رییس دانشکده الهیات دانشگاه یزد:
رییس دانشکده الهیات دانشگاه یزد در آستانه فرا رسیدن عید سعید غدیر خم گفت: پاسداشت غدیر یعنی پاسداشت تفکر شیعی و پاسداشت تفکر شیعی یعنی گرامیداشت اندیشه‌ای که با وجود اعتقاد به عصمت و جایگاه رفیع امام‌، امر به معروف و نهی از منکر را حتی نسبت به بالاترین مناصب و مدارج اجتماعی هم حق و هم وظيفه مسلمان می‌داند.
کد خبر: ۶۴۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 29 August 2018

 دکتر «محمدرضا بلانیان» گفت: در هیجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری پیامبر گرامی اسلام(ص) در محلی موسوم به غدیر خم که ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است، علی‌بن‌ابیطالب(ع) را به عنوان ولی مومنان و به اعتقاد ما شیعیان به عنوان جانشین خود و امام و رهبر مسلمین به جمع کثیری از مسلمانان معرفی کرد .

وی با بیان این که در بین محدثان و عالمان شیعه و سنی، افراد فراوانی حدیث غدیر را در آثار مختلف روایت کرده‌اند، گفت: 110 تن از صحابه پیامبر، 83 تن از تابعین و 360 تن از علمای اهل سنت و افراد فراوانی از محدثان و عالمان شیعه از جمله راویان این حدیث هستند‌. حدیث غدیر از معدود احادیثی است که محدثان شیعه دست کم بخشی از آن را متواتر دانسته‌اند .

بلانيان افزود: در مورد جریان و اتفاقات تاریخی مربوط به غدیر و اختلاف تفاسیر و اشتراکات فریقین در این خصوص بسیار سخن رفته و شنیده‌ایم اما یکی از مهمترین مسائلی که در میان این اشتراکات و اختلاف‌ها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، دو قرائت متفاوت از اسلام است که از آن زمان تاکنون یکی به عنوان شاخص اعتقادات اقلیت شیعه و دیگری به عنوان معرف عقاید اکثریت اهل سنت به ظهور رسیده است .

وی در ادامه با بیان این که قرائت شیعی از اسلام را می‌توان اسلام امامت محور و قرائت اهل سنت را به تعبیری می‌توان اسلام خلافت محور نام‌گذاری کرد، گفت: مرکز ثقل اسلام امامت محور و نظام اعتقادات شیعه ضرورت و وقوع تاریخی امامت به عنوان اصلی است که به جز دریافت و ابلاغ وحی رسالی تفاوتی با نبوت ندارد .

به گفته رييس دانشگده الهيات دانشگاه يزد، نظم ساختاری اعتقادات شیعه بر این اساس مبتنی است که همان نوع دلایلی که ضرورت و وقوع تاریخی نبوت را لازم می آورد، ضرورت و وقوع امامت معصومانه و مبری از خطا و گناه را نیز تأیید می کند.

وي ادامه مي‌دهد: بر این اساس هر کسي بخواهد در عدم تحریف یا عدم تفصیل آیات قرآن نیز تشکیکی وارد کند نظام تفکر شیعی او را قانع می‌کند که با توجه به انفکاک ناپذیری عصمت و قرآن در طول تاریخ، این قبیل تردید‌ها راه به جایی نمی‌برد.

وي افزود: به علاوه در این نوع تفکر نقش عصمت امام و ولی مسلمین آنچنان برجسته است که ارتکاب هر عملی که اندک تأثیری در خدشه دار کردن عصمت و طهارت امام داشته باشد‌، موجب سلب مشروعیت و حقانیت او از مقام ولایت و رهبری مسلمین می‌شود و نه تنها وظیفه بلکه حق امر به معروف و نهی از منکر در مقابل خلیفه جائر را برای عموم مسلمین محفوظ نگه می‌دارد .

بلانیان تصریح کرد: قرائت خلافت محور از اسلام نه تنها عصمت را شرط حقانیت خلیفه نمی داند و نه تنها ولایت و رهبری مسلمین را عهد الهی معرفی نمی‌کند بلکه حق امر به معروف ونهی از منکر در مقابل امیر و خلیفه جائر را نیز از فرد مسلمان سلب می‌کند و قیام علیه خلیفه جائر را مصداق کفر و خروج از دین تلقی می‌کند و تفکر سیاسی و حکومتی «الحق لمن غلب » را ترویج می‌کند و طبیعی است که نتیجه چنین قرائتی از دین مهدور الدم شمردن و شهادت جملگی ائمه شیعه(ع) که امر به معروف و نهی از منکر را مهمترین وظیفه اجتماعی هر فرد مسلمان می‌دانند، باشد .

اين عضو هيات علمي دانشگاه در پایان با اشاره به این که پاسداشت غدیر یعنی پاسداشت تفکر شیعی و پاسداشت تفکر شیعی یعنی گرامیداشت اندیشه‌ای که با وجود اعتقاد به عصمت و جایگاه رفیع امام، امر به معروف و نهی از منکر را حتی نسبت به بالاترین مناصب و مدارج اجتماعی هم حق مسلمان می‌داند و هم وظیفه او، با تبریک عید سعید غدیر به عموم شیعیان و به خصوص جامعه دانشگاهی ابراز امیدواری مي‌كند كه همه بتوانیم با اهتمام هر چه بیشتر به وظایف و مسئولیت‌های شیعه بودن جذابیت و زیبایی های مذهبمان را برای همگان در معرض نمایش قرار دهیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار