره به وضعیت شمشیربازی کشور گفت: متأسفانه مانند همه رشته‌ها حال شمشیربازی کشورمان خوب نیست؛ از نظر مربی در استان‌ها دچار مشکل هستیم، تحریم‌ها و دلار باعث شده وسایل شمشیربازی در کشور کم شود.

خورشیدی عنوان کرد: با تمام این مشکلات، اما در استان‌همدان شمشیربازی توانسته جایگاه خوبی داشته باشد و نفرات ملی‌پوش زیادی در تیم ملی داشته باشیم.

استقبال دختران همدانی از رشته شمشیربازی

این بانوی ملی‌پوش با اشاره به استقبال دختران همدانی از رشته شمشیربازی بیان کرد: خوشبختانه استقبال بانوان از آقایان در رشته شمشیربازی بیشتر است و تیم اپه همدان یکی از تیم‌های قدر مسابقات بوده که هرساله در جایگاه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با وجودی که تیم‌های نظیر اصفهان بازیکن غیربومی برای لیگ جذب می‌کنند، اما باز هم تیم همدان با تمام نفرات بومی خود همواره مقام داشته است.

خورشیدی با اشاره به بحث مربیگری و داوری گفت: هیئت همواره تأکید داشته که شمشیربازان در دوره بازیکنی خود در بحث مربیگری و داوری هم ورود پیدا کنند تا در مسابقات به قوانین آشنایی داشته باشیم و در این مدت دوره‌های مربیگری خوبی که با استقبال زیاد سایر استان‌ها هم مواجه شد؛ برگزار شد.

این بانوی ملی‌پوش یادآور شد: بنده هم ۳ سال مداوم نونهالان را آموزش می‌دادم، اما در یک سال گذشته به دلیل فشردگی تمرینات و اردو‌های تیم ملی فعلاً شاگردی ندارم.

گفتنی است؛ به‌طور قطع با حمایت بیشتر دستگاه ورزش استان‌همدان از این رشته و با قابلیت‌هایی که شمشیربازان همدانی دارند رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ توکیو دور از دسترس نخواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار