دبستان «مهر» در منطقه نرسی‌آباد(نصرآباد) شهر يزد بيش از اين كه شبيه مدرسه باشد، شبيه مخروبه‌اي است كه حتي با مشاهده عكس‌هاي آن نمي‌توان باور كرد كه اين وضعيت مدرسه‌اي در دل شهر تاريخي و البته جهاني يزد است.
کد خبر: ۵۵۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲ 28 January 2018

اينجا يزد است، دارالعباده. شهري برخوردار از فرهنگي كهن با معماري‌هاي بي‌نظير كه چندي است با جهاني شدن بخش‌هايي از آن در معرض ديد جهانيان قرار گرفته است.

اين شهر به لحاظ آموزش از استان‌هاي برخوردار كشور محسوب مي‌شود و حتي امسال براي بيست و چهارمين سال پياپي جشن صدرنشيني دانش‌آموزانش در قبولي‌‌ كنكور سراسري را برگزار كرد.

يزد حتي به لحاظ مدرسه‌سازي و خيرين مدرسه‌سازش نيز شهره است ولي در همين شهر مدارسي داريم كه بيشتر شبيه مدارس روستايي مناطق محروم هستند.

دبستام مهر نرسي‌آباد شهر يزد، مدرسه‌ای كاملاً فرسوده و دارای فضای آموزشی کاملاً غیر استاندارد است كه دانش‌آموزان مقطع ابتدايي بخشي از بلوار نواب صفوي شهر يزد بايد در آن به تحصيل علم بپردازند و بياموزند كه در قبال خدماتي كه جامعه به آنها مي‌دهد، چگونه بايد نسبت به آينده اين جامعه و سرزمين متعهد باشند.

اين در حالي است كه متولیان و مسئولان مربوطه تاكنون هیچ‌اقدامی برای ترمیم و بهسازی اين فضاي آموزشي شهرشان انجام نداده و شانه از بار مسئولیت حفظ جان ۱۷۶ دانش‌آموز آن خالی كرده‌اند.

ويرانه ای بنام دبستان

«علی شمس الدینی» مدیر اين دبستان پسرانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، در مورد وضعیت بسیار اسف‌بار اين مدرسه اظهار مي‌كند: این مدرسه با وجود ۱۷۶ دانش‌آموز مقطع ابتدايي، بیش از آن که شبیه مدرسه باشد، به یک ویرانه شباهت دارد . 

وي عنوان مي‌كند: این محل آموزشی از نظر تجهیزات در پایین‌ترین سطح ممكن قرار گرفته به نحوي كه كادر اموزشي مدرسه و 176 دانش‌آموزان محصل آن از داشتن سرویس بهداشتی نيز محروم هستند و ناگزیر بايد از سرويس بهداشتي يك مركز بهداشت كه با مدرسه نيز فاصله دارد، بهره گيرند.

شمس الديني مي‌گويد: با سختی بسیار فراواني تاكنون تنها توانستیم براي رفع اين نياز دانش‌آموزان اقدام و با فراهم كردن هزینه‌اي ناچیز اقدام به ایجاد سرویس‌هاي بهداشتی در مدرسه كنيم و اين در حالي است كه اداره اموزش و پرورش تنها هزينه موزاییک‌های آن را تقبل كرده است.

به گفته وي، نمای بیرونی این مدرسه نيز به هیچ مدرسه‌ای شباهت ندارد و سازه آن از نظر مقاومت و ايمني به شدت جان دانش‌آموزان را در معرض خطر قرار داده است.

شمس‌الدینی به فراری بودن معلمان از تدريس در این مدرسه خبر مي‌دهد و مي‌گويد: نگه داشتن معلمان در اولین ورود به این محل، کار آسانی نيست چرا که آنها تدریس در چنین محل ناايمني را ممکن نمی‌دانند ولي با این حال در نهایت لطف با تمام وجود به تدریس دانش‌آموزان مبادرت مي‌كنند.

وی متولي اصلي اين مدرسه قديمي را اداره کل میراث فرهنگی ذكر و در اين باره تصريح مي‌كند: قدمت ۸۳ ساله این مدرسه، باعث شده که این مرکز آموزشی در اختيار میراث فرهنگی قرار بگيرد و متاسفانه این اداره نیز هیچ توجه و اقدامی در راستای مرمت و مقاوم سازی اين بنا تاكنون صورت نداده است.

مدیر اين دبستان وجود دانش‌آموزان در این محل تاریخی را براي تدوام حيات اين بنا مهم مي‌داند و مي‌گويد: حیات در این محل تاریخی داراي قدمت ۸۳ سال، به زنده ماندن و حفظ آن کمک می‌کند چرا که اگر دانش‌آموزان در این محل تحصیل نکنند، بدون شک شاهد تبديل آن به مخروبه‌اي به مراتب بدتر از وضعيت كنوني خواهيم بود.

وي ادامه مي‌دهد: این مدرسه توسط یک خیر زرتشتی از سال ۱۳۵۴ به آموزش و پرورش اختصاص داده شد ولي از سوي ورثه آن اداره می‌شد که هنوز هم سنگ‌نوشته آن باقی مانده است.

شمس‌الديني مي‌گويد: به نظر اگر هر چند وقت یک بار نيز ورثه اين فرد خير، میهمان اين مدرسه مي‌شدند قطعاً این مکان به سادگی به فراموش سپرده نمي‌شد.

وي تاکید مي‌كند: هیچ مسئولی را در اين باره مقصر نمي‌دانم اما این مدرسه واقعاً نیازمند کمک و توجه مسئولان مربوطه است چرا كه وجود چنین مدرسه‌ای در شهر دارالعباده دور از انتظار و شان مردم اين ديار است.

اين مسئول با اشاره به واقع شدن این مدرسه در بخش محروم شهر، بيان مي‌كند: متاسفانه وضعیت مالی بسياري از این دانش‌آموزان بسیار نامطلوب بوده و انتظار هر گونه کمک مالی از آن‌ها و خانواده‌شان غیرممکن است . 

شمس‌الديني در پایان به مشاركت بالاي يزدي‌ها در امور خير اشاره و خاطر نشان مي‌كند: البته تنها امید مدرسه نيز در حال حاضر به خیرین است.

«ساشا ریاحی مقدم» معاون ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اين خصوص به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‌گويد: مدارس قدیمی مشابه این مدرسه هر چند به ثبت رسیده‌اند اما از سوي آموزش و پرورش اداره می‌شوند و اداره میراث فرهنگی موظف به تامین اعتبار یا مرمت این قبيل مدارس با مشارکت اداره آموزش و پرورش است . 

وی ادامه مي‌دهد: البته آموزش و پرورش مي‌تواند با ارائه طرحی اصولی بر مبنای حفظ بافت سازه به صورت مشارکتی با اداره كل میراث فرهنگی در مورد مرمت و مقاوم‌سازی اين مدارس نيز اقدام کنند . 

به گفته رياحي‌مقدم، حتماً طرح ارائه شده برای این مدرسه، نامناسب بوده که اعتباری از طرف میراث فرهنگي برای آن پیش‌بینی نشده است . 

وی با اشاره به مرمت چهار مدرسه قديمي يزد طي دو سال اخیر ار سوي میراث فرهنگي استان، تصریح مي‌كند: در اين مدت مرمت و مقاوم‌سازی مدارس مارکار، ایرانشهر، کیخسروی و مدرسه قدس به مرحله اجرايي در آمده است.

این مسئول با درخواست از اداره کل آموزش و پرورش براي ارائه لیستی از مدارس تاريخي فرسوده استان و همکاری جهت امکان‌سنجی و پیش‌بینی اعتبار آن‌ها، خاطرنشان مي‌كند: طرح مرمت مدارس تاريخي فرسوده براساس اولویت‌بندی از اردیبهشت‌ماه سال آینده اجرايي خواهد شد . 

«عبد الحمید صابری» مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان یزد نیز در مورد وضعیت فیزیکی نامناسب اين مدرسه به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‌گويد: در حال حاضر قسمتی از اين آموزشگاه مشغول بازسازی است.

وی با اشاره به قدمت و بافت تاريخي اين مدرسه، تصریح مي‌كند: فرماندار و معاونان ايشان از مدرسه بازدید كردند و  حتي براي تهیه فرش نمازخانه نیز قوا مساعدت داده‌اند.

صابریبا بيان اين كه هماهنگی‌های لازمه در حال انجام است، مي‌گويد: اداره کل میراث فرهنگی نيز در مورد اين مدرسه به آموزش و پرورش قول مساعدت داده است.

 

//ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار