« تکه دوزی » از هنری قدیمی زنان یزدی است ولی در میان زرتشتیان این هنر به شکل خاص ‎‎ تر و با عنوان «تیر و سیخ» رواج دارد هر چند که امروزه از کاربرد آن کم شده است.
کد خبر: ۶۰۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 12 May 2018

تکه دوزی از دیرباز یکی از هنرهای دستی زنان یزدی بوده به گونه‌ای که در گذشته تكه‌ ‎‎دوزی در هنگام دوخت ملافه، پتو و دیگر وسایل خانه به ویژه در جهیزیه تازه عروس‌‏‏ها، جایگاه و ارزش مناسبیداشته است.

تکه‌دوزی جهیزیه تازه ‎‎ عروس ‎‎ ها اغلب توسط مادر عروس یا خود عروس صورت می گرفته است و از این رو این هنر دستی ، کم و بیش در خانه ‎‎ ها به ویژه خانه زنان روستایی ، رنگ و روی متفاوتی داشته است ولیبه تدریج و مرور زمان این هنر دستی کم‎‎رونق شده است به طوری که اکنون د ر کمتر خانه‌‌ا ی ، وسا یل بافت تکه‌ ‎‎ دوزی وجود دارد.

پارچه‏‏‌های مورد استفاده در نوعی از تکه ‏‏ دوزی که در بین زنان زرتشتی یزدی رایج بوده  و به «تیر و سیخ» شهرت دا شته است، معمولاً پارچه‌ های رنگارنگ ابریشم ساده که اغلب به دست همان زنان بافته می ‌شده یا پارچه‌های چیت روشني که اغلب از کشورهای روسیه و هندوستان به کشور ایران صادر می‌شده‌، بوده است.

روش دوخت تکه ‏‏ دوزی نیز به این طریق بوده که تکه ‎ های ابریشم و چیت را یکی در میان در کنار هم قرار می ‎‎ دادند و سپس به شیوه ای ماهرانه ، آن ها را بهم می ‏‏ دوختند به طوری که به صورت یک پارچه یکدست در می‎‎آمده است و سپس ب رای دوخت ‎‎ وسایل دیگر مورد استفاده قرار می‏‏ گرفته است. 

این نوع دوخت منجر به تولید پارچه ای به نام «تیر و سیخ» م ی ‎‎ شده که در بین مردم نیز کاربرد و استفاده زیادی داشته است. البته نامگذار ی این پارچه نیز این دلیل بوده است که پارچه ساده را «تیر» و پارچه چیت را «سیخ» نامیده بوده بودند.

این نوع دوخت و دوز هر چند از رونق افتاده ولی هنوز هم در میان زنان اصیل و قدیمی یزدی رواج دارد و کاربرد های خاص خود را دارد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار