اختصاصی تابناک یزد، گفت و گو با زرگر یزدی
کد خبر: ۵۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 22 June 2015
به گزارش تابناک یزد امسال گرانی در بازار همه کالاها را با افزایش قیمت مواجه کرد. در این میان یکی از داغ ترین گرانی ها که همه را شگفت زده کرد ؛ گرانی در بازار طلا و سکه بود. روند صعودی قیمت طلا و سکه از سال گذشته آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد.
گرانی طلا تا جایی پیش رفت که دیگر بسیاری از مردم عادی توانی برای خرید طلا به عنوان کالایی مصرفی  ندارند. با روح اله روشن پور فردی که از ۱۰ سالگی وارد بازار طلای یزد شده است گفت و گو می کنیم.                                
از چگونگی ورودتان به جرگه زرگرهای یزد بگویید؟ زرگری شغلی است که از برادرم به ارث برده ام.در کنار تحصیل ؛ در مغازه زرگری برادرم کسب تجربه می کردم . به همین دلیل بعد از سربازی به دنبال زرگری رفتم .                                    
به عنوان یکی از زرگران این شهر؛ کیفیت طلای یزد را چگونه می بینید؟
شهر یزد از دیر باز مکان مناسبی برای خرید طلا بوده است و خوشبختانه در این مورد جایگاه خوبی در کشور داریم . به طوری که بسیاری از طرح های طلای یزد در کشور خاص است و بسیاری از خریداران غیر بومی چه در خارج از استان و چه در کشورهای حاشیه خلیج فارس ؛ سال به سال برای تعویض و خرید مجدد طلا به یزد می آیند ؛ حتی برخی از آنها طلای یزد را با جنس خارجی اشتباه می گیرند و این  نشان دهنده کیفیت خوب طلای یزد است.                                                       
وضعیت بازار طلا فروشی یزد را چگونه ارزیابی می کنید ؟ در هفته های اخیر ؛ وضع بازار بهتر شده است؛  تا قبل از این چند کارگاه طلا سازی در یزد تعطیل شده بود . حتی یک کارخانه طلا سازی نیز در آستانه تعطیلی رفت.
 سازنده طلا هم هستید ؟ چند سال پیش ساخت طلا ؛ صرفه اقتصادی خوبی داشت ؛ به گونه ای که طلا سازهای زیادی از جمله من ؛ شب ها نیز در کارگاه مشغول ساخت طلا بودیم ؛ اما به یک باره همه چیز دگرگون شد و بسیاری از افراد که در کار ساخت طلا بودند از جمله من ؛ از این حرفه فاصله گرفتیم و تنها به فروشندگی پرداختیم.
 مردم عقیده دارند وضع مالی زرگرها خوب است ؛ اما به عنوان یک زرگر  تا چه اندازه با این گفته موافق هستید ؟ این گفته که اکثر زرگر ها رمایه دار هستند را انکار نمی کنم . اما این تنها یک روی سکه است .همیشه همه چیز مطابق میل ما نیست . مدتی پیش بازار فروش طلا سیر نزولی داشت و همزمان وضع طلا فروش ها نیز بد شد .اخیرا که بازار بهتر شده برای ما هم خوب است . از نظر من دغدغه کاری زیاد و فراز و نشیب هر روز بازار به سرمایه دار بودن نمی ارزد.     

 چه اتفاقی در این روزها باعث خواهد شد تا بخشی از مشکلات این صنف حل شود ؟ با مساعدت مسؤلان ؛ از ورود طلای خارجی به ایران جلوگیری شده است و این مایه خرسندی زرگران ایران و به خصوص یزد است.
 چرا که علاقه به ساخت طلا در داخل ؛ بیشتر می شود و کیفیت کار نیز بالا می رود.
 امیدواریم که وضع ؛ همین طور بماند و دیگر شاهد ورود جنس خارجی به کشورمان نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار