حسین امیرعبداللهیان از ماجرای حمله داعش به اربیل، خیانت همپیمانان دروغین و کمک ایران به اقلیم کردستان می‌گوید.
کد خبر: ۴۹۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 24 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»، امیرعبداللهیان معاون سابق وزیر امورخارجه و مرد فعال دیپلماسی ایران در کشورهای منطقه، چندی پیش با حضور در برنامه جهان آرا، به تحلیل شرایط سیاسی-میدانی منطقه پرداخت که ذکر روایتی از کمک ایران به اقلیم کردستان و نجات خاندان بارزانی، قابل توجه و یادآوری آن در شرایط فعلی اقلیم و مواضع امروز بارزانی ضروری است.

به گفته امیرعبداللهیان، اوج خیانت عربی - عبری - غربی و بویژه آمریکایی را در هنگام حمله داعش به اربیل شاهد بودیم. بارزانی پس از اینکه تمام خاندانش شهر را ترک کردند، در ساعات بحرانی سقوط اربیل، بیش از ۵ بار به آمریکایی‌ها پیام داد و درخواست کمک کرد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت. همین پیام را بارزانی به ایران فرستاد و جمهوری اسلامی در یک تصمیم شجاعانه و با تاکید بر اصل کمک به همه مردم عراق از همه اقوام (سنی - شیعه و کُرد) به سرعت وارد عمل شد و سردار سلیمانی شبانه با پرواز ویژه در اربیل فرود آمد و عملیات دفع حمله داعش را مستقیم فرماندهی کرد.

حال پس از گذشت اندک مدتی از این شرایط و بازگشت ثبات به عراق، بارزانی که گویا روزهایی که داعش تا دروازه‌های اربیل پیشروی کرده بود و حتی بارزانی‌ ها هم در شهر نمانده بودند، سودای استقلال و تشکیل کشور کُردی در سر دارد. غافل از اینکه کشوری که آن روز اربیل را از سقوط نجات داد، امروز در کنار دولت عراق و سایر همسایگان، برای حفظ ثبات و یکپارچگی کشورهای همسایه و منطقه می‌جنگد؛ چه در حلب باشد چه در همان اقلیم کردستان. شاید اگر ایران یک نیم روز در کمک به اقلیم درنگ کرده بود، امروز شاهد شرایط دیگری در این منطقه بودیم.
 
 
//مشرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار