کمک های مردمی از استان یزد برای زلزله زدگان کرمانشاهی ادامه دارد...
بنابر اعلام رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، موجودی مواد خوراکی و غذایی در مناطق زلزله زده به همت مردم نوعدوست کشورمان مازاد بر نیاز است و در حال حاضر نیاز به تأمین پلاستیک، لوازم گرمایشی، لوازم بهداشتی و شیر خشک وجود دارد.
کد خبر: ۵۴۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 20 December 2017
به گزارش تابناک یزد، ایرانی‌ها گل کاشتند. سال‌ها بود که وقتی صحبت از فرهنگ و همدلی می‌شد، مردم دنیا سر خود را برمی‌گرداندند و کشورهای ثروتمند و با ثبات را نشانه می‌گرفتند. ولی کمک مردم ایران در زلزله کرمانشاه پس از اعلام وزارت خارجه مبنی بر نبود نیاز کمک‌های بین‌المللی، موج دوم زلزله بود که لرزه بر اندام دنیا انداخت.
اینبار وقتی صحبت از همدلی می‌شود باید دنیا سرش را به طرف ایران بچرخاند. یزد نیز با اینکه از استان‌های معین کرمانشاه نبود، در ساعات اولیه کمک رسانی خود به کرمانشاه را آغاز کرد و تاکنون 32 کامیون به مناطق زلزله ارسال شده است.
خبر کوتاه بود. مرگبارترین زلزله امسال جهان و بزرگترین زلزله 27 سال اخیر ایران در کرمانشاه به وقوع پیوست. زلزله غرب ایران درمرز ایران و عراق که در دو نقطه نزدیک به هم در خاک ایران و عراق رخ داد، به ثبت زمین‌لرزه بی‌سابقه طی ۲۷ سال اخیر در ایران منجر شد و در عین حال «لرزش محسوس» در ۱۶ استان کشور و ۸ کشور همسایه ایران و عراق را به همراه داشت.
از اولین ساعات پس از وقوع این زلزله، گروه‌های امداد رسانی از استان‌های معین به کرمانشاه انجام شد. استان‌های معین 10 استان نزدیک به محل وقوع زلزله هستند که توسط هلال احمر تعیین شده‌اند. 
با توجه یزد از استان‌های معین کرمانشاه نبود، اعزام نفرات به این استان توسط هلال احمر یزد انجام نشد. بااین‌حال از اولین ساعات پس از زلزله، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و دولتی توسط هلال احمر انجام شد.

ارسال 32 دستگاه کامیون اقلام ضروری از یزد به کرمانشاه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر  استان بابیان اینکه 32 دستگاه کامیون و تریلر حاوی اقلام ضروری به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شد، می‌گوید:مهم‌ترین اقلام و اجناس ارسالی برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه، با محوریت جمعیت هلال احمر استان تا روز چهارشنبه، یک آذر ماه شامل 32 دستگاه کامیون و تریلر شده است.
وی درباره نحوه جمع‌آوری این کمک‌ها عنوان می‌کند: 21 کامیون از این آمار توسط هلال احمر و 11 کامیون بوسیله کمک‌های مردمی با محوریت سمن‌ها، هنرمندان و دیگر گروه‌های مردمی جمع آوری شد.
وی بابیان اینکه کمک‌های مردمی بی‌نظیر بوده است، ادامه می‌دهد: وزن مجموع این اقلام 10 تن است که بر میزان ارسال‌ها به‌صورت مداوم افزوده می‌شود. 
وی درباره اقلام ارسالی می‌گوید: این اقلام شامل 2460 دستگاه چادر امداد است و در مجموع  82 هزار و 745 چادر از سراسر کشور به کرمانشاه ارسال شده است.
وی ادامه می‌دهد: ۶ هزار تخته پتو، ۲ هزار تخته موکت، ۲۶ هزار قوطی کنسرو، ۸۰ هزار قرص نان، 13 هزار بتری روغن، 1300 شل آب معدنی 5/1 لیتری، ست ظروف 1500 عدد و ۲ هزار کیلو حلوا ارده بوده است.
وی بابیان اینکه ارسال کمک‌های مردمی ادامه خواهد داشت، می‌افزاید: در انبار هلال احمر استان نیز 2892 شل آب معدنی 5/1 لیتری، 6446 تخته پتو، ۱۱ هزار و ۹۳۸ عدد کنسرو، 5259 ثوب لباس، ۲۵۰ چادر، ۷۳۷ بسته نان خشک، ۴۹۳ تخته روفرشی و فرش، 2527 کارتن کیک و بیسکوئیت و 1731 کیلوگرم لبنیات نیز جمع آوری شد که در اولین فرصت ساماندهی و ارسال می‌شود.
وی بیان می‌کند: بنابر اعلام رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، موجودی مواد خوراکی و غذایی در مناطق زلزله زده به همت مردم نوعدوست کشورمان مازاد بر نیاز است و در حال حاضر نیاز به تأمین پلاستیک، لوازم گرمایشی، لوازم بهداشتی و شیر خشک وجود دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر  استان ادامه می‌دهد: جمع آوری و ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی همچنان ادامه دارد و به غیر از موارد ذکر شده، کاروان‌هایی به‌صورت خودجوش کمک‌های مردمی را جمع آوری و به مناطق زلزله زده ارسال و توزیع کردند که انتظار دارد به منظور برنامه ریزی، قبل از ارسال هرگونه محموله‌ای با هلال احمر با شماره تماس ۱۱۲ هماهنگی لازم را انجام دهند.

هنرمندان و خیرین یزدی در کنار مردم کرمانشاه
مسئول انبار کمک‌های یزد در کرمانشاه که سابقه زیادی در کارهای خیرخواهانه دارد درباره فعالیت‌های خود پس از زلزله می‌گوید: پس از زلزله گروهی  1500 نفره در تلگرام تشکیل دادیم و اطلاع رسانی در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی را شروع کردیم. 
«فرهاد آیت‌اللهی» می‌افزاید: پس از آن در طول 2 روز 2 کانتینر 40 فوتی از کمک‌های مردم یزد جمع‌آوری کرده و به سوی کرمانشاه رهسپار شدیم. همچنین 2 پزشک عمومی و یک پزشک متخصص نیز برای کمک به زلزله زدگان همراه ما به این سفر آمدند.
وی بابیان اینکه قبل از رفتن به کرمانشاه جلسه خوبی با رئیس هلال احمر یزد برگزار کردیم، ادامه می‌دهد: مقرر شد پس از بازگشت از کرمانشاه چندین کلاس برای آگاهی بیشتر افراد علاقه مند برای امداد رسانی در مسائلی همچون سیل و زلزله برگزار شود.
وی بابیان اینکه پس از ورود به کرمانشاه با نیروهای متخصص ارتش و سپاه و هلال احمر همکاری خود را شروع کردیم، می‌افزاید: در ابتدا توسط سپاه و ارتش اسکورت شدیم و به مکان تعبیه شده برای استان یزد منتقل شدیم. در آنجا ابتدا لیست کالاهای مایحتاج را تهیه کردیم و برای تأمین و ارسال  از یزد به کرمانشاه، به مسئولان مربوط انتقال دادیم. 
به گفته آیت‌اللهی اجناس موجود در انبار نیز برای توزیع بین زلزله‌زدگان دسته بندی و به‌صورت سازماندهی شده بین آن‌ها توزیع شد.
آیت اللهی بابیان اینکه هر روز حداقل 2 کانتینر 40 فوتی از یزد به کرمانشاه ارسال می‌شود، می‌گوید: حجم کمک‌های مردمی بسیار قابل توجه است و موجب ترافیک بسیار سنگین در جاده‌های مواصلاتی به کرمانشاه  شده است.

لروم هماهنگی با هلال احمر
آیت اللهی درباره ناهماهنگی‌های موجود برای رساندن کمک‌های مردمی به دست زلزله زدگان می‌گوید: در روزهای اول این ناهماهنگی‌ها بیشتر وجود داشت و دلیل اصلی آن همکاری نکردن مردمی بود که برای امداد رسانی به کرمانشاه آمده بودند و این موضوع دامنه فاجعه را گسترده‌تر می‌کرد.
این فعال اجتماعی بابیان اینکه موضوع ترافیک و امنیت ازجمله بزرگترین مشکلات بودند، می‌افزاید: این مشکلات با همت سپاه و ارتش تا حدود بسیار زیادی برطرف شد.
مسئول انبار کمک‌های یزد در کرمانشاه اظهار می‌کند: توصیه من به گروه‌های مردم نهاد، همکاری خوب  و مهندسی شده با هلال احمر و سپاه و ارتش  است چراکه اگر کمک‌رسانی سلیقه‌ای باشد، نتیجه عکس می‌دهد. 
وی تأکید می‌کند: همچنین سمن‌ها با گذراندن دوره‌های آموزشی و مطالعه‌های لازم می‌توانند تاثیرگذاری خود را در بحران‌ها افزایش دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار