سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همسویی افزایش اختلالات روانی با افزایش آسیب‌های اجتماعی، توسعه مراکز مشاوره رایگان جهت شناسایی و کنترل این اختلالات در جامعه را ایجاب می‌کند.
کد خبر: ۴۶۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ 15 July 2017
ساعی در خصوص وضعیت وخیم اختلالات روانی در جامعه و تاثیر این اختلالات در افزایش آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: فرهنگ مراجعه به مشاوره، روانشناس و روانپزشک در جامعه ما بسیار کم رنگ است هر چند در دهه‌های اخیر شاهد رشد و بالندگی مراجعه به این مراکز درخانواده‌های ایرانی هستیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه بیماری‌های روحی و اختلالات روانی جدی گرفته نشده در حالی که اثرگذاری این اختلالات در بروز مشکلات بسیار بالاست، داشتن سلامت روانی موجب مقابله افراد با برخی از آسیب‌های اجتماعی می‌‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی به خصوص آموزش و پروش باید راهکارهای شناسایی و درمان اختلالات روانی را از کودکی آموزش دهد، زیرا کنترل و مهار این اختلالات در سنین پایین امکان‌پذیر است اما کنترل این اختلالات در سنین بالا حالات بغرنج‌تری را ایجاد می‌کند.

ساعی با بیان اینکه بسیاری از افراد بیماری روانی خود را نمی‌پذیرند، گفت: با توجه به افزایش آمار بیکاری، حاشیه‌نشینی و وضعیت نامناسب زندگی‌های اجتماعی و خانوادگی سلامت روانی افراد بیشتر در معرض تهدید هستند، این افراد عموما به دلیل هزینه بالای مشاوره و عدم فرهنگ سازی توانایی و انگیزه مراجعه به مراکز مشاوره را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع و پدیده رو به رشد آسب‌های اجتماعی، مراکز آموزشی چون رسانه ملی و دستگاه‌هایی مانند آموزش و پروش باید ضمن فرهنگ‌سازی، آموزش‌های لازم را به افراد ارایه دهند، علاوه بر این مراکز مشاوره رایگان منسجم باید توسعه پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون سازمان بهزیستی بخشی از مراکز مشاوره‌ای را مدیریت می‌کند اما این مراکز با توجه به مشکلات اجتماعی باید افزایش یابد، این اقدام در کنار اقدامات مقابله‌ای با آسیب‌های اجتماعی، اشتغال‌زایی، توسعه شهرها، بهبود کیفیت زندگی در کاهش اختلالات روانی تاثیرگذار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :