دبیر اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد گفت: خوشبختانه بیش از 800 محصولی که در استان یزد تولید می‌شود، طبق بررسی‌های انجام‌شده بیش از 75 درصد آن‌ها از مزیت نسبی برخوردارند.
کد خبر: ۵۹۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 17 April 2018

حسن بلندیان در خصوص پیش زمینه‌های تحقق شعار سال، گفت: مقام معظم رهبری چندین سال متولی نام‌گذاری و انتخاب شعار سال را بر مبنای محوریت اقتصاد انجام می‌دهند و امروز می‌بینیم که هیچ موضوعی به‌اندازه اقتصاد شاید ضرورت برای کشور ما نداشته باشد و به دلیل وابستگی‌های از قبل و غفلت‌هایی که برخی از زوایای اقتصاد، کشور ما داشته و دارد شاید آسیب‌پذیرترین عرصه برای کشور ما عرصه اقتصاد است.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال که به نام حمایت از کالای ایرانی است، افزود: برای حمایت از کالای داخلی باید به نگاه مشتری توجه کرد و ببینیم مشتری چه می‌خواهد؟ که مشتری کالای باکیفیت و کالایی باقیمت مناسب را ترجیح می‌دهد و محصولات کشور ما باید به‌گونه‌ای تولید شود که این دو خواسته مشتری را بتواند پاسخ دهد.

دبیر اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد بابیان اینکه در استان یزد نگاهمان برای حمایت از کالای ایرانی این نیست که هر کالایی تولید شود و به‌عنوان یک استان اقتصادی در کشور که رتبه برتری داریم از بین بیش از 800 نوع محصولی که در استان یزد تولید می‌شود، باید محصولاتی که مزیت نسبی که در استان یزد دارند را شناسایی کنیم و باید تمرکز ما بر روی محصولاتی باشد که آن محصولات مزیت نسبی استان به‌حساب می‌آید.

بلندیان با اشاره به اینکه خوشبختانه بیش از 800 محصولی که در استان یزد تولید می‌شود، طبق بررسی‌های انجام‌شده بیش از 75 درصد آن مزیت نسبی در استان یزد رادارند، اظهار داشت: در گروه‌بندی‌ها صنایع نساجی، محصولات شیمیایی، غذایی، فلزی، برق و الکترونیک، فولاد، طلا و شیرینیجات را قطعاً می‌توانیم به‌عنوان یک مزیت نسبی در استان یزد به‌حساب آوریم و موردحمایت قرار دهیم.

این مقام مسئول یادآور شد: بخش خدمات را نباید از آن غافل شویم و وقتی صحبت از تولید، محصول و یا کالای ایرانی می‌شود نباید دنبال محصولات فیزیکی رویم و برخی محصولات به شکل خدمات است و در بخش آی تی و دیتا در استان یزد و در کشور و در بخش حمل‌ونقل، نرم‌افزاری و حل مسئله در کشور می‌توانیم صاحب مزیت باشیم.

وی بابیان اینکه در بخش خدمات می‌توانیم مسئله یابی کنیم و چنانچه بخش نرم‌افزاری موردحمایت قرار گیرد، با مسئله یابی تحت یک اتاق فکر این کار انجام می‌شود و به بخش‌های صنعت، اقتصاد و کالای ایرانی کمک می‌کند و کالای ایرانی چنانچه می‌خواهد موردحمایت قرار گیرد، علاوه بر توسعه و ارتقای کیفیت و قیمت رقابتی که باید لحاظ شود ما نیازمند ارتقاء خدمات کیفیت دولتی‌ها و قانون‌گذاران هستیم و هر چه کیفیت در بخش‌های مختلف بالا رود قطعاً کیفیت اقتصاد هم افزایش پیدا می‌کند.

دبیر اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد با اشاره به اینکه سوداگری و رانت باید در حوزه اقتصاد حذف شود و این موضوع به‌عنوان یک معضل و یک مانع بر سر تولید ملی واقعاً عرض‌اندام می‌کند، اذعان داشت: چنانچه بخواهیم تولید و کالای ایرانی موردحمایت قرار گیرد باید نفع عمومی را بر نفع فردی ترجیح داده شود و این نگرش انتفاعی مگر با توسعه بخش تعاونی‌ها محقق نمی‌شود.

بلندیان ابراز داشت: در بخش تعاونی، ارزش سود و یا ارزش فروش بالا می‌رود و سود آن به نفع همه است اما در دیگر بخش‌های اقتصاد سرمایه‌گذار است که ممکن است یک شخص و یا چندین فرد سود ببرند.

این مقام مسئول به تولیدکنندگان داخلی توصیه کرد: برای اینکه بازار خود را حفظ و مشتری خود را داشته باشند، هشت اصل به‌مانند توجه به کیفیت محصول، قیمت و کاهش هزینه، مسئولیت‌پذیری و خدمات پس از فروش، مشتری مداری، تنوع برای تولید به‌منظور ایجاد حق انتخاب برای مشتری، پویایی در تولید، توجه به لحاظ پیوست فرهنگی و تولید کالا و خدمات را در نظر گرفتیم که رعایت این هشت اصل می‌تواند ایجاد حس تعصب در مشتری کند.

وی بیان کرد: مجموعه کلینیک تخصصی صنعت و معدن استان یزد به‌صورت منطقه‌ای در سال گذشته با استان‌های مجاور بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد برای عرضه و تبلیغ مزیت‌های نسبی یک شبکه منطقه‌ای تشکیل داده است.

دبیر اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد گفت: مشاوران توانمند آمادگی ارائه مشاوره به صنعتگران و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف به‌صورت کاملاً افتخاری هستند و افراد می‌توانند مراجعه داشته باشند و از خدمات مشاوره کلینیک استفاده کنند و ظرفیت‌های جدید کسب‌وکار در نرم‌افزار آی تی و حمل نقل، لازمه آن حمایت‌های دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

بلندیان با اشاره به اینکه معضلات و مشکلات استان یزد در بخش‌های مختلف به هم گره‌خورده است، افزود: مشکل اصلی استان یزد بی‌آبی و بحران آب است و از طرفی توسعه نامتوازن استان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، مسکن و غیره است و ما معتقدیم باید در صنعت نگاهمان بر کاهش مصرف آب و صنایع کم آبخواه باشد.

این مقام مسئول یکی دیگر از مشکلات در حوزه صنعت را، رکود واحدهای صنعتی، نیمه فعال بودن و یا تعطیلی آن‌ها دانست و تصریح کرد: امروزه شاهدیم که بعضی از برندها با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند و برای رونق بخشیدن به آن‌ها برنامه، تمرکز ظرفیت‌ها، اتاق فکر می‌خواهد که این اتاق فکر را باید جمعی از نخبگان و صاحب‌نظران باشند و تمرکز آن‌ها روی موضوع خاص باشد؛ اما در استان نمی‌بینیم.

وی بابیان اینکه اولین اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد در استان یزد کلید خورده و امیدواریم با حل شدن مقدمات این اندیشکده، بتوانیم این بخش نرم‌افزاری و اتاق فکر را در استان یزد ایفا کنیم.

دبیر اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد با اشاره به اینکه حضور اتباع بیگانه در استان یزد علاوه بر خدماتی که دارند، تبعاتی دارند که باید مدیریت شوند، اظهار داشت: از دیگر معضلات و مشکلات محیط‌زیست و آلودگی استان یزد است و به دلیل بارندگی‌های کم و شرایط اقلیمی که بر استان یزد حاکم است و از طرفی توسعه صنایع که در استان یزد باید به‌طورجدی به آن پرداخته شود.

بلندیان با طرح این سؤال که سهم نخبگان در مسئله یابی، حل مسئله و یا در مدیریت استان یزد چقدر است و در حال حاضر نخبگان ما کجا هستند و در کجا نقش‌آفرینی می‌کنند؟، ابراز داشت: باید به تحول اشتغال و کارآفرینی در استان یزد توجه ویژه‌ای شود و تمرکز را بر روی بخش‌هایی بگذاریم که با شرایط اقلیمی، محیطی و جغرافیایی ما سازگار باشد و از طرفی به ازای آورد مشاغل، تعداد شغل بیشتری را ایجاد کنیم و به پایداری و ثبات آن توجه شود که همه‌ی آن‌ها در اتاق فکر و کانون‌های اندیشه‌ورز که باید بر روی این مسائل بپردازند و چنانچه این مسائل وجود داشته باشد می‌تواند مسائل را پاسخگو باشد.

این مقام مسئول در پایان ایجاد اتاق فکر را راهکاری برای حل این مشکلات و معضلات دانست و خاطرنشان کرد: اگر مسئله یابی درست شود، برای حل مسئله مشکل زیادی نخواهیم داشت که مقام معظم رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان یزد بر تفکر کردن تأکید می‌کنند و ما به لحاظ برخی مشکلات دنبال مسئله یابی نیستیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار