مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری (آبفا) یزد گفت : وضعیت منابع آب داخلی این استان نه تنها از نظر کمیت بلکه کیفیت نیز کاهش یافته است و تقریبا بدون آب انتقالی که حدود 62 درصد از نیاز آب شرب استان را تامین می کند، ادامه تامین این ماده حیاتی در استان میسر نیست .
کد خبر: ۵۸۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ 23 March 2018

علی اسلامی عصر پنجشنبه به مناسبت روزجهانی آب اظهار کرد: استان یزد به دلیل واقع شدن در حاشیه کویر از قدیم الایام با مشکل تامین آب مواجه بود ، کاهش بارش ها در سال های اخیر باعث شد تا وضعیت منابع داخلی استان هم از نظر کمیت و هم از لحاظ کیفیت کاهش داشته باشد. 
وی افزود: به طور معمول نیاز آبی استان در تابستان تقریبا 2 تا 2.5 برابر ماه های دی و بهمن است و تقریبا 45 درصد از مصارف مربوط به سه ماهه خرداد ، تیر و مرداد است . 
مدیرعامل شرکت آبفای یزد تاکید کرد: در بعضی از شهرها وضعیت منابع آب به حدی پایین است که به هیچ وجه استفاده از منابع محلی بدون اختلاط با آب انتقالی برای تامین آب شرب امکان پذیر نیست.
وی یادآور شد: با این وضعیت ، انتقال آب باید ادامه پیدا کند و برای افزایش جمعیت و صنعت در آینده باید فکر اساسی شود، گرچه اقداماتی شروع کردیم که با شیرین سازی آب های غیر متعارفی که در استان وجود دارد، بتوانیم مقداری از مشکلات را کاهش دهیم .
اسلامی با بیان کیفیت نامناسب آب استان تصریح کرد: کیفیت آب در شهرهای استان متفاوت است و در بعضی از شهرها مانند اردکان و میبد ، بافق و بهاباد کیفیت آب نازل است و بدون اختلاط با آب انتقالی اصلا قابلیت شرب ندارد به همین دلیل در این 2شهر ، مخزن جداگانه ای برای آب شیرین داریم که در مواقع اضطراری از طریق ایستگاه های برداشت، آب شرب مورد نیاز شهروندان قابل تامین باشد . 
وی افزود : در شهرهای دیگر استان هم کیفیت آب پایین است ولی منابعی که در اختیار داریم به هیچ وجه تامین کننده نیاز آب شرب شهروندان نیست و در حقیقت در استان 40 درصد آب مورد نیاز شهروندان را از نظر کیفی می توانیم تامین کنیم . 
این مسئول در باره فعالیت های صورت گرفته در راستای تامین آب استان تاکید کرد : با توجه به کمبود منابع آب استان ، شرکت آبفا سه اقدام اساسی شامل ‌واگذاری اجرای تاسیسات فاضلاب توسط بخش خصوصی با هدف جلوگیری از منابع محدود آب زیرزمینی ، باز چرخانی پساب و استفاده از آن در فضای سبز و صنعت ،شیرین سازی آب از محل آب های غیرمتعارف و جداسازی آب شرب از بهداشت که در شهرهای اردکان و میبد با ساخت 30 ایستگاه برداشت آب شرب در دست اقدام است، در نظر دارد.
مدیرعامل آبفا یزد با اشاره به آغاز سال جدید و حضور مسافران و گردشگران خارجی در استان توام با افزایش مصرف آب، گفت : سعی شد با شناساندن جایگاه آب استان و اقداماتی که در گذشته در جهت تعادل بخشی منابع و مصارف اتفاق افتاده است و اقداماتی که در راستای کاهش مصرف انجام شده، مردم را به صرفه جویی در این ماده حیاتی تشویق کنیم.
اسلامی ادامه داد: همچنین اقدامات فرهنگی از جمله پویش تبلیغاتی با همکاری سازمان ها و ادارات استان ، نصب بنرهایی با موضوع ضرورت صرفه جویی آب در یزد در مدارس و ستادهای اسکان ، نصب بنرهای صرفه جویی در شهر ، برگزاری پویش خانه تکانی با مدیریت مصرف آب در مدارس استان ، تهیه و پخش مصاحبه رادیویی در خصوص وضعیت آب و لزوم صرفه جویی ، مسافران را با وضعیت آب و ضرورت صرفه جویی در استان یزد آشنا کنیم.
وی مهم ترین برنامه ها و اقدامات آبفا سال 97 را ، توسعه اجرای تاسیسات فاضلاب در سایر شهرهای استان برای حفظ منابع محدود آب و بازچرخانی پساب ، شیرین سازی آب از محل آب های غیرمتعارف ، اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در راستای کاهش هدر رفت و اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی در مصرف بهینه آب عنوان کرد. 
اسلامی ، ایجاد محدودیت مصرف برای ادارات و سازمان ها و مکلف کردن آن ها برای استفاده از روش های نوین آبیاری ، جداسازی شبکه آب شهر و فضای سبز شهری ، اقدامات فرهنگی برای گروه های مؤثر از جمله حضور در مدارس و دانشگاه ها را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار