/گزارش/
مدير ميراث فرهنگي يزد: گردشگري چیپ، تهدیدی برای یزد نیست!
کد خبر: ۶۳۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 05 August 2018

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري استان یزد با اشاره به ارزان شدن صنعت گردشگری ایران متاثر از وضعیت اقتصادی و سیاسی کنونی، مي‌گويد: چیپ شدن گردشگري هیچ تبعاتی برای گردشگري یزد نخواهد داشت.

نقص برجام و بدعهدي برخي كشورها در روابط سياسي با كشورمان، خواه و ناخواه تاثيرت منفي در صنعت گردشگري ايران ايجاد كرده و با توجه به نبود هماهنگي‌هاي لازم بين بخش‌هاي مختلف اين صنعت، به ويژه در شرايط اقتصادي حاكم بر كشور، رقابت ناسالمي در اين حوزه درآمدزا را شاهد هستيم.

بي‌ثباتي نرخ‌هاي حوزه گردشگري و نزول سطح خدمات در اين بخش از يك سو و تبعات بي‌ثباتي نرخ ارز از سوي ديگر منجر به سوق يافتن گردشگري كشورمان به سمت نوعي گردشگري ارزان قيمت يا به اصطلاح «چيپ» شده است.

فعالان صنعت گردشگری معتقدند كه اين نوع گردشگري با جلب گردشگراني با سطح سواد و فرهنگ پايين به كشورها، مي‌تواند منجر به بروز برخي آسیب‏های اجتماعی در مقصد گردشگري شود.

البته ذكر اين نكته حائز اهميت است كه شهر جهانی یزد به دلیل برخورداري از فرهنگ و تمدنی غنی همواره مورد توجه گردشگران فرهنگي بوده و قاعدتاً مي‌تواند مصون از اين نوع آسيب‌ها باشد ولي چنين مشكلي براي برخي ديگر از مناطق گردشگري كشور مي‌تواند پابرجا بماند.

خطر حذف ایران از لیست كشورهاي پردرآمد گردشگري

مسئول یکی از آژانس ‎ های گردشگری  ناهماهنگی در هرم گردشگری كشور را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: متاسفانه اين مشکلات به نحوي در اين حوزه تاثيرگذار بوده كه هیچ كدام از بخش‌هاي مختلف اين صنعت به قوانین پایبند نیستند و براي كسب درآمد بيشتر از بخش گردشگري، فراتر از محدوده كاري خود به ديگر حوزه‌ها ورود مي‌كنند.

اين فعال گردشگري استان كه نخواست نام وي فاش شود، اضافه مي‌كند: شكستن نرخ‌ها و بي‌ثباتي در ارائه خدمات به گردشگران كه اعتماد آنها را سلب مي‌كند و از طرف ديگر كاهش سطح خدمات براي كاستن از هزينه‌ها، معضل اين روزهاي گردشگري كشورمان است.

وي تداوم این روال را عامل سوق يافتن صنعت گردشگری ایران به سمت ارزان شدن مي‌داند و معتقد است كه همین عامل به ظاهر ساده منجر به بي‌كيفي شدن صنعت گردشگری كشور و حتي شهر جهاني يزد شده و تبعات زیادی بر جاي خواهد گذاشت.

وي با اشاره به برخي از آسيب‌هاي تنزل درجه و سطح خدمات گردشگري، تصريح مي‌كند: این اتفاق منجر به سفر گردشگران ارزان قیمت و قشر متوسط رو به پایین ديگر كشورها به كشورمان می‏شود و نه تنها ایران را از لیست كشورهاي پردرآمد گردشگري حذف خواهد كرد، بلكه ارزآوري كشور از اين بخش را نيز كاهش مي‌دهد.

این فعال گردشگری همچنين به آسيب‌هاي اجتماعي چیپ شدن صنعت گردشگری اشاره و عنوان مي‌كند: پایین آمدن سطح گردشگران منجر به ایجاد و افزایش آسیب‏های اجتماعی متاثر از حضور آن ‎ ها در کشور خواهد شد که مواردي از آن را در كشور شاهد هستيم.

یزد مبرا از آسیب‏های اجتماعی گردشگران خارجی

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در رابطه با چیپ شدن صنعت گردشگری ایران و یزد  مي‌گويد: هنوز صنعت گردشگری ایران و یزد صنعتی ارزان نیست اما با روند کنونی پیش‌بینی ارزانی آن نیز دور انتظار نیست.

وی اضافه مي‌كند: ارزان شدن صنعت گردشگری ایران به دنبال تاثیرات اقتصادی و سیاسی کنونی هیچ تبعاتی از نظر آسیب‏های اجتماعی برای یزد نخواهد داشت چرا که یزد هیچ زمینه‏ای برای ایجاد این معضل ندارد.

این مسئول در رابطه با علت عدم وجود آسیب‏های اجتماعی پس از چیپ شدن صنعت گردشگری در استان، اظهار مي‌كند: یزد با توجه به جاذبه‏های گردشگری و اقلیم خود، محبوب و مورد پسند گردشگرانی از قشر فرهنگی به ویژه خبرنگاران، عکاسان، اساتيد و شاعران است و این قشر به یقین هیچ تاثیر سویی بر صنعت گردشگری یزد نخواهد داشت.

وی اين قبيل آسيب‌ها را بيشتر از گردشگري ايران مبتلا به گردشگري كشورهايي مانند مالزی و تایلند متناسب با صنعت گردشگری‌شان مي‌داند و تاكيد مي‌كند: تاکنون هیچ گزارشی از موارد آسیب‏های اجتماعی به وسیله گردشگران خارجی در یزد نداشته‏ایم.

فاطمي عنوان مي‌كند: شاید تنها اتفاقی که بعد از چیپ شدن گردشگری برای یزد بیافتد، پایین آمدن سطح مالی گردشگران فرهنگی باشد.

مدير كل ميراث فرهنگي يزد در پايان با اشاره به دشواري‌هاي بازگشت این صنعت به حالت اولیه به عنوان يك مشكل در اين خصوص، متذكر مي‌شود: گردشگری چیپ برای برگشتن به حالت اولیه، زمان و اقدامات زیادی نیاز دارد و همین عامل کمی نگران‏ کننده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار