مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: حیاتی ترین موضوع استان، آب است از این رو باید در مدیریت آن از خرد جمعی استفاده کنیم تا به توسعه پایدار در استان دست یابیم.
کد خبر: ۴۸۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ 22 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمد مهدی جوادیان زاده در جمع تشکلهای زیست محیطی استان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند 'مسئله مهم استان یزد، مسئله آب است' ابراز داشت: برای دستیابی به توسعه پایدار نیاز به همکاری همه ارگانها و نهادهای مردمی همچون تشکل های زیست محیطی است تا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود راهگشای حل این مسئله باشند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان وضعیت بارندگی در استان یزد گفت: میزان بارش در سال آبی 96-95 (مهر ماه سال گذشته تا اواخر مرداد 96 ) 76.2 میلیمتر بوده که نسبت به متوسط دوره آماری با 18.6 درصد کاهش روبرو بوده است .
وی یادآور شد: متوسط بارش استان بدون شهرستان خاتم 67.2 میلیمتر است.
جوادیان زاده، عوامل کاهش حجم روان آب های استان یزد را کاهش، پراکندگی و تغییر نوع بارش ها، دخل و تصرف در بستر رودخانه ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب ها و استخرهای ذخیره ای و حفر بی رویه چاههای غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها دانست.
این مسئول در مورد تعداد منابع آبی استان یزد بیان کرد: سه هزارو 611 حلقه چاه شناسائی شده، 87 چشمه و دو هزارو 630 قنات در استان وجود دارد که به ترتیب 833، 32 و 163 میلیون متر مکعب در سال تخلیه آب زیرزمینی در آن صورت می گیرد.
وی اعلام کرد: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور ،نصب آب شیرین کن های غیر مجاز در نقاط مختلف دشت های استان و نفوذ پساب آنها ،آبیاری غرقابی باغات و مزارع موجب شور شدن کیفیت منابع آب موجود در استان شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ابراز داشت: 1421 حلقه چاه در استان یزد مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند که با این اقدام مدیریت آب توسط خود کشاورزان امکان پذیر می شود.
جوادیان زاده در مورد میزان صرفه جویی آب در سفره آب زیرزمینی از طریق اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی گفت: در مجموع حدود 44 میلیون متر مکعب در مصرف آب زیرزمینی استان یزد صرفه جویی است.
وی تأکید نمود: در استان یزد باید به دنبال صنایعی باشیم که علاوه بر کم آب خواه بودن ، اشتغالزایی و درآمد زایی بالایی هم داشته باشد.
مدیرعا مل شرکت آب منطقه ای یزد از مسئولین مربوطه خواست تا طرح احیا و تعادل بخشی به صورت ویژه در استان یزد تامین اعتبار، پیگیری و اجرا شود و سند توسعه بخش آب استان با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک با همکاری کلیه دستگاه های ذیربط هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.
جوادیان زاده در پایان سخنان خود اظهار کرد: در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیاز به کمک تشکلهای زیست محیطی است تا مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی ،فرهنگ سازی و در جامعه نهادینه شود .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار