معاون محیط زیست یزد:
معاون فنی اداره کل محیط‌ زیست استان یزد با اشاره به مشاهده یک قلاده یوز آسیایی در منطقه بهاباد در اين استان، گفت: با توجه به مشاهده سه قلاده يوز نر در استان در سال‌هاي اخير و نظر به جمعيت نگران‌كننده اين گونه‌ي در حال انقراض، اميدواريم يوز مشاهده شده اخير از جنس ماده باشد.
کد خبر: ۶۳۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 15 July 2018

«حسن اکبری» با اشاره به رویت یک قلاده یوزپلنگ در منطقه بهاباد، اظهار کرد: این مورد، اولین مشاهده يوز آسيايي در سال جاری است.

وي با بيان اين كه تصويربرداري از اين يوز در دو نوبت انجام شده است، خاطرنشان كرد: محيطبانان منطقه از حدود سه هفته پیش متوجه حضور یوزپلنگ در اين محدوده شده بودند.

اين مسئول افزود: تصاویر تهيه شده از اين قلاده يوز هم‌اكنون در مرحله خال‌شناسی است و به نظر می‌آید يوز مذكور یکی از سه قلاده یوزهای نر شناسایی شده در استان است که به اين منطقه آمده ولي با اين حال جهت اطمینان اطلاعات بیشتری پس از خال‌شناسي به دست خواهد آمد.

وي با تاكيد بر اين كه خوشبینانه‌ترین حالت ممکن در اين مورد شناسایی گونه ماده اين حيوان در حال انقراض است، اظهار كرد: متاسفانه سه قلاده یوز قبلي مشاهده شده در مناطق بافق، دره انجیر و بهاباد از جنس نر هستند كه ممکن است به دلیل جابجایی به صورت مجدد مشاهده شده باشند كه در اين صورت وضعیت اصلاً خوبی برای یوزهای آسیایی استان نخواهد بود لذا بايد منتظر نتايج آناليز خال شناسي تصاوير اخير باشيم.

اكبري با اشاره به وضعیت نگران‌كننده جمعيت یوزآسیایی در یزد، اضافه کرد: کمبود طعمه، جاده‌سازی و ایجاد معادن در قلمروي طبيعي اين گونه، وضعیت یوز را نگران‌کننده و جمعیت اين گونه را در معرض آسیب قرار داده است.

وي به تاثیر نسبتاً خوب ولي ناكافي قرق‌ها در حفظ جمعیت یوز اشاره و خاطرنشان کرد: ذخیره یوز استان به اندازه‌ای کم شده است که بدون یک مدیریت خوب، نمی‌توان امیدی به احیای جمعیت یوز در استان داشت.

معاون محيط زيست استان در پایان تکثیر نیمه طبیعیی یوز را تنها راه احیای جمعیت یوزآسیایی دانست و گفت: این تنها راهی است که می‌توان برای احیای جمعیت یوز انجام داد و با مکاتباتی که با تهران صورت گرفته به انجام این طرح امیدوار هستيم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار