معاون اداره کل محیط‌زیست استان یزد گفت: از سال 92 تاکنون مشاهدات ما در استان یزد فراتر از چهار قلاده یوز نر نبوده است.
کد خبر: ۴۹۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ 24 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»، حسن اکبری با اشاره به اینکه عدم مشاهده یوزپلنگ در مناطق حفاظت‌شده کشور به‌ویژه فلات مرکزی امری بسیار نگران‌کننده و جدی است، گفت: حوزه ایران مرکزی و همچنین استان یزد در دهه‌های گذشته یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ و رکورددار مشاهده آن در کشور بوده است؛ اما جمعیت آن در حال حاضر به‌طور چشم‌گیری کاهش‌یافته است که این خود امری نگران‌کننده است.

وی افزود: در اواخر دهه 80 با به وجود آمدن بسیاری از دست‌ساخت‌ها در مناطق بکر و توسعه فعالیت‌های معدنی قلمرو زیست این‌گونه را در مناطق آزاد مورد هجمه قرار داده است که پیامد آن کاهش جمعیت یوز آسیایی در فلات مرکزی ایران به‌ویژه در استان یزد بوده است.

معاون اداره کل محیط‌زیست استان یزد با اعلام این خبر که از سال 92 به بعد مشاهدات ما در استان یزد فراتر از چهار قلاده یوز نر نبوده است، اظهار داشت: اگر در سال‌های جاری و آینده یوز ماده‌ای در استان یافت نشود، احتمال انقراض این‌گونه در حوزه ایران مرکزی بسیار بالاست که این خود فاجعه‌ای اساسی برای تنوع زیستی کشور است.

اکبری تصریح کرد: یوزپلنگ حیوانی پرتحرک است و نمی‌توان این‌گونه را به مناطق حفاظت‌شده محدود کرد؛ لذا باید منطقه بسیار بزرگی حدود 30 الی 40 هزار هکتار را در اختیار یوزپلنگ قرارداد تا این حیوان بتواند در شرایط مشابه طبیعت به جفت‌گیری و بقای نسل خود بپردازد.

این مقام مسئول با تأکید به لزوم داشتن دیدگاه و تفکر محیط زیستی قبل از انجام پروژه‌های عمرانی، خاطرنشان کرد: مجری‌های طرح‌های عمرانی نباید صرفاً بر روی تفکر اقتصادی زوم کنند که متأسفانه در بسیاری از این پروژه‌ها این اصل رعایت نشده و همین موضوع کشور را متحمل هزینه‌های سنگینی کرده است.

وی در پایان با اشاره به اصل 50 قانون اساسی حفاظت از محیط‌زیست را یک وظیفه عمومی دانست و اظهار امیدواری کرد: در صورتی می‌توان به آینده محیط‌زیست استان امیدوار بود که مردم و مسئولین در قبال این‌گونه باارزش به وظایف خود اهتمام جدی ورزند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار