مردان میانسال بیشتر از بانوان در معرض ابتلا به بیماری هستند که دلیل آن تفاوتی منحصربه فرد در ساختار بدنی و هورمونی زنان است.
کد خبر: ۶۲۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 18 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زنان دارای ساختار قلب قوی‌تری به نسبت مردان هستند و به همین دلیل آقایان ۶۴ درصد بیشتر از بانوان امکان دارد دچار بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی شوند. بیماری ماهیچه قلب (Dilated cardiomyopathy) یا (DCM) در زنان کمتر از مردان شایع است و سبب مرگ تعداد کمتری از بانوان در حدود ۱۰ درصد می‌شود.


کارشناسان اعتقاد دارند هورمون‌هایی که در بدن بانوان ترشح می‌شود از بروز آسیب به ماهیچه قلب جلوگیری می‌کند، پژوهشگران امیدوار هستند با استفاده از داده‌های کشف شده بتوانند روش‌های درمانی جدیدی برای برطرف کردن بیماری‌های قلبی در مردان پیدا کنند.


دربیماری ماهیچه قلب، عضله‌های قلب کشیده و نازک می‌شوند و باعث می‌شود قلب به خوبی قادر به پمپاژ خون نباشد و نوعی نارسایی قلبی ایجاد شود.


بیماری DCM هر ساله سبب مرگ حدود ۲۵۰۰ نفر در کشور انگلستان و ۱۰ هزار نفر در آمریکا می‌شود، کارشناسان اعتقاد دارند این بیماری در اثر جهش ژنتیکی در افراد بروز می‌کند و با احتمال ۵۰ درصد از فرد مبتلا به فرزندان او منتقل می‌شود.

از جمله دیگر عامل‌های ایجاد بیماری عضله قلب، فشارخون بالا، عفونت‌های ویروسی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و بارداری را می‌توان نام برد.
علامت‌های این بیماری شامل، تورم مچ پا و شکم و خستگی بیش ازحد است.


درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و پزشکان با تجویز دارو یا نصب ضربان ساز سعی در کنترل علامت‌های بیماری، جلوگیری از لخته شدن خون و درمان درد قفسه سینه می‌کنند.


پژوهش درباره نقش هورمون‌های زنانه در تقویت عضله قلب و جلوگیری از ابتلا به این بیماری به وسیله دانشمندان دانشگاه کالج امپریال لندن بر روی ۵۹۱ مرد و ۲۹۰ زن داوطلب در طول ۵ سال انجام شده است.

کارشناسان امیدوار هستند روش‌های نوآورانه‌ای برای پیشگیری و درمان این بیماری قلبی شایع، پیدا کنند که همه ساله موجب مرگ هزاران انسان در سراسر دنیا می‌شود.
بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری قلبی درمراحل نهایی مجبور به انجام پیوند قلب برای زنده ماندن می‌شوند که بسیاری در این بازه زمانی و قبل از پیدا شدن عضو پیوندی مناسب جان خود را ازدست می‌دهند.


کارشناسان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند از سنین کودکی توجه ویژه‌ای به سلامت قلب فرزندان خود داشته باشند و یک چک آپ کامل به وسیله متخصص از قلب فرزندان خود انجام دهند، بسیاری از کودکان در سن نوجوانی و جوانی به دلیل بیماری قلبی که در آن‌ها شناسایی نشده است، جان خود را ازدست می‌دهند.

همچنین افراد بزرگسال نیز باید در دوره‌های منظم به متخصص قلب برای چک آپ و اطمینان از وضعیت وسلامت قلب خود مراجعه کنند.

 

//باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار