ساخت مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یکی از نیازهای اساسی کلان شهر شیراز بود که در چند سال اخیر با نام پیاده‌روهای سلامت در برخی نقاط شهر انجام و مورد استقبال گسترده شهروندان نیز قرار گرفت.
کد خبر: ۶۵۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ 05 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: پیش از این مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری در شهر وجود نداشت و ساخت این مسیرهای جدید فرصتی برای علاقمندان به رشته دوچرخه‌سواری ایجاد کرد. گرچه این مسیرها با دید تفریحی، طراحی و احداث شده‌اند و هیچگونه کاربردی برای پوشش حمل و نقل ندارند با نگاهی به هر یک از این مسیرها متوجه ایراداتی می‌شویم که ایمنی و سلامت دوچرخه‌سواران را تهدید می‌کند و ممکن است صدماتی نیز به آنان برساند.

سازه‌های پرخطر

رئیس هیات دوچرخه‌سواری فارس با اشاره به یکی از مسیرهای دوچرخه‌سواری که در پارک کوهنورد و شهرک عرفان قرار دارد، می‌گوید: این مسیر با درختان سرسبز و چند ساله از زیباترین مسیرهای دوچرخه‌سواری شمال غرب شیراز بوده اما استفاده از لبه‌های سنگی آن را به مسیری غیر ایمن تبدیل کرده است.

 

 

هادی باشفاعت می‌افزاید: این در حالی است که در مکان‌هایی به این شکل که کاملا مجزا از مسیر حرکت خودروهاست نیازی به ساخت لبه‌های سنگی و سیمانی با این ارتفاع نیست زیرا در صورت زمین خوردن و برخورد با آنها، دوچرخه‌سوار دچار آسیب جدی خواهد شد.

وی معتقد است: برای ساخت این مسیرها باید پیش از آغاز پروژه باید با متخصصان این رشته مشورت شود و باید چمن‌کاری و یا ریختن خاک نرم، جایگزین این لبه‌های سنگی می‌شد تا در صورت انحراف دوچرخه‌سوار به خارج از مسیر، مجددا بتواند به درون پیست و با کمترین خطر بازگردد.

تنها پیست دوچرخه‌سواری نابینایان

باشفاعت با نام بردن از پیست دوچرخه‌سواری پارک آزادی شیراز که در سال 90 توسط شهرداری منطقه یک به عنوان تنها پیست نابینایان کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بیان می‌کند: رئیس وقت هیات نابینایان فارس در زمان راه‌اندازی پیست ازعدم استعلام فنی از کارشناسان این رشته برای ساخت این پیست خبر داد.

 

 

وی ادامه می‌دهد: به علت فقدان ایمنی لازم، در طول این سال‌ها این پیست هرگز مورد استفاده روشندلان شیرازی قرار نگرفت و قول‌هایی که در سال توسط شهرداری منطقه برای ایمن‌سازی آن عنوان شده بود، تا به امروز عملی نشد و تابلوی این پیست نیز برداشته شد.

رئیس هیات دوچرخه‌سواری فارس با اشاره به قوس‌های تندی که در این پیست به کار رفته است، اظهار می‌کند: از آنجا که پیست مخصوص نابینایان و کم بینایان دیگری در کشور وجود ندارد، وجود این پیست در شیراز می‌توانست در ایجاد فرصت ورزش حرفه‌ای برای نابینایان فرصت مطلوبی ایجاد کند و میزبان خوبی برای مسابقات و رویدادهای ورزشی باشد.

مسیری در چمران

باشفاعت مسیر دوچرخه و پیاده‌راه سلامت در بلوار شهید چمران را نیز دارای ایراداتی می‌داند و می‌گوید: عدم تفکیک مسیر پیاده‌رو با دوچرخه‌سواری، عدم ایمن‌سازی مسیر با علائم راهنمایی و تامین روشنایی لازم، وجود پیچ‌های غیر استاندارد و تقاطع‌های غیرایمن از مشکلات این مسیر است.

وی با ابراز ناخرسندی از برداشته شدن کیوسک اجاره دوچرخه در این مسیر می‌افزاید: مسیر چند ماه مورد استفاده قرار گرفت اما در عوض رفع نواقص، کیوسک کرایه دوچرخه مستقر در این مکان برداشته شد.

 

 

رئیس هیات دوچرخه سواری استان در ادامه می‌گوید: در جلسات مختلفی که با مسوولان شهرداری وقت داشتیم، شرایط یک مسیر استاندارد دوچرخه‌سواری عنوان شد و کتاب‌های فنی هیات دوچرخه‌سواری در اختیار شهرداری قرار داده شد.

وی تاکید می‌کند: البته ایجاد فرصت برای تحرک و ورزش اقدام مطلوبی از سوی شهرداری وقت بود که قدردان آن هستیم اما مسیرهای تازه تاسیس دوچرخه‌سواری که در زمان شهرداری آن وقت ایجاد دشه است دارای ایرادات فنی هستند و امیدواریم در پروژه‌های آتی نکات ایمنی در نظر گرفته شود و با نظر کارشناسان هر رشته به احداث زیرساخت‌های ورزشی در نقاط مختلف شهر برای شهروندان اقدام شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار