کد خبر: ۶۰۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷ 18 July 2018

به گزارش «تابناک یزد»، اگر فکر می‌کنید ماماها برای کمک به مادر و تولد نوزاد آموزشی ندیده‌اند، تنها نیستید. خیلی از افراد دیگر هم هستند که مانند شما فکر می‌کنند. اما باید گفت، کاملا در اشتباه هستید. قرن هاست ماماها از مادران باردار مراقبت کرده‌اند. در اینجا به چند باور غلط در مورد آنها اشاره شده است که به شما در شناخت این متخصصان بیشتر کمک خواهد کرد.

ماماها به اندازه پزشک مطمئن نیستند

بنابه گفته متخصصان بهداشت، کمک گرفتن از ماما، یکی از ایمن ترین و مطمئن ترین کارهایی است که زنان باردار میتوانند انجام دهند. ماماها میتوانند بیشتر از پزشکان برای مادران، مراقبتهای ویژه فراهم کنند. در حقیقت هر کدام از ماماها در ماه باید فقط از چهار تا پنج زن مراقبت کنند و در هر بار ملاقات 45 دقیقه تا یکساعت وقت بگذارند. درضمن هر زمان که لازم باشد، چه شب و چه روز، آنها در دسترس هستند. بررسیها نشان داده است زنانی که دوران بارداری خود را با مراقبت یک ماما گذراندهاند، مشکلاتی چون زایمان با استفاده از فورسپس، دستگاه وکیوم، سزارین، اپیزیوتومی و همچنین عفونت کمتری را تجربه کردهاند. امروزه بیشتر پزشکان و پرستارها، ماماها را همکار خود میدانند و حتی به بیماران خود توصیه میکنند برای داشتن بارداری امن، از این کارشناسان کمک بگیرند. بیشتر ماماها در مراکز پزشکی آموزش میبینند. آنها معمولا 28هفته اول بارداری، ماهی یکبار بیماران خود را ویزیت میکنند و سپس تا 36 هفتگی، دو هفتهای یکبار و پس از آن تا زمان زایمان، هفتهای یکبار به دیدن بیماران خود میروند. ماماها، فشار خون بیمار خود را دائم بررسی میکنند و اگر مشکلی احساس کنند، او را سریع برای آزمایش خون میفرستند. یک مامای حرفهای علاوه بر این که زنان باردار را از نظر فیزیکی تحت نظر دارد، مراقب حال روحی او نیز است و میتواند به بیشمار پرسشهای مادران پاسخ دهد. آنها حتی پس از زایمان، به مادر و نوزاد متولد شده، توجه نشان میدهند. هنگام انجام زایمان معمولا دو ماما به مادر کمک میکنند. یکی از آنها وظیفه مراقبت از مادر و دیگری نوزاد را به عهده دارد. بیشتر مواقع پیش میآید پزشکان بموقع سر بالین بیمار خود نیستند. اما ماماها همیشه و بموقع کنار مادر هستند. حتی اگر کسی بخواهد در خانه فرزند خود را به دنیا بیاورد، امروزه ماماها تجهیزات لازم مانند اکسیژن، ابزارهای احیاء و غیره را دارند و البته هرزمان که لازم باشد، مادر و نوزاد را میتوانند به بیمارستان برسانند بدون این که صدمهای ببینند.

وضع حمل در خانه!

این باور نیز غلط است. در واقع بیشتر زایمانها، حتی با وجود ماماها، در بیمارستانها صورت میگیرد. مادر میتواند از مامای خود بخواهد زایمان را در بیمارستان انجام دهد. در واقع انتخاب محل زایمان، کاملا به مادر بستگی دارد. علاوه براین، بسیاری از زنانی که قرار است مادر شوند، تصور میکنند ماما فقط مناسب افرادی است که زایمان آسان دارند یا میتوانند از پس درد زایمان برآیند. اما اگر مادری بخواهد از روش زایمان بی درد استفاده کند، میتواند خواست خود را با ماما در میان بگذارد.

بدون آموزش رسمی!

بیشتر ماماها آموزش دیده هستند و در بارداری و تولد عادی، تخصص دارند. در ضمن بسیاری از افراد نیز درس خواندههای این رشته اند و میتوانند بدون هیچ نگرانی به مراقبت از مادر و نوزاد بپردازند. این افراد معمولا یک دوره چهارساله در مورد بارداری، وضع حمل، تولد و نوزاد در دانشگاه میگذرانند و آموزش میبینند.

برخی تصور میکنند همراهان زائو مانند ماماها هستند، اما این باور نیز غلط است. همراه زائو معمولا از نظر احساسی و فیزیکی به زنان باردار هنگام زایمان کمک میکنند. اما آنها هرگز نمیتوانند مراقبتهای پزشکی ارائه و به روند زایمان کمک کنند. کارهایی که ماماها انجام میدهند، پزشکی است اما همراه زائو چنین تخصصی ندارد. هنگام زایمان، همراه زائو با تکنیکهای آرامشسازی به مادر کمک میکند و او را در حالتی قرار میدهد که کمترین درد را تجربه کند و در ضمن خدمات پس از زایمان، مانند آموزش نحوه شیردادن به نوزاد و.... را انجام میدهد. بسیاری از زنان مایل هستند هنگام بارداری، هم از ماما و هم از کمکهای همراه زائو بهرهمند شوند.

با وجود ماما، نمیتوانید آزمایشهای پیش از تولد انجام دهید.این باور نیز غلط است. زیرا ماماها نیز میتوانند تمام آزمایشهای لازم مربوط به سلامت مادر و نوزاد را تجویز کنند. آنها حتی هدف از آزمایشها را به شما کاملا توضیح میدهند و اگر لازم باشد، نزد یک پزشک متخصص زنان و زایمان بروید، شما را راهنمایی میکنند.

 

 

//جام جم آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار