هنرمند خلق اردكاني با استفاده از نی‌زارهای روییده در باغچه‌اش، حصیرهایي زیبا مي‌بافد.
کد خبر: ۶۱۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 28 May 2018

بشر همواره به دنبال راهی برای استفاده از مواد موجود در محیط زندگی‌اش بوده است به طوري كه شاخ و برگ درختان، مو و پشم حیوانات و هر آنچه که در دسترسش بوده را به کار گرفته تا محصولاتی تازه را برای خود خلق کند یا رنگ تازه‌ای به وسایل زندگی بدهد.

این کار به مرور زمان باعث شد تا آثاری ارزشمند و هنرمندانه به وجود بیاید و روز به روز بر زیبایی آنها افزوده شود. 

حصیر بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و شاید کهن‌ترین آنهاست که به عنوان منشأ نساجی شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه آن دسته از سرزمین‌هایی که به مـــواد اولیه مورد نیاز این رشته دسترسی دارند، مرسوم و متداول بوده است. 

البته در مناطق مختلف کشورمان نیز که دسترسی به برگ درخت خرما، ساقه گندم، ترکه و گاهی نی وجود دارد، محصولات این رشته به صورت حصیربافی، سبدبافی، مرواربافی، ترکه‌بافی، چم‌بافی و چیغ‌بافی رایج است. 

«محمود فتاحی» معروف به «محمود قنبر» هنرمند خلاق اردکانی نيز مدتی است كه با استفاده از نی‌زارهای روییده در باغچه‌اش به بافت حصیرهای زیبا مي‌پردازد.

این هنرمند خلاق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا مي‌گويد: شغل حصیربافی به دلیل وجود نخلستان‌های خرما در استان یزد به خصوص در شهرستان اردكان و بافق، به موازات شغل كشاورزی از قديم‌الايام رواج داشته ‌است اما براي اولين بار است كه با گیاهِ نِی بامبو به اين حرفه پرداخته مي‌شود.

وي اضافه مي‌كند: حصیر بافی به عنوان یكی از قدیمی‌ترین صنایع بومی دستی مردم یزد، كاری جنبی و بخشی از اوقات فراغت آنان محسوب مي‌شده اما هیچ‌گاه کسی به این موضوع که از نی‌زارهای خود رو در برخی مناطق یزد نیز می‌توان به عنوان وسیله ساخت حصیر استفاده کرد، فکر نکرده بود. 

«محمود قنبر» مي‌گويد: اين در حالي است كه در کشور ایران وجود نی‌های خیزران موجود در نواحی شمالی کشورمان و برخی مناطق جنوبی یکی از منابع تولید بامبو ایرانی به شمار می‌رود که از استحکام و زیبایی خاصی نيز برخوردار هستند.

فتاحی در ادامه از خلاقیت و ابتکارش که باعث تولید اولین پرده زیبای اتاقش شده با خوشي ياد مي‌كند و ادامه مي‌دهد: با توجه به وجود موارد مشابهی که در کشور وجود داشت و نسبت به طبیعت آفتابی استان، بر آن شدم تا از نی‌های موجود در اطراف شهرستان اردکان و درون باغچه‌ام از اين طريق استفاده بهینه داشته باشم.

وی اظهار مي‌كند: حصیربافی با نی نیاز چندانی به نیروی انسانی ماهر ندارد و می‌توان با یک قیچی، اره و نی، دست به شگفتی زیبایی به نام «حصیر  ِِنی» زد. 

فتاحی در ادامه به قابلیت‌هاي استان یزد و شهرستان اردکان در کشت نی اشاره مي‌كند و مي‌گويد: من در باغچه خود حدود 150 شاخه گیاه نی را در مدت سه ماه تکثیر کردم که حُسن این گیاه رشد مطلوب، کم آب خواه بودن و استفاده از آب‌های بلااستفاده و رشد آن تا ارتفاع ٩ متر است.

وي از استفاده این حصیرِنی‌ها به عنوان محافظ پنجره در برابر نور خورشيد مي‌گويد و اضافه مي‌كند: طبیعت نخ‌های پنبه‌ای که دانه‌های نی را به هم وصل می‌کند نيز قابلیت استقامت در برابر آفتاب را بیشتر می‌کند. 

این هنرمند اردكاني در پایان خاطرنشان مي‌كند: در صورت فراهم بودن زمینه آموزش، فرصت پرورش کسانی که علاقه‌مند به حوزه هنرهای دستی هستند وجود دارد و در صورت حمایت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توان به عنوان بخشی از صنعت گردشگری استان نيز مورد توجه قرار گیرد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار