رئیس میراث فرهنگی سمنان خبر داد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی مسجد امام شهر سمنان آغاز شد.
کد خبر: ۴۳۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 27 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، حمیدرضا دوست‌محمدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی مسجد تاریخی سلطانی (امام) شهر سمنان آغاز شده است.

وی افزود: داربست‌زنی در ایوان غربی (ایوان اصلی بنا)، اندودبرداری از تزئینات ایوان، تثبیت کاشی‌کاری و تزئینات بدنه داخلی و خارجی ایوان و بازسازی تزئینات آسیب‌دیده ازجمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این بنای تاریخی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: حفر کانال ناکش برای از بین بردن رطوبت صعودی در بدنه خارجی ورودی شرقی مسجد، ساماندهی حوض میانی حیاط مسجد با تخریب حوض فعلی که فاقد هویت است و بازسازی حوض بنا با شکل و فرم سنتی گذشته با مصالح سنگ یکپارچه، از دیگر برنامه‌های مرمت این مسجد تاریخی است.

دوست محمدی افزود: مرحله بعدی مرمت، شامل ساماندهی و بازپیرایی کف و بدنه‌های دالان ضلع شمال غرب مسجد است که به‌عنوان ورودی فرعی بنا به

تکیه پهنه دسترسی دارد.

مسجد امام سمنان جزو مساجد چهار ایوانی شاخص دوره قاجاریه و از شاهکارهای مساجد ایرانی است که به‌صورت وقف خاص در اختیار متولی موقوفات حسنی است.

مسجد امام در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. عناصر تشکیل‌دهنده مسجد را ایوان‌های متعدد، شبستان‌های وسیع و حجره‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا و

هفت‌رنگ تشکیل می‌دهد.

مسجد سلطانی (امام) به شماره 257 در تاریخ 30/3/1315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسجد تاریخی و یادگار دوران قاجار، بیش از 80 سال است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، سی‌ام خردادماه امسال هشتاد و یکمین سالگرد ثبت ملی این مسجد زیبا و تاریخی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار