مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه مشکلات زوار پاکستانی مربوط به حجم این زوار دانست نه روادید، گفت: مرز خسروی به‌رغم همه تلاش‌ها همچنان بسته است.
کد خبر: ۵۱۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 04 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر، علی چگینی در سخنانی اظهار کرد: خوشبختانه سال‌به‌سال تجربیات مسئولان و دستگاه‌های مرتبط درزمینهٔ موضوع اربعین بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به صدور روادید انفرادی برای اربعین امسال، گفت: هماهنگی‌های لازم برای تحقق این موضوع همان سال گذشته و بعد از پایان مراسم اربعین با طرف عراقی انجام شد.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با نزدیک شدن به مراسم اربعین جلسات و هماهنگی‌های مسئولان ایرانی و عراقی برای تسهیل در امور بیشتر شده است، افزود: در حال حاضر نیز همه دست‌اندرکاران این مراسم اعم از ایرانی و عراقی به‌صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

 حضور حدود ۲۲ هزار زائر در مرز میرجاوه

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد در اجرای برنامه‌ها نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم مراجعه زوار و فشردگی حضور فعالیت‌ها نیز 
فشرده‌تر انجام می‌شود ولی خوشبختانه از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده جلوتر هستیم.

چگینی در ادامه به حضور نزدیک به ۲۲ هزار زائر دارای روادید در مرز میرجاوه برای ورود به کشور نیز اشاره و تصریح کرد: این رقم بسیار بالایی بوده و نیازمند مدیریت در مرزبانیایرانی و طرف پاکستانی دارد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل روادید در این زمینه اصلاً مطرح نبوده است، یادآور شد: مرز میرجاوه به‌صورت طبیعی خیلی فعال به معنای مرزهای متداول نیست و مرزی با شرایط خاص جغرافیایی بوده که امکاناتش نیز در همان حد هم از طرف ایران هم پاکستان بوده است.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: مرزی که به‌صورت طبیعی تنها به حدود دو تا سه هزار نفر در شبانه‌روز می‌تواند سرویس‌دهی کند به‌صورت یک‌باره  با  ۲۲ هزار نفر مواجه شده است و طبیعی بوده که نمی‌تواند لذا باید پرسنل، زیرساخت‌ها و امکانات توسعه یابد.

به گفته این مسئول هم طرف پاکستانی و هم ایرانی حداکثر تلاش خود را برای روان‌تر شدن این کار انجام داده و می‌دهند و با توجه به اینکه در ایام اربعین بیشتر به‌صورت خانوادگی، گروهی و کاروانی تردد می‌شود این مشکلات به‌صورت طبیعی مضاعف می‌شود.

برای بازگشایی خسروی از طرف عراق نمی توانم قولی بدهم

وی بااشاره به همکاری و تلاش همه مسئولان ایرانی و پاکستانی برای حل این موضوع، افزود: درزمینهٔ زوار پاکستانی بیشتر بحث حجم مطرح بوده نه عدم همکاری.

چگینی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش‌ها خوشبختانه تردد در این مرز روان شده است، گفت: درزمینهٔ مرز خسروی نیز تلاش‌های زیادی برای بازگشایی از سوی هر دو طرف انجام‌شده است.

 وی خاطرنشان کرد:  یکی دو بار هم تا حد بازگشایی نیز رفته ولی به دلیل مسائل قابل‌درکی که طرف عراقی مطرح می‌کند هر بار به تعویق افتاده امیدواریم که باز شود نمی‌توانم از طرف آن‌ها قولی دهم ولی از طرف ایران آمادگی کامل برای این موضوع وجود دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار