مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مسجد جامع کبیریزد و باغ جهانی دولت آباد، در ایام نوروز ۹۷ را یکی از پربازدیدترین اماکن تاریخی استان یزد اعلام کرد.
کد خبر: ۵۸۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲ 01 April 2018

فاطمه دانش یزدی دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد گفت: امسال سعی شده تا رویکرد فعالیت راهنمایان گردشگری مستقر در اماکن مذهبی - تاریخی مبنی بر فلسفه اسلامی این اماکن باشد، لذا در امامزادگان و بقاع متبرکه روحانیون و راهنمایانی مستقر شده‌اند که سوالات شرعی و مواردی از جمله جایگاه اسلام در معماری اسلامی را به گردشگران و مسافران بیان کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های مسجد جامع یزد گفت: این بنا که متعلق به قرن ششم هجری قمری است به لحاظ معماری از نمونه‌های شاخص مساجد جامع در کشور است که سردر رفیع، گنبد دوپوش و خوش تناسب و نیز تنوع فضاها، جلوه گاه ذوق و هنر و مهارت هنرمندان مسلمان ایران است. نمای ایوان رفیع با مجموعه‌ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و تزئینات منحصر به فرد آجری بر زیبایی این اثر افزوده است. همچنین مناره‌های این مسجد با ارتفاع ۵۲ متر نیز از عناصر بی بدیل و شگرف این مسجد است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اعلام باغ جهانی دولت آباد به عنوان دیگر بنای پربازدید نوروز امسال گفت: این باغ از بنا‌های به جای مانده از دوران زندیه می‌باشد و مجموعه‌ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آئین، تالار آئینه و سردر اصلی و جنوبی است که چشم گیرترین ویژگی‌ای بنا، بادگیر ۸/۳۳ متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می‌شود.

این باغ بی بدیل، در سال ۱۳۹۰ شمسی در مجموعه باغ‌های ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار