معاون ترافيكي شهر يزد مطرح كرد؛
معاون ایمنی و ترافیک شهری شهرداری یزد با اشاره به چالش‌های حمل و نقل درون شهری در یزد، از «آموزش ترافیک»، «مهندسی ترافیک» و «اعمال قانون» به عنوان سه راس مثلث ترافيك ياد كرد كه در آن چگونگی تعامل نیروهای پلیس و شهرداری بسیار مهم است.
کد خبر: ۶۲۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 18 June 2018

 دكتر «حميد دهقان» در نشست اخير کانون تفکر شهر هوشمند كه با موضوع «بررسی چالش‌های حمل و نقل درون شهری یزد» در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد، در مورد سازماندهی حمل و نقل شهری، به مثلث ترافیک اشاره و تصريح كرد: سه راس مثلث ترافيك براساس استانداردهای بین‌المللی شامل «آموزش ترافیک»، «مهندسی ترافیک» و «اعمال قانون» است كه البته چگونگی تعامل نیروهای پلیس و شهرداری نيز در اين مثلث،  بسیار مهم است.

وي در ادامه يكي از مهمترین چالش‌های حمل و نقل شهری یزد را عدم ارتباط برچسب‌های معاینه فنی با دوربین‌های سطح تخلف و عدم مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی  عنوان كرد.

وي آسیب‌های ناشی از اين مشكل را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: در حالی که از 180 هزار خودروی موجود در شهر، 60 هزار خودرو باید به مراکز فنی مراجعه کنند ولي آمار مراجعه خودروها به این مراکز بسیار اندک است . 

دهقان در مورد مشكل راكبان موتورسيكلت در موضوع ترافيك شهر يزد، پس از بررسی تمایل زیاد به استفاده از موتورسیکلت به جای دوچرخه در کشورهای جنوب شرق آسیا و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا با سه درصد جمعیت موتور‌سوار، به بررسی قوانین مخصوص  استفاده از موتور‌سیکلت در برخی از کشورها از جمله مالزی پرداخت.

وي عدم وجود راهکار اجرایی مناسب در زمینه ممانعت از ورود موتور‌سیکلت‌ها به مسیرهای عبور دوچرخه را به عنوان چالشی اساسی در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه دانست.

معاون ايمني و ترافيك شهر يزد در ادامه با بیان این که میانگین عمر مفید خط‌کشی‌هاي معابر كمتر از 20 روز است، بر این نکته تاکید کرد: برای ایجاد اثربخشی در این حوزه به خصوص در قسمت خط‌کشی‌های محوری و خط‌کشی‌های عابر پیاده، استفاده و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین دنیا بسیار حائز اهمیت است.

وي عنوان كرد: این که چگونه می‌توان در این حوزه اقدام کرد و فرهنگ استفاده از خط عابر پیاده را در میان مردم يزد نهادینه کرد، مسائلی است که باید در مورد آن تامل کرد . 

وي به كمبود پارکینگ‌های عمومی در يزد نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تنها 32 پارکینگ با ظرفیت 1025 خودرو در شهر يزد وجود دارد که با توجه به نیازهای رو به افزایش شهر، این تعداد بسیار اندک است . 

دهقان همچنين به مقایسه نحوه عملکرد پارکینگ‌های استان با نحوه عملکرد پارکینگ‌های روباز کشورهایی مانند چین پرداخت و گفت: نیاز به تامین اعتبار و تامین تکنولوژی برای هوشمند‌سازی پارکینگ‌ها(جدای از مکانیزه‌سازی فعلی) و نیاز به افزایش تعداد جای پارک استان از چالش اساسی در این حوزه است.

اين مسئول يكي ديگر از مشكلات حمل و نقل دورن شهري يزد را موضوع ناوگان اتوبوسرانی شهری و و تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی برشمرد و تصريح كرد: در حالی که در سال 1385، شهر یزد با جمعیت 400 هزار نفر داراي 33 میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی در سال بود، اين رقم در سال 1396 براي اين شهر با افزايش جمعیت به 600 هزار نفری، فقط 20 میلیون مسافر شده است.

وي ادامه داد: اين وضعيت در حالي است كه 81 درصد از اتوبوس‌های مورد استفاده در حمل و نقل عمومي شهر یزد، زیان‌ده بوده و 82 درصد آنها نیز بالای 10 سال عمر دارند . 

دهقان در ابتداي سخنانش نيز توضیحاتی در مورد حیطه وظایف معاونت ایمنی و ترافیک شهری در زمینه نصب تابلوهای پیام متغیر خبری (VMS) ، ارتباط با گروه‌های امدادی و انتظامی استان، دسترسی به چراغ‌های راهنما، ثبت تخلفات رانندگی از طريق 85 دوربین نظارتی و 58 دوربین ثبت تخلف، نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، نصب سرعت‌گیرها و تعیین سرعت مجاز،‌رنگ آمیزی معابر و خطوط عابر پیاده و تامین امنیت گذرگاه‌های عابر پیاده و ايجاد پارکینگ‌های سبک و سنگین، ارائه كرد.

معاون ايمني و ترافيك شهري شهرداري يزد از جمله اقدامات انجام شده بخش آموزش این معاونت را نيز آموزش و فرهنگ ‌سازي از طريق پارک ترافیک شهری، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان، کلاس‌های اجباری آموزشی رانندگی تدافعی برای رانندگان متخلف و کارمندان ادارات ذكر كرد.

در ادامه اين نشست «حمیدرضا قمی» عضو شورای شهر یزد، قدرت مانور نامحدود موتور سیکلت‌ها و سرعت بالای آنها را به عنوان دو عامل کلیدی در جهت ترغیب به استفاده از موتور سیکلت و عدم استقبال از دوچرخه دانست. 

«محمدرضا پژوهان» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نيز با بررسی تجربه موفق سنگاپور در کنترل مسیرهای عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و موتور‌سیکلت‌سواران، ؟استفاده از تجربیات این کشور را مهم دانست.

«سعید عطار» ديگر عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با تاکید بر ضرورت برقرار کردن مدیریت واحد شهری و پرهیز از موازی کاری سازمانی، به تجربه ناموفق جنوب ایتالیا در کنترل موتورسواران در مقابل تجربه شمال این کشور اشاره کرده و بر اهمیت در نظر گرفتن عوامل روانشناختی و جامعه شناختی در سیاست‌گذاری شهری در حوزه ترویج استفاده از دوچرخه تاکید کرد . 

«مجید تجملیان» عضو هیئت علمی دانشگاه تفت هم ناامنی دوچرخه‌سواران را به عنوان مهمترین چالش موجود برشمرد و طرح پیشنهادی ایمن‌سازی دوچرخه‌سواری در استان را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین به بیان نکاتی در زمینه استفاده از دیوارهای لیزری هوشمند و همچنین متنوع سازی خدمات دوربین‌های نظارتی در جهت ایمن‌سازی گذرگاه‌های عابر پیاده با توجه به تجربه کشورهایی مانند امارات پرداخت و پیشنهاد کرد كه مسئولان استان با اقدامات مبتکرانه، استانداردهای جدیدي در رابطه با  نصب سرعت‌گیرها، تدوین و با رایزنی با سازمان‌های ملی مربوطه، در جهت اجرای آن اقدام کنند 

«اکرم فداکار» مدیر کل ICT استان نیز سازماندهی عرضه ناوگان حمل و نقل درون شهری با توجه به تقاضا در نقاط مختلف شهر را لازمه‌ ایجاد اثربخشی در این حوزه ذكر كرد.

«امیر جهانگرد» دبیر کانون تفكر شهر هوشمند نیز به تشریح نحوه عملکرد و مکانیزم‌های داخلی سرعت‌گیرهای هوشمند موفق که با هزینه اندک قابل بهره‌برداری هستند، پرداخت .

به نظر وی، اجرای هر طرحی در ابتدا نیازمند اقتدار نهادهای مجری قانون و طراحی جریمه‌های سنگین هست.

«مهدی سالاری» مدیر عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد هم بر این نکته تاکید کرد که باید نگاه بخشی‌نگری در زمینه حمل و نقل استان مورد بازنگری قرار گيرد و میان بازیگران و عناصر مرتبط وحدت و هماهنگی در جهت ایجاد اثربخشی به وجود بیاید.

به گفته وي، بايد فرآیندهایی مانند نحوه صدور گواهینامه، درآمد مراکز معاینه فنی و درآمد پارکینگ‌های شهرداری سازماندهی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استان، اساتید صاحب نظر در این حوزه و سایر نخبگان و متخصصان در جهت اصلاح زیرساخت‌های فعلی استفاده شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار