مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خبر داد:
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: گرمای فروردین‌ماه خسارت صددرصدی به 3 هزار هکتار از باغات پسته ابرکوه وارد کرده است.
کد خبر: ۵۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ 25 April 2018

مهدی غیب اللهی در جلسه هماهنگی مدیریت بحران ابرکوه، اظهار کرد: 35 درصد اشتغال مردم ابرکوه در بخش کشاورزی است که بیش از 7 هزار بهره‌بردار در 15 هزار هکتار سطح زیر کشت، مشغول به فعالیت بوده و جزء معدود اقشاری هستند که بیشترین آسیب از بلایای طبیعی را متحمل می‌شوند.

غیب اللهی ادامه داد: ابرکوه با قدمت بیش از چند هزار سال و مطرح بودن به‌عنوان قطب کشاورزی استان یزد، هنوز یکی از نقاط غیر برخوردار استان بوده و این محرومیت ثابت می‌کند که این شهرستان بیشترین آسیب را از عوامل قهری و جوی دیده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: در دهه 50 بیش از 100 رشته قنات در ابرکوه وجود داشت که متأسفانه این تعداد امروز به 13 رشته کاهش‌یافته و دبی اکثر چاه‌های کشاورزی به زیر 10 لیتر در ثانیه رسیده است که کیفیت آن هم با ec بالای 20 هزار رو به نامطلوب بودن می‌رود.

وی با اشاره به اینکه حوزه آب ریز شهرستان ابرکوه، شمال فارس است، افزود: بارندگی شهرستان‌های آباده، ایزد خواست و اقلید در سال گذشته آن‌ها نسبت به درازمدت منفی بوده که این امر منابع آبی ابرکوه را به‌شدت تهدید می‌کند و نشانه آن هم خشک شدن چاه مجتمع دام‌پروری فراغه در روز گذشته است.

غیب اللهی خسارت 35 میلیارد تومانی تگرگ به محصول باغات فراغه و بخش بهمن را در سال گذشته یادآور شد و اعلام کرد: امسال نیز به علت گرمای فروردین‌ماه کشاورزان پسته کار شاهد خسارت صددرصدی به ارزش 90 میلیارد تومان در 3 هزار هکتار از باغات خود هستند و با این وضعیت قطعاً امسال هیچ‌گونه برداشت پسته در این شهرستان نخواهیم داشت.

این مقام مسئول همچنین از عدم کوچ دام‌های کوچ رو به علت فقدان آب در مراتع ییلاقی و قشلاقی خبر داد و اذعان کرد: به علت کمبود منابع آبی، افزایش نهاده‌های دامی تا 60 درصد و ثبات قیمت شیر، باید برای دام‌های کوچ رو و همچنین دامداری‌ها سرمایه در گردش در نظر گرفت تا دامداران مجبور به فروش دام‌های خود نشوند.

وی در پایان با بیان اینکه امسال کشاورزان خسارت‌دیده قادر نیستند تسهیلات گرفته‌شده را پرداخت کنند، از مسئولین خواستار شد تا ضمن رسیدگی به وضعیت خسارت آنان، برای آنان از بانک‌های مربوطه مهلت گرفته شود تا بتوانند وام‌های خود را پرداخت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار