نمایش مقتدرانه و قابل قبول هر یک از تیم‌های ورزشی در هر استانی، نمادی از توسعه‌یافتگی ورزش قهرمانی در آن استان است. در استان قم با وجود مشکلات مالی باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی، این تیم‌ها با دشواری زیاد در لیگ‌های کشوری شرکت می‌کنند و چشم به حمایت‌های دولتی دارند. به طوری که بدون حمایت‌های دولتی، حیات بسیاری از این تیم‌ها به مخاطره می‌افتد.
کد خبر: ۴۳۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱ 08 June 2017
به گزارش تابناک قم، با بررسی اجمالی همه نمایندگان قم در لیگ‌های ورزشی کشور به این نکته می‌رسیم که به جز یکی دو تیم که از حمایت بخش خصوصی بهره‌مند هستند، سایر تیم‌ها حتی اگر نام بخش خصوصی را روی خود داشته‌اند توانایی مالی ضعیفی دارند. در مورد تیم‌های بهره‌مند از حمایت مالی قوی بخش خصوصی همواره این هراس وجود دارد که بخش خصوصی در پایان فصل مسابقاتی، اعلام کند دیگر قصد تیمداری ندارد و با انصراف از کار، آینده تیم را به خطر بیندازد.

اتفاقی که برای «یاسین‌پیشرو»، نماینده قم در لیگ برتر فوتسال ایران، رخ داد که البته سابقه قبلی داشت و پیش از این، «ماهان تندیس» و در گذشته «ارم کیش» و «کیش ایر» نیز پس از حضور مقطعی در عرصه فوتسال با این تیم، پس از مدتی حمایت مالی را واگذار کرده و از ادامه پشتیبانی مالی، انصراف داده بودند.

صبای قم

تیم صبای قم در لیگ دسته اول فوتبال ایران حضور دارد. گرچه هنوز برخی امیدوارند با انحلال باشگاه نفت تهران، صبا به لیگ برتر بازگردد که این موضوع کمی بعید به نظر می‌رسد. صبا وضعیت مالی و مدیریتی مشخصی ندارد. مدیرعامل آینده و هیأت مدیره آن مشخص نیست و تیمی بدون تمرین، بدون مربی و بدون بازیکن، تعریف کاملی از صبای کنونی است. تیمی که از نظر زمانی شرایط مناسبی ندارد و باید از همین حالا به فکر حضور در لیگ دسته اول باشد تا به سرنوشت تیمی چون پاس همدان دچار نشود.

یاسین‌پیشرو

یاسین‌پیشرو قدیمی‌ترین نماینده استان قم در لیگ برتر فوتسال است که با توجه به انصراف حامی مالی از تیمداری پس از 2 سال فعالیت، در حال حاضر وضعیت مالی و مدیریتی نامشخصی در مورد این تیم وجود دارد. تیمی که متولی و مالک آن اداره کل ورزش و جوانان است در شرایطی که همه تیم‌ها مشغول یارگیری و تمرین هستند بدون تمرین و بدون مربی است و وضعیت بازیکنان تحت قرارداد این تیم نامعلوم است.

آتلیه‌طهران

تیم فوتسال آتلیه‌طهران دیگر نماینده قم در لیگ برتر فوتسال است که امسال به لیگ برتر صعود کرده اما مسئولان این باشگاه گفته‌اند دیگر پولی برای هزینه کردن ندارند. از سوی دیگر تلاش آن‌ها برای یافتن حامی مالی با شکست مواجه شده است. بازیکنان این تیم نیز در حال استراحت هستند اما با توجه به زمان ناکافی برای بستن تیمی موفق و مشکلات مالی، گزینه فروش این تیم و خروج آن از استان قم روی میز است و بعید نیست به زودی این اتفاق رخ دهد.

هدف‌پویان

تیم هندبال هدف‌پویان جوان دیگر تیم لیگ برتری ورزش استان قم است که در لیگ برتر هندبال زنان فعالیت می‌کند. هدف‌پویان در 2 سال اخیر به هر مشقتی که بوده در لیگ برتر هندبال زنان حضور پیدا کرده اما مثل 2 سال اخیر، وضعیت مالی این تیم نامشخص است. این تیم بدون حامی مالی و با توجه به آغاز لیگ برتر در مهرماه امسال، عجله چندانی برای رفع مشکلات خود ندارند، اما واضح است که دردسرهای هدف‌پویان در پیش است و کار آن‌ها برای یافتن حامی مالی در قم بسیار سخت به نظر می‌رسد.

ایثار

ایثار در لیگ برتر بسکتبال با ویلچر یکی از تیم‌های موفق ورزش قم در سال‌های اخیر بوده است که این تیم نیز از نظر حمایت مالی وضعیت پایداری ندارد. آن‌ها در فصل اخیر با وجود وعده و وعیدهای فراوان از نظر مالی تنگنای شدیدی داشتند و این نگرانی در فصل آینده نیز برای آن‌ها وجود دارد. ایثار تنها تیم ورزش معلولان قم است که مورد حمایت شخصیت‌های مطرح سیاسی قم قرار دارد و تیم پرافتخاری نیز می‌شود، اما اوضاع مالی برای این تیم با توجه به حرفه‌ای بودن بازیکنان آن، کمرشکن شده است.

کریمه

در والیبال، اوضاع از سایر رشته‌ها کمی بهتر است. کریمه نماینده استان قم در لیگ دسته اول والیبال مردان کشور است که این روزها در حال استراحت و برنامه‌ریزی برای فصل جدید است. تیمی که دارای ثبات مدیریتی و نیروی انسانی مناسب است در بخش وضعیت مالی اما فاقد اسپانسر است و پرداخت هزینه‌های این تیم به صورت شخصی صورت می‌گیرد.

2 تیم در والیبال بانوان

در بخش والیبال بانوان، قرار است امسال 2 تیم از قم وارد لیگ دسته اول کشور شوند. اولی تیم نادرشیمی است که در انتظار آغاز رسمی تمرین است. این تیم مربی خود را منصوب کرده و از نظر مالی دردسر خاصی ندارد. باشگاه نادرشیمی پس از سال‌ها فعالیت در حوزه بسکتبال، اکنون وارد کار در والیبال شده است و والیبال از حضور بخش خصوصی سود خواهد برد.

سرای ایرانی دیگر تیم قمی حاضر در لیگ دسته اول والیبال زنان است که حضورش در این سطح پس از نادرشیمی نهایی شد. این تیم نیز پس از ماه مبارک رمضان کار خود را آغاز می‌کند و جذب حامی مالی بخش خصوصی برای حمایت از این تیم، نکته مثبت و امیدبخشی است که همه امیدوارند موقتی نباشد.

نادرشیمی در والیبال

در رشته بسکتبال، قم یک نماینده در سطح سوپر لیگ یا دسته اول بانوان کشور دارد که طبق معمول سال‌های اخیر این تیم نادرشیمی است.

تیمی که هنوز مشخص نیست مثل فصل گذشته در لیگ دسته اول شرکت می‌کند یا به جمع سوپرلیگی‌های بسکتبال ایران می‌پیوندد. این تیم از نظر مالی و پشتیبانی وضعیت خوبی دارد و بخش خصوصی حامی این باشگاه دارای ثبات مدیریتی و نیروی انسانی مناسب است و یکی از باثبات‌ترین تیم‌های ورزشی قم در لیگ‌های کشوری از نظر استمرار حمایت بخش خصوصی است.

شهدای مدافع حرم

در رشته کشتی، قم یک تیم سطح اول در کشتی فرنگی ایران با نام شهدای مدافع حرم دارد. تیمی که مسابقات خود را نیز آغاز کرده اما به دلیل نبود حامی مالی با مشکلاتی دست و پنجه نرم‌ می‌کند. هزینه‌های این تیم به طور شخصی از گوشه و کنار تأمین می‌شود و هیأت کشتی استان قم متولی امور آن است و در نتیجه ثبات مالی در مورد این تیم وجود ندارد.

ماهان تندیس

در فوتسال بانوان، قم امسال یک تیم در لیگ دسته اول بانوان کشور دارد که زمستان سال گذشته جواز حضور در این سطح را به دست آورد. نام ماهان تندیس بر روی این تیم تداعی‌کننده حمایت بخش خصوصی از این تیم است اما در عمل چنین حمایتی وجود ندارد و نماینده فوتسال بانوان قم در حال حاضر تیمی بدون حامی مالی است که آینده مشخصی ندارد و معلوم نیست چه کسی از این تیم حمایت خواهد کرد.

سازمان نظام مهندسی

یکی دیگر از تیم‌های ورزشی قم در سطوح لیگ‌های برتر کشور تیم تیراندازی نظام مهندسی ساختمان قم است. تیمی که سال گذشته با کسب نایب‌قهرمانی لیگ دسته اول به لیگ برتر رسید اما هیأت تیراندازی استان قم اعلام کرده هنوز وضعیت حمایت نظام مهندسی ساختمان قم از این تیم در فصل جدید مشخص نیست و تمرینات این تیم تعطیل است. گرچه آن‌ها هم مثل هدف‌پویان برای تعیین وضعیت خود فرصت کافی دارند اما خانه تیم‌های ورزشی قم در بعد مسائل اقتصادی به حدی روی آب و بی‌ثبات است که همه حق دارند از همین حالا نگران آینده هر تیمی باشند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار