کد خبر: ۵۱۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 24 October 2017
سلامت عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای اخیر با همکاری نیروی انتظامی، سه حلقه چاه کشاورزی دارای اضافه برداشت در محدوده شهرستان اردبیل تقلیل منصوبات شد.
او بیان کرد: این طرح در راستای حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی توسط اجرا شد.
وی اظهار کرد: با این عملیات از برداشت غیرمجاز سالانه بیش از 28 / 0 میلیون مترمکعب از آبخوان دشت اردبیل جلوگیری شد.
وی گفت:
وی میزان صرفه جویی آب در سال جاری را 1.35 میلیون متر مکعب ذکر کرد.
در سال های اخیر مسوولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار