رییس دفتر نظارت وبازرسی انتخابات استان ایلام:
انتخاب افراد به صورت مستقیم بر سرنوشت جامعه اثر دارد و بنابراین مردم باید افرادی با اعتقاد دینی بالاتر، تحصیلات و تجربه‌ی بیشتر را انتخاب نمایند و از انتخاب افراد بر اساس قومیت و تعلقات سیاسی بپرهیزند.
کد خبر: ۴۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 18 June 2015

"یوسف امیدی”، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام، با اشاره به روند آغاز انتخابات، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی سه مرحله دارد، که شامل؛ مرحله‌ی ثبت نام و بررسی صلاحیت، مرحله‌ی تبلیغات و رأی‌گیری و دوره‌ی نمایندگی است.

وی با اشاره به اینکه جدول زمانبندی برگزاری انتخابات و زمان ثبت نام، با هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور تعیین می شود، اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، مرحله‌ی اول با دوره‌ی استعفای مدیران مشمول ماده‌ی ۲۹ شروع می گردد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام افزود: مدیران مشمول ماده‌ی ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید شش ماه قبل از آغاز ثبت نام انتخابات و حداکثر تا سوم تیری۹۴ ظرف یک هفته، از پست خود استعفا دهند.

ثبت نام از داوطلبان انتخابات از ۲۸آذر۹۴ آغاز می شود

وی با اشاره به اینکه کیفیت دقیق این موضوع، در قانون آمده است، اظهار داشت: علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر، ماده ۲۹  قانون را بخوانند که بر همین اساس از تاریخ ۲۸آذر۹۴  تا سوم دی ماه ۹۴ از داوطلبان عضویت در مجلس شورای اسلامی ثبت نام بعمل خواهد آمد.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات ایلام بیان کرد: شرایط کلی انتخاب شوندگان در ماده‌ی ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است و جزئیات مدارک لازم برای ثبت نام در اطلاعیه‌ای بوسیله‌ی وزارت کشور، پیش از شروع ثبت نام، اعلام می شود.

امیدی با تأکید بر این نکته که بررسی صلاحیت ۲ ماه طول خواهد کشید، بیان داشت: بررسی صلاحیت داوطلبان حدود ۲ ماه طول می کشد و شامل ۴ مرحله بوده که  بر اساس قانون، در مرحله اول، هئیت اجرایی، صلاحیت داوطلبان را بررسی می کند و افرادی که در این مرحله رد صلاحیت می شوند، می توانند به هیئت نظارت استان شکایت کنند و در مرحله‌ی بعد هیئت مرکزی برای بار دوم شکایت افراد را بررسی می نماید ودر مرحله آخر شورای نگهبان به شکایات رسیدگی می کند که پس از تشکیل هیئت نظارت استان، این هیئت آماده‌ی راهنمایی داوطلبان در این زمینه خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: درروز۲۸بهمن ۹۴، فهرست نهایی داوطلبان حاضر در صحنه‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد شد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام، با اشاره به شرایط ثبت نام در انتخبات، یادآور شد:  شرایط ثبت نام، شرایط حداقلی است و در نهایت این مردم هستند که در نظام مردم سالار دینی جمهوری اسلامی ایران، باید افراد شایسته‌تر را انتخاب نمایند.

بخش عمده ای از داوطلبان در حال رایزنی و کسب مشورت هستند

امیدی در خصوص پیش بینی نام نویسی نامزدهای انتخاباتی که بیشترازچه طیف و گرایش خاصی، خواهند بود، اظهار کرد: داوطلبان احتمالی عضویت در مجلس شورای اسلامی از شهرها، گرایشها و طوایف مختلف هستند و تحصیلاتی متفاوت دارند که در حال حاضر بخش عمده‌ی این افراد، در حال رایزنی و کسب مشورت از افراد مورد اعتماد خود هستند.

وی با بیان اینکه تا زمان ثبت نام،‌ داوطلبان قطعی را نمی توان مشخص نمود، خاطر نشان کرد: هرچند که عده‌ای از ثبت نام کنندگان، با قاطعیت می گویند که داوطلب عضویت در مجلس شورای اسلامی خواهند شد،اما تجربه نشان داده است که این عده، بعد از رایزنی و احیاناً نظرسنجی از ادامه راه منصرف می شوند.

 چهره های ناشناخته هم در بین ثبت نام کنندگان انتخابات دیده می شود

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام، افزود: عده‌ای نیز برای اولین بار در این عرصه وارد شده‌اند و چهره‌های شناخته شده‌ای نیستند، امّا آنچه از مقایسه‌ی وضعیت داوطلبان دوره‌های مختلف بدست می آید، این است که با گذشت زمان نقش تحصیلات پررنگ‌تر شده است .

وی در خصوص ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص انتخابات، اظهار داشت: آنچه که در این موضوع حائز اهمیت است اینبوده که؛ رفتارهمه افراد، مجریان، ناظران، داوطلبان و مردم باید در چهارچوب قانون باشد.

وی با بیان اینکه رعایت قانون، ضامن حقوق همه خواهد بود، ابراز کرد: تخلف از قانون جرم است و مجازاتهایی برای افراد خاطی در پی خواهد داشت.

نقش احزاب و گروه های سیاسی در میان داوطلبان، بسیار کمرنگ است

این مسئول با ارزیابی سطح مشارکت احزاب و تشکل‌های‏ سیاسی قانونی در انتخابات استان، خاطر نشان کرد: درمرکز استان و در شهرستان های مختلف، برخی طوایف مجالس مشورتی خود برای انتخاب نامزد طایفه را تشکیل داده‌ و مقداری از راه را رفته‌اند، امّا نقش احزاب و گروههای سیاسی در انتخاب افراد برای داوطلبی، همچنان کمرنگ دیده می شود البته این مشکل در همه جای کشور دیده می شود و خاص استان ما نیست.
امیدی به سازو کار روند بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان اشاره کرد و گفت:

امیدی در ادامه افزود: مردم عزیز باید بدانند که تبلیغات چهارچوب‌هایی دارد که رعایت آنها ضروری است وعدم رعایت قانون در این زمینه، ضمن اینکه باعث تضییع حقوق دیگران می شود، تخلف بوده و با تخلف از قانون فرد مجازات خواهد شد.

دخالت نمایندگان در امور اجرایی وجاهت قانونی ندارد

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام،  بر اساس قانون اساسی، دو وظیفه‌ را برای نمایندگان برشمرد و تأکید کرد: وضع قانون و نظارت بر اجرای آن، از طریق تحقیق و تفحص دو وظیفه نمایندگان در مجلس است، لذا دخالت نمایندگان در امور اجرایی وجاهت قانونی ندارد و نمایندگان نباید در امور اجرایی و از جمله عزل و نصب افراد دخالت نمایند و بنابراین مردم هم نباید چنین درخواست هایی از آنان داشته باشند.

ار انتخاب افراد بر اساس قومیت و تعلقات سیاسی پرهیز شود

امیدی انتخاب اصلح را امری مهم و اساسی قلمداد کرد و گفت: انتخاب افراد به صورت مستقیم بر سرنوشت جامعه اثر دارد و بنابراین مردم باید افرادی با اعتقاد دینی بالاتر، تحصیلات و تجربه‌ی بیشتر را انتخاب نمایند و از انتخاب افراد بر اساس قومیت و تعلقات سیاسی بپرهیزند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مطالبی که در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی باید گفت این است که اکثر داوطلبان، تنها به گذر از دو مرحله‌ی اول انتخابات می اندیشند و هیچ ایده و طرحی برای زمان حضور در مجلس شورای اسلامی و انجام وظیفه‌ی تقنین ندارند.

اشراف بر وظایف نمایندگی و داشتن برنامه های منطبق بر قانون از معیارهای انتخاب نماینده اصلح است

امیدی تصریح کرد: بعضاً مشاهده شده است که داوطلبان هیچ آشنایی با وظایف و مسؤلیتهای خود بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی ندارند و وقتی از میزان آشنایی آنان از آیین نامه‌ی داخلی و دیگر قوانین حاکم بر عملکرد مجلس شورای اسلامی، سؤال می شود، نمره‌ی خوبی نمی گیرند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام با بیان معیارهای انتخاب اصلح، گفت:  از معیارهای انتخاب اصلح، انتخاب افرادی است که آشنایی بیشتری با سیاستهای کلی موضوعات مختلف، قوانین رایج کشور، آیین نامه‌های قوانین و ساختارهای موجود در درون نظام، دارند و داشتن برنامه‌های منطبق بر قوانین و همه جانبه نگری و نیز از معیارهای انتخاب اصلح می باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار