کد خبر: ۵۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 08 July 2015
ورزش استان البرز به دلیل کمبود منابع مالی در این سال‌ها نتوانسته آنگونه که شایسته است به قهرمانان و ورزشکاران مستعد خود رسیدگی کند و این مهم سبب خروج تعداد زیادی از مدال آوران استان البرز به سایر استان‌ها شده است.
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، عدم نظارت بر امر استعدادیابی و برنامه محور نبودن هیات‌ها سبب شده اغلب قهرمانان با توجه به استعداد ذاتی و تلاش و پشتکار شخصی راه موفقیت در پیش بگیرند و قله‌های قهرمانی را طی کنند، یکی از این ورزشکاران آرمان خیابانی نام دارد. او می‌گوید ، هیات هیچ حمایتی از ورزشکاران نمی‌کند و در اغلب اعزام‌ها خودمان هزینه رفت و برگشت را می‌پردازیم، حتی هزینه خرید آب آشامیدنی را هم خودمان می‌پردازیم. با نوجوان مستعد شمشیربازی استان البرز که در اسلحه اپه قهرمان کشور شده است گفت وگویی انجام داد‌ ایم که با هم می خوانیم.
با وجود آن که اغلب نوجوانان و جوانان به فوتبال ، تکواندو ، والیبال و کشتی علاقه مند هستند، انتخاب شما برای ورزش شمشیربازی بود، چرا؟
 شاید حق با شما باشد ، در شرایطی که بسیاری از نوجوانان و جوانان در بدو شروع به سراغ رشته‌های پرطرفدار فوتبال و والیبال می‌روند من بر خلاف اکثریت جامعه، به سمت شمیربازی رفتم و امروز از این انتخاب خوشحالم، با شمشیربازی آرامش دارم .
از چه سالی شمشیربازی را شروع کردید؟
 من از سال 90 به صورت آماتور وارد رشته شمشیربازی شدم اما با گذشت زمان به این رشته علاقه مند شدم و امروز با تمام قدرت می‌توانم بگویم عاشق این رشته پر هیجان شده‌ام.
مشوق شما برای ورود به این رشته چه کسی بود؟
 پسر عمویم سال‌ها در این رشته فعالیت می‌کرد و از این طریق من، آرش و آرین دو برادرم دیگرم نیز وارد این رشته شدیم.
برادران شما هم شمشیرباز هستند؟
 بله، من، آرش و آرین به صورت حرفه‌ای شمشیربازی می‌کنیم. آرش در رده بزرگسالان است و من و آرین در رده نوجوان و جوانان فعالیت می‌کنیم. برادران خیابانی در شمشیربازی شناخته شده هستند(می خندد).
سال گذشته قهرمان اسلحه اپه کشوردر رده نوجوانان شدید، قهرمانی چه لدتی دارد؟
 بله سال گذشته در رقابتهای قهرمانی کشور نوجوانان در تهران بر سکوی قهرمانی ایستادم، در این رقابتها اصلا باور نمی‌کردم طلا کسب کنم اما با تلاش و پشتکار و لطف خدا این امر اتفاق افتاد.
خانواده از این موضوع خوشحال شدند؟
 خانواده‌ام به خصوص پدرم این قهرمانی را باور نمی‌کردند و متعجب بودند که به مدال رسیدم (می‌خندد). قهرمانی در هر سطحی زیبا و لذت بخش است، به طور قطع کسب قهرمانی آسیا و جهان شیرین‌تر خواهد بود که تلاش می‌کنم با تلاش و پشتکار زیاد به آرزو دست پیدا کنم.
به رقابتهای برون مرزی هم اعزام شدید؟
 بعد از قهرمان شدن در کشور، به عضویت تیم ملی نوجوانان در آمدم و به رقابتهای قهرمانی آسیا در ابوظبی اعزام شدم که متاسفانه از کسب مدال باز ماندم.
اولین تجربه برون مرزی سخت بود؟ واقعا سخت بود ، کم تجربگی و استرس از دلایلی بود که من را در این رقابتها از کسب مدال دور کرد، در سال های پیش رو این ناکامی را جبران خواهم کرد.
قشر خاصی به شمشیربازی روی می‌آورند؟
 شمشیربازی بر خلاف اسم وحشتناکی که دارد بسیار ایمن است و آسیب دیدگی‌هایی که رشته‌های مختلف دارند را به هیچ عنوان ندارد. شمشیربازی رشته خاص و پر هیجانی است که هز کسی به آن علاقمند نمی‌شود.
آیا شمشیربازی را می توان در ردیف ورزش های پر هزینه و گران دسته بندی کرد؟ 
بله ، شمشیربازی ورزش گرانی است. برای تهیه یک دست لباس، شمشیر، ماسک، دستکش و کفش مخصوص بایستی هزینه‌های سنگینی کرد که این امر فشار زیادی نیز به خانواده ها وارد می‌کند.
با وجود گران بودن، درآمدی هم از این رشته دارید؟
 تا به امروز که متاسفانه تنها هزینه کرده‌ایم، اینگونه رشته‌ها از سوی متولیان ورزش مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و اگر عشق نباشد ورزشکاران به سادگی زده می‌شوند.
هیات شمشیربازی استان البرز و اداره کل ورزش و جوانان حمایتی از قهرمانان ندارد؟ 
متاسفانه هیچ گونه حمایتی نمی‌شویم. حتی هزینه‌های اعزام به رقابتهای قهرمانی کشور را هم خودمان می‌پردازیم.
مگر می شود ورزشکاری خودش هزینه شرکت را رقباتها را پرداخت کند و بعد در آن حضور پیدا کند و به قهرمانی برسد؟ متاسفانه در حال حاضر که این گونه است. هیات شمشیربازی هیچ حمایتی نمی‌کند و به بهانه نبود پول، حتی هزینه سفر و اعزام به رقابتهای قهرمانی کشور را پرداخت نکرد.
پس مشکلات زیادی دارید؟ 
مشکلات که بسیار است. من در سه ماه گذشته در فشار تمرین‌های آماده سازی سه بار تیغه شمشیرم شکست که وقتی با هیات در میان گذاشتم، گفتند پول نداریم .
چکار کردید؟
 مجبور شدم برای تمرین و رسیدن به آمادگی خودم هزینه‌های خرید تیغه را بپردازم و بایستی بگویم در سه ماه گدشته یک میلیون و دویست هزار تومان برای خرید تیغه هزینه کرده‌ام. متاسفنه ورزش استان نه حمایت می‌کند و نه می‌تواند به لحاظ امکاناتی شرایط خوبی برای قهرمانان فراهم کند.
با تمام این سختی‌ها، آرزوی آرمان خیابانی چیست؟ 
یکی از آروزهای من حضور همزمان من و آرین در رقابتهای قهرمانی آسیا و یا جهان است که امیدوارم این امر رخ دهد. برای قهرمانی در آسیا و قرار گرفتن در جمع برترین شمشیربازان جهان کار بسیار سختی در پیش دارم که تلاش می‌کنم این آرزوها دست یافتی شود.
حرف پایانی دارید؟ 
بایستی از پدرم محمد حسن خیابانی و مادرم لعیا زینی تشکر کنم. خانواده‌ام با وجود عدم حمایت‌های مسئولان ورزش استان، هزینه‌های زیادی برای رشد من در شمیربازی کرده‌اند و امیدوارم با کسب مدال های آسیایی و جهانی جواب زحمت‌های آنها را به بهترین نحو پاسخ دهم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار