رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد:
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی یزد تنظیم دفترچه مقررات معماری خاک را عملیاتی نکرده است؛ اظهار کرد: شهر یزد به یونسکو متعهد شده است تا ساخت و ساز گلی در حریم ثبت جهانی یزد را ادامه دهد؛ اما این مهم منع قانونی دارد.
کد خبر: ۶۴۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 23 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، تداوم ساخت و ساز در بافت تاریخی یزد مطابق با معماری خاک ممکن نیست چراکه سازمان نظام مهندسی یزد به دلیل نداشتن دفترچه مقررات مربوطه نمی تواند سازه را تایید کند و این مهم سبب می شود تا شهرداری یزد نیز جهت صادرکردن پروانه ساخت منع قانونی داشته باشد.
محسن عباسی هرفته در گفت و گو با خبرنگار تابناک یزد با بیان اینکه شهر یزد به یونسکو متعهد شده است تا ساخت و ساز گلی را تداوم بخشد؛ عنوان کرد: یکی از طرح هایی که ما برای ثبت جهانی یزد به یونسکو ارائه کردیم تداوم ساخت و ساز با گل در حریم ثبت جهانی است.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ساخت و ساز با خاک؛ بیان داشت: بی شک ساخت چنین سازه هایی امری مطلوب می باشند چراکه محیط زیست را آلوده نکرده و برای بهره برداری از آن انرژی کمتری مصرف می شود و البته از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
عباسی هرفته در ادامه افزود: بنابر مطالعات صورت گرفته در بعد روانشناسی نیز انسان هایی که در معماری خاکی می زیسته اند از لحاظ روحی و رفتاری متفاوت بوده و از این معماری بی بدیل تاثیر مثبت پذیرفته بوده اند.
سخنگوی شورای شهر یزد با اشاره به اینکه یزد نیازمند سازه هایی مقاوم در برابر زلزله است؛ تصریح کرد: اگر تاکنون میزان تحقیقاتی که بر روی بتون و فولاد شده بود بر روی خاک نیز صورت پذیرفته بود قطعا به این نتیجه می رسیدیم که از سازه هایی با معماری خاک بهره گیریم و با آرامش و امنیت خاطر از این سازه ها استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه با اذعان بر اینکه شعار معماری در آینده معماری با خاک است؛ افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور و کمبود آب ما به لحاظ زیست محیطی چاره ای جز استفاده از گل در معماری نداریم. معماری خاکی با شرایط اقلیمی و محیطی این شهر مساعد بوده و علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف آب در ساخت سازه، برای نخستین بار در ایران با تنظیم دفترچه مقررات معماری با خاک می توانیم گام بلندی در جهت معماری خاکی برداریم.
وی با اشاره به دیدار مسئولان مربوطه یزد با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی معماری راه، مسکن و شهرسازی، از دستور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به اداره کل راه و شهرسازی یزد جهت تنظیم دفترچه معماری خاک و تاسیس دفتر محلی این مرکز تحقیقاتی برای تنظیم این مهم خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با بیان اینکه دفترچه مقررات ساختمان های خاکی در کشورهای مختلف دنیا اجرایی شده است؛ اظهار داشت: علیرغم تاکید وزیر و معاون وی نسبت به تاسیس دفتر محلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این مهم تاکنون توسط اداره کل راه و شهرسازی یزد تحقق نیافته و عملیاتی نشده است.
عباسی هرفته از اعلام آمادگی پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد در حوزه تخصصی تحقیقات معماری خاکی با اداره کل راه و شهرسازی استان یزد خبر داد و تصریح کرد: این پژوهشکده با فعالیت تخصصی در حوزه معماری گل اعلام آمادگی کرده است تا بنیه فنی و علمی این مهم را برعهده گیرد و متولی بنیه اجرایی، عملیاتی و اداری آن اداره کل راه و شهرسازی باشد و با این اداره کل همکاری کند.
وی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله با گل ممکن است؛ کارهای پژوهشی جهت تحقق این مهم را نیازمند تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دانست.
عباسی هرفته با انتقاد بر دیدگاهی مبتنی بر اینکه جوانان تمایلی به زندگی در معماری خاکی ندارند؛ اظهار کرد: منظور از معماری با خاک سازه های قدیمی نیستند؛ امروزه در دنیا از خاک سازه هایی مقاوم، فوق العاده شیک، کارآمد و مدرن ساخته می شود.
وی در ادامه افزود: در تحقیقی که در دانشکده معماری دانشگاه یزد در حوزه پذیرش اجتماعی معماری خاک دربین زوج های جوان تحصیل کرده صورت گرفت به این نتیجه دست یافتیم که زوج های جوان یزدی به زندگی کردن در چنین سازه هایی علاقمندند و این ما مسئولان هستیم که حق زندگی کردن در چنین سازه های با وقاری را از شهروندان سلب کرده ایم.
سخنگوی شورای شهر یزد خواستار پیگیری و مطالبه اهالی رسانه و مطبوعات از شورای اسلامی شهر یزد، اداره کل میراث فرهنگی استان و اداره کل راه و شهرسازی استان یزد پیرامون تنظیم دفترچه مقررات ساخت و ساز با معماری خاکی و تداوم ساخت و ساز با گل در حریم ثبت جهانی یزد شد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار