مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش 16 برابری جرایم شکار پلنگ خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 23 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»، علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به 16 برابر شدن جریمه شکار پلنگ اظهار کرد: براساس تصمیم شورای عالی محیط زیست هرگونه شکار گونه های حیات وحش جرم محسوب شده و متخلف به جریمه نقدی و کیفری محکوم می شود.

وی افزود: جریمه شکار پلنگ ایرانی طبق همین مصوبه در سال 94، حدود 5 میلیون تومان بود که این مبلغ از ابتدای سال 97 با افزایش 16 برابری به 80میلیون افزایش پیدا کرد.

تیموری گفت: تعداد پلنگ ایرانی در کشور به علت پراکندگی در مناطق مختلف مشخص نیست اما براساس گزارشات محیط بانان در استان های مختلف حدود 400 قلاده پلنگ مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در استان همدان طی 10 سال اخیر پلنگی مشاهده نشده است اما در دیگر استان ها گزارشاتی از مشاهده پلنگ ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در استان های شمالی، خراسان رضوی و شمالی نسبت به استان های دیگر وضعیت پلنگ ایرانی بسیار خوب است و در این استان ها هرساله ما پلنگ مشاهده می کنیم.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار حیات وحش هیچ مجوزی نمی دهد و هر نوع شکارحیات وحشی تخلف و متخلف به جریمه نقدی و سه سال زندان محکوم می شوند.

تیموری گفت: موسسه پلنگ آسیایی در ایران که برای تدوین برنامه حفاظت از پلنگ ایرانی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می کردند، از سال 94 تاکنون گزارشی را از تلف شدن پلنگ ها در تمام استان ارائه دادند که حدود 160 قلاده پلنگ در استان های کشور تلف شدهاند.

وی ادامه داد: براساس گزارش های موسسه پلنگ آسیایی 70 درصد تلفات پلنگ در ایران استفاده از سموم توسط دامداران، شکار سودجویان و پیری پلنگ بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: شرکت بیمه گذار از سال 95 برای جبران خسارت محیط زیستی تلفات پلنگ حدود 60 میلیون تومان به صندوق ذخیره سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفظ گونه پرداخت کرده است.

وی افزود: همچنین گونه های حیات وحش مانند پلنگ در صورت حمله به دام شرکت بیمه گذار به صورت داوطلبانه بدون دریافت حق بیمه خسارت دامدار را پرداخت می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار