خانه تاریخی درویش گوهری واقع در محله فهادان یزد به شماره 31242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۵۵۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷ 30 June 2015
به گزارش تابناک یزد معاون میراث فرهنگی این اداره در خصوص وجه تسمیه این بنای تاریخی گفت: باتوجه به نوع معماری بنا متعلق به قاجار می باشد و نام بنا متاثر از نام مالک است.

محسن ذاکری افزود: این بنا یکی از آثار معماری قاجاری بافت تاریخی شهر یزد می باشد و به صورت حیاط مرکزی با چهار جبهه ساخت طراحی و احداث گردیده است.

ورودی بنا در جهت جنوب قرار گرفته است و سپس راهروئی وجود دارد که در انتها با یک زاویه 90 درجه در بخش شرقی حیاط خاتمه می یابد.

حیاط بنا به صورت پیاده رو می باشد و حوض، باغچه و نمای حیاط با دخل و تصرفات در دوره پهلوی اجرا گردیده است، ضلع جنوبی مانند اکثر ابنیه قاجاری یزد دارای یک ایوان با پوشش سقف ضربی است که به نظر می رسد در دوره پهلوی با تخریب ایوان قاجاری و بادگیر آن مجدداً ساخته شده است.

فضاهای مسکونی و انبار نیز در سه جبهه دیگر بنا قرار دارد، پوشش سقف در بنا به جز بخشی از ضلع شرقی و جنوبی به صورت خنچه پوش اجرا گردیده است و در مجموع این بنا با مصالح خشت و آجر و ملات گل و گچ ساخته شده و دارای عناصر تزیینی مختصر در سقف اتاق های غربی و جنوبی می باشد.

این مسوول تصریح کرد: قرار گرفتن بنا در حریم اثر تاریخی و شاخص بقعه دوازده امام یزد از ویژگی های آن به حساب می آید.

وی خاطرنشان ساخت: به دلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار