کد خبر: ۵۳۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 29 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان یزد از کاهش قابل توجه ظرفیت استخرهای پرورش ماهی به دنبال اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در این استان خبر داد.

«سید یحیی سادات اخوی»  با پیش‌بینی کاهش سال‌جاری تولید ماهی سردآبی قزل‌آلا در استان یزد، اظهار کرد: استان یزد به دلیل محدودیت منابع آبی با کاهش تولید ماهی قزل آلا به ویژه قزل‌آلای سرد آبی روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به تولید 1050 تن ماهی قزل‌آلای استان در سال گذشته، گفت: از این میزان 500 تن از نوع سردآبی و 550 تن از نوع قزل‌آلای گرمابی بوده که امسال تنها کاهش تولیدات سردآبی را محتمل می‌دانیم.

مدیر شیلات جهادکشاورزی استان یزد در این باره تصریح کرد: طی دو سال اخیر به دلیل هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی به ویژه در شهرستان‌های ابرکوه، مهریز، هرات و مروست و خاموشی این چاه‌ها همزمان با فرارسیدن فصل زمستان، به رغم تاثیرات مثبت این اقدام که منجر به افزایش بازده چاه‌ها شده و همین نیز باعث افزایش مدت خاموشی چاه‌ها از 15 به 45 روز شده است، شاهد کاهش تولیدات آبزی‌پروری در این فصل هستیم.

وی کاهش ظرفیت استخرهای پرورش قزل‌آلای استان به میزان 15 هزار تعداد را از جمله خسارات وارده در این بخش ذکر کرد و گفت: امسال با کاهش ظرفیت استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا از 20 هزار ماهی به پنج هزار ماهی هستیم.

سادات اخوی معتقد است که خسارت در بخش شیلات تنها به معنای تلف شدن ماهیان نیست بلکه صید ماهی‌ان قزل آلا در اوزان کمتر از 500 گرم نیز نوعی خسارت محسوب می‌شود که در استان یزد بسیار با چنین مواردی مواجه هستیم.

مدیر شیلات جهادکشاورزی استان در پایان یادآور شد: البته با توجه به محدودیت منابع آبی استان هیچگاه آبزی‌پروری را توصیه نمی‌کنیم منتها در موارد وجود استخرهای کشاورزی بهره‌برداری دو منظوره از آنها علاوه بر کشاورزی در بخش آبزی‌پروری به منظور استفاده بهینه از آب و نیز غنی‌سازی آن با کود محلول در آب برای کشاورزی پیشنهاد می‌شود که برای کشاورزان درآمدزایی مازادی را نیز به همراه دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار