در اولین روزهای نوروز که رسانه‌ها در حالت نیمه تعطیل بودند و مردم نیز به دلیل دید و بازدید عید چندان توجهی به اخبار نداشتند ویدیویی از یک کلاس بازیگری پخش شد که نشان از نداشتن حجاب دختران در آن داشت.
کد خبر: ۵۸۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۳ 14 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»، به نقل از جوان آنلاین در اولین روزهای نوروز که رسانه‌ها در حالت نیمه تعطیل بودند و مردم نیز به دلیل دید و بازدید عید چندان توجهی به اخبار نداشتند، اشکان خطیبی در صفحه اینستاگرامش ویدئوی کوتاه چند دقیقه‌ای از کلاس بازیگری‌اش را منتشر کرد. در این ویدئو گروهی از دختران نوجوان بدون حجاب در کنار پسران مشغول تمرین تئاتر بودند.  این ویدئو که بعد از بازخورد‌های منفی درباره نوع پوشش و عدم رعایت حجاب اسلامی از صفحه مجازی این بازیگر حذف شد، هیچ واکنشی را در میان مدیران وزارت ارشاد در پی نداشت.

یک موسسه خاص با رانت ویژه

آموزشگاه‌های هنری که روزگاری برای سبقت گرفتن از یکدیگر با تمام توان در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کردند این روزها با گسترش و تثبیت فضای مجازی و از رونق افتادن تبلیغات مکتوب و حضوری به تنها راه باقی‌مانده که همان ارائه نام‌ها و به خدمت گرفتن سوپراستارهای سینمایی و تئاتری هستند روی آورده‌اند اما در این میان آموزشگاه «خانه بامداد» با معرفی سلسله نام‌ها و فهرست‌های دهن‌پر کن که تحت بهترین شرایط هم حاضر به تدریس در دانشگاه‌های مطرح و به نام کشور نبوده گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده است؛ آموزشگاهی که خروجی و محصولش به‌سرعت و با پایان دوره‌های آموزشی و حتی بعضاً حین آموزش با حمایت همان اساتید آن ‌هم به‌صورت گروهی به پروژه‌های حرفه‌ای دعوت‌شده و به‌نوعی وارد سطح اول تئاتر و سینما کشور می‌شوند. در این میان نکته جالب این است که متوجه شویم یکی از اعضای مهم این آموزشگاه همسر فیلمساز اسکار گرفته ایرانی است که از قضا از ارتباطات فراوان و گسترده بین‌المللی نیز برخوردار است و ظاهراً این آموزشگاه نیز در حوزه بین‌الملل و البته و بازهم چراغ خاموش با برخی نهادهای به ‌ظاهر فرهنگی و هنری خارج نشین در حال مراوده و فعالیت است. پرسش این است که آیا واقعاً هیچ گونه نظارتی روی فعالیت‌های این آموزشکده‌های هنری در کشور وجود دارد یا نه؟

چه کسی در ارشاد مطلع است؟

برای پیگیری این موضوع ابتدا با «قاسم خورشیدی» مدیر کل حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفتیم و پرسیدیم که آیا حراست وزارت ارشاد تا کنون در خصوص انتشار این ویدئو واکنشی داشته و تذکری به این آموزشکده هنری داده شده است یا خیر؟ خورشیدی گفت: مسئولیت مجوز دادن و نظارت بر آموزشکده‌های هنری و بازیگری با معاونت هنری وزارت ارشاد است که ظاهراً در خصوص انتشار این ویدئو هم اقداماتی صورت گرفته و برای پیگیری بیشتر باید با معاونت هنری تماس بگیرید.

در ادامه با معاونت هنری تماس گرفتیم و با «شهرام کرمی» مدیر کل هنرهای نمایشی در خصوص انتشار این ویدئو در فضای مجازی و تصمیم مدیران ارشاد پرسیدیم که کرمی جواب داد: ما و حراست معاونت هنری این موضوع را پیگیری کردیم و متوجه شدیم این آموزشکده سینمایی است و ربطی به مرکز هنر‌های نمایشی و معاونت هنری ندارد و شما باید از دوستان سازمان سینمایی درخصوص فعالیت این آموزشکده پرس و جو کنید. اگر این آموزشکده بازیگری تئاتر بود، حتماً ما پاسخگو بودیم ولی مجوز فعالیت این آموزشکده را سازمان سینمایی صادر کرده است و همان ها هم باید پاسخگوی تخلفات این آموزشکده‌ها باشند، سپس با سازمان سینمایی تماس گرفتیم و متوجه شدیم «خانه بامداد» اساساً آموزشکده سینمایی نیست و یک موسسه فرهنگی- هنری چند منظوره است که مجوز آن را مستقیماً وزارت ارشاد صادر می‌کند. بعد از آن بود که با یکی دیگر از مدیران ارشاد تماس گرفتیم. «شریفی قادری» مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی- هنری وزارت ارشاد به «جوان»، گفت: نظارت بر آموزشکده‌های هنری به ما ربطی ندارد و مربوط به اداره کل ارشاد استان تهران است ولی باید بگوییم که در همه موسسه‌های فرهنگی- هنری دوربین اماکن هم نصب شده است که احیاناً تخلفی صورت نگیرد، حالا اینکه چطور این موسسه چنین ویدئویی را ضبط و منتشر کرده است نمی‌دانم. با پیگیری ماجرا تماسی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران داشتیم و موفق شدیم با خانم «رحمتی» کارشناس مدیریت و بازرسی عملکرد اداره کل ارشاد استان تهران گفت‌و گویی داشته باشیم. رحمتی در پاسخ به این سوال که آیا شما ویدئوی مربوط به یکی از آموزشکده‌ها (موسسه فرهنگی) را که هنرجویان آن مختلط و کشف حجاب کرده‌اند، دیده‌اید یا نه؟گفت: نه من چنین ویدئویی را ندیده‌ام. 

وی در خصوص اینکه آیا اصلاً نظارتی روی آموزشکده‌های هنری وجود دار یا نه؟ گفت: ما براساس ضوابط مجوز می‌دهیم، در خصوص نظارت هم اگر گزارشی از تخلفی به دست ما برسد، حتماً اقدام می‌کنیم که در این خصوص اصلاً گزارشی به دست ما نرسیده است. رحمتی افزود: درباره این ویدئو و انتشار آن هم ابتدا باید بررسی کنیم ببینیم موضوع چیست و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، حتماً برخوردهای لازم و قانونی را صورت می‌دهیم. آخرین مرجع قانونی که «جوان» برای پیگیری این ماجرا با آن تماس گرفت، البته به نتیجه نیز نرسید، بخش صدور مجوز موسسات فرهنگی چند منظوره بود. این بخش از وزارت ارشاد نیز از صدور مجوز برای موسسه مذکور اعلام بی‌اطلاعی کرد، البته به دلیل غیبت مدیر بخش مربوطه، امکان کسب اطلاعات بیش از این به وجود نیامد! اما بررسی‌ها و تحقیقات میدانی، ما را به پرسشی مهم و اساسی می‌رساند و آن اینکه هنرجویان و فارغ‌التحصیلان با چنین شرایط تحصیلی و آن‌ هم با چنین شتابی برای ورود به پروژه‌های مهم قرار است در آینده نه‌چندان دور و دیر و بعد از چهره‌شدنشان چه‌کار مهم و چه ماموریت خواسته و ناخواسته‌‌ای را انجام دهند؟ آیا چراغ خاموش بودن و مانور تبلیغاتی ندادن برای هنرجویان جوان و نوجوان علاقه‌مند در چنین فضای غیراخلاقی و غیرقانونی جز نسوزاندن و حفظ آنان برای اهداف مهم‌تری از سوی برنامه ریزان و سیاستگذاران آن آموزشگاه نمی‌تواند باشد؟ و الا چرا یک آموزشگاه نباید به چنین خروجی‌هایی افتخار و آنان را به همگان معرفی کند؛ رویه‌ای که سال‌های سال است در تمامی و اغلب آموزشگاه‌های هنری و معتبر کشور در حال انجام است.
آیا چنین فعالیت مشکوکی نباید برای مسئولان امر محلی از اعراب داشته باشد و اصطلاحاً شاخک‌هایشان را تیز کند؟

حتی تلویزیون هم خواب بود

بی‌تردید اولین و محتمل‌ترین گزاره موجود از بررسی‌ها و تحقیقات میدانی، ما را به این نقشه راه می‌رساند که تزریق بی‌سروصدای چنین فارغ‌التحصیلانی قرار است صف‌آرایی جدیدی را در مقابل هنرجویان برآمده از نهادهای هنری متعهد به کشور و نظام قرار دهد؛ گزاره‌ای که وقتی ارتباطات این آموزشگاه را با برخی شرکت‌ها و گروه‌های به‌ظاهر فرهنگی- هنری خارج‌نشین مشخص می‌شود، بسیار گل‌درشت و محتمل باید شمرد. نکته تاسفبار این موضوع این است که همین آقای بازیگر در همین ایام نوروز مجری یکی از برنامه‌های پرهزینه و البته بی‌خاصیت تلویزیون بود. واقعاً آیا در صداو سیما هم هیچ نظارتی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار