در قم
معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان قم گفت: مرکز ملاقات طفل مشترک، با مشارکت اداره کل بهزیستی، ‌نیروی انتظامی و دادگستری استان در منطقه آذر افتتاح شد.
کد خبر: ۴۶۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 31 July 2017
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم، حجت‌الاسلام مجید یزدی در تبیین الزامات قانونی این طرح بیان کرد: قانون حمایت خانواده روسای کل دادگستری‌ها به تخصیص مکان‌های متناسب با روحیات اطفال برای ملاقات با والدین موظف کرده است و اجرای این وظیفه را با استفاده از امکانات و منابع سازمان بهزیستی و ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان یا سایر مراکز مسؤول و استفاده از تعداد کافی مددکار اجتماعی به‌ویژه زنان و مأمور نیروی انتظامی تبیین کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان قم تأسیس این مرکز را، گامی مؤثر در ساماندهی ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مکان‌هایی متناسب با شرایط روحی کودکان دانست و اظهار کرد: بر اساس قانون و رویه موجود در پرونده‌های ملاقات فرزند، اگر والدینی که جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند نتوانند فرزند خود را ملاقات کنند باید به دادگاه مراجعه کنند و حکم ملاقات با فرزند خود را بگیرند، سپس به محل تعیین‌شده توسط دادگاه رفته و با فرزند ملاقات ‌کنند. یکی از مسائل مورد اختلاف میان والدین، محل ملاقات است. متأسفانه برخی از والدین به تعهدات خود مبنی بر تهیه مقدمات یا شرایط لازم برای ملاقات عمل نمی‌کنند و به‌ناچار ملاقات با دخالت نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برخی دادگاه‌ها نیز برای حل این مشکل، کلانتری را محل ملاقات قرار می‌دهند. درحالی‌که این اقدام به طفل آسیب روحی و روانی جدی وارد می‌کند و ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات،‌ آرامش روحی او را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد. بدیهی است که کلانتری‌ها به‌واسطه فضای فیزیکی و پلیسی خود و افرادی که به آنجا رفت‌وآمد می‌کنند، برای کودکان محیطی تنش‌زا و آسیب‌زا به‌حساب می‌آید و علاوه بر آسیب‌های روحی و عاطفی، ممکن است در ملاقات بعد، مقاومت طفل را به همراه داشته باشد و مشکلات بیشتری پدید آورد.

یزدی در بیان آسیب‌های ملاقات در کلانتری افزود: از سوی دیگر حضور کودکان در کلانتری‌ها و رویت مجرمان دستگیر شده در این محل، موجب می‌شود کودکان زودتر از موعد با انواع بزهکاری‌ها آشنا شده و حساسیت خود را نسبت به این آسیب‌ها از دست بدهند. همچنین حضور مادران این اطفال در محیط کلانتری می­تواند دارای آثار سوء بوده و برخی از آنان را در معرض تهدیدها و آسیب‌ها قرار دهد.

وی با قدردانی از تلاش و پیگیری‌های اداره کل بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی استان در تأسیس و راه‌اندازی این مراکز گفت:‌ در حال حاضر مکان مناسب برای ملاقات طفل در منطقه آذر افتتاح‌ شده که دو نفر پرسنل بهزیستی و دو نفر پرسنل کلانتری در این محل خدمات ارائه می­دهند. اگرچه حضور نیروهای کلانتری برای رفع برخی مشکلات احتمالی ضروری است ولی تمهیدی دیده شده که آنان بدون لباس فرم و با لباس شخصی در محل حضور داشته باشند و از روی تابلوی کوچک نوشته شده بر روی میز در جلوی آنان، فقط بزرگترها متوجه حضورشان باشند. فضایی مهد کودکی و شاد، به همراه اسباب بازی­های کودکانه در پارکی طبیعی و فرح بخش، می تواند زمینه های انس و ارتباط عاطفی فرزندان با والدین را بیش از پیش فراهم کرده و چه بسا این امر موجب نزدیکی والدین به یکدیگر و برگشت به زندگی مشترک شود. امید است در سال جاری بتوانیم مراکز بیشتری را با همکاری شهرداری و سایر نهادها راه‌اندازی کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار