خوردن هندوانه باعث شادابی فرد می‏ شود و از آنجا که هندوانه حاوی ۹۲ درصد آب است، آب بدن را به خوبی تأمین می‏ کند و مصرف این میوه در فصل تابستان بسیار مفید است.
کد خبر: ۴۳۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 11 June 2017
به گزارش تابناک : هندوانه دارای ویتامین‏‌های , A۱ , B۲ , B۶C, PP, B. و پروتئین، فسفر، سدیم، منیزیوم، پتاسیم، آهن، کلسیم و ... می‏ باشد. آب هندوانه دارای اسید آمین‌های بنام سیترولین است.

بتاکاروتن موجود در هندوانه می‏تواند ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن را به این ماده مغذی فراهم آورد. هندوانه دارای موادی بنام کاروتن، لیکوپن و نوعی قند به نام مانیتول می‏ باشد. هندوانه میوه‏‌ای مدر و ملین است، بنابراین زیادکننده ادرار می‏ باشد و سبب دفع سموم بدن می‏ شود. آب هندوانه دفع کننده سنگ کلیه نیز است. خوردن آب یا گوشت آن در درمان یرقان، دفع سنگ‏‌های صفراوی و سنگ‏ کلیه مفید است. تحقیقات نشان داده هندوانه حاوی مقادیر فراوانی لیکوپن است؛ لیکوپن یک ماده آنتی‏ اکسیدان است که در مبارزه علیه سرطان و برخی بیمار‌ها به بدن کمک می‏ کند. این ماده مغذی که رنگ قرمز هندوانه را بوجود می‏ آورد، فقط در برخی از میوه‏‌ها و سبزیجات مانند گوجه‏ فرنگی، گریپ‏ فروت سرخ رنگ و فلفل قرمز وجود دارد. اما هندوانه را بلافاصله بعد از غذا میل نکنید، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می‏ شود. هندوانه را باید تقریبا ۳ ساعت بعد از غذا و یا یک ساعت قبل از غذا میل کرد. مصرف زیاد هندوانه در افراد سرد مزاج، سبب درد مفاصل و ضعف قوای جنسی می‏ شود. افرادی که سرد مزاج هستند، در خوردن هندوانه افراط نکنند، زیادخوردن آن در بعضی از افراد ایجاد نفخ می‏ کند مخصوصا اگر همراه با میوه‏‌های دیگر خورده شود. توصیه می‏ شود هندوانه‏ هایی که سفیدرنگ و نارس هستند را میل نکنید، زیرا به شدت اسیدی بوده و می‏ تواند زیان‏ بار باشد. هندوانه دارای ترکیبات گواتروژن است و افرادی که دارای کمبود ید هستند، باید کمتر این میوه را مصرف کنید. هندوانه دارای اگزالات و پورین بالایی است، به این دلیل افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و اوره بالا هستند، باید کمتر از این میوه استفاده نمایند تا این عوارض در آن‌ها تشدید نشود. افراد مبتلا به دیابت باید با دقت فراوان این میوه را مصرف کنند، زیرا هندوانه اندیس گلایسمی بالایی دارد و قندخون را به سرعت بالا می‏ برد و کنترل این قند برای دیابتی‏‌ها بسیار مشکل است.





منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :