اقتصاد کشور در یزد به خود می بالد
کد خبر: ۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶ 11 February 2015
به گزارش تابناک یزد، با گذشت بیش از یک ‌سال از فعالیت دولت جدید در استان یزد ، می‌توان ارزیابی اولیه‌ ای از سیاست‌های اقتصادی دولت داشت. ثبات اقتصاد کلان دستاورد بزرگی است که دولت می‌تواند در استان یزد به آن ببالد هرچند که همزمان نشانه‌هایی هم دیده می‌شود از عدم توجه به برخی مشکلات که اقتصاد استان را برای دهه‌ها متاثر کرده‌اند و مانع رشد شده‌اند. عدم شفافیت اقتصادی و تبعیضی که فعالان اقتصادی  بخش خصوصی در مقابل شرکت‌های دولتی و شبه دولتی همه روزه تجربه می‌کنند از مهمترین این مشکلات است.
بررسي کارنامه اقتصادي يکسال گذشته دولت در استان یزد نشان مي دهد، دولت حداقل در چهار شاخص کلان اقتصادي وضعيت مثبتي پيدا کرده است. کنترل نقدينگي، بهبود وضعيت توليد، افزايش رشد اقتصادي و تغيير شرايط بورس همگي تنها طي يکسال رخ داده است.
بنابراین گزارش،برای نمونه درفصل بهار سال 93،تعداد جوازهای تاسیس صادر شده 256 فقره در استان یزد اعلام شده است که میزان سرمایه گذاری این جوازها 35 تریلیون ریال ذکر شد این در حالی است که این رقم در بهار 92 از تعداد جواز تاسیسی رقم 275 و میزان سرمایه گذاری این سال 12 تریلیون ریال بوده است که تفاوت این دو رقم نشان می دهد کارآفرینان یزدی به دنبال ایجاد پروژه‌های بزرگتر  وکلان‌تری رفته اند.
این در حالی است که تعداد اشتغال این جوازها در سال 93 رقم 7451 نفرو دربهار سال 92 این جوازها صرفا 6947 نفر بوده است.
همانطور که می دانید جواز تاسیس مجوزی است كه پس از احراز شرایط لازم به منظور سرمایه گذاری در انجام فعالیت صنعتی جدید به نام متقاضی از سوی وزارت صنایع و معادن در دو بند (الف و ب) صادر می گردد:
الف : سرمایه گذاری در رشته فعالیت صنعتی كه در چارچوب اولویت های تعریف شده در اسناد بالا دست نظیر سند راهبرد صنعتی كشور برپایه آمایش سرزمین صورت می گیرد، برطبق ضوابط از حمایت ومشوق های خاص سرمایه گذاری دولت برخوردار می گردد.
ب : سرمایه گذاری در رشته فعالیت صنعتی كه در خارج از چارچوب گزینه الف باشد از مشوق های خاص سرمایه گذاری برخوردار نخواهد گردید. در واقع این جوزا ملاکی برای دانستن اشتیاق به سرمایه گذاری در یک استان یا صنعت خاص است.
اما تعداد واحد به بهره برداری رسیده در این فصل در سال 93 بر اساس آمار صدور پروانه بهره برداری صنعتی 35 فقره می باشد که معادل 327 میلیارد ریال اشتغالزایی  416 نفر بوده است که این رقم ها در بهار سال 92 به از بعد تعداد پروانه بهره برداری 29 پروانه با سرمایه 727 میلیارد ریال و اشتغال 409 نفر بوده است.
البته در فصل بهار 93 ، پروانه بهره برداری معدن، 8 فقره است که ظرفیت استخراج این پروانه ها 162 هزار تن  بوده است و همین اعداد در بهار سال 92 تعداد 5 فقره مجوز با ظرفیت 133 هزار تن محصول معدنی بوده است.
 هم اکنون 30 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب نیز در استان یزد وجود دارد که از این تعداد 14 شهرک صنعتی مصوب و 16 ناحیه صنعتی در زمینه های شیمیایی، نساجی، فلزی، غذایی، کانی غیرفلزی، سلولزی، برق و الکترونیک فعالیت می کنند. وسعت شهرکها و نواحی صنعتی استان یزد به  6 هزار و 610 هکتار می رسد.
استان صنعتی و معدنی یزد، دارای ظرفیت ها ی خوبی برای سرمایه گذاری است و وجود واحدهای صنعتی، معدنی، کارخانه ها و واحدهای بزرگ تولیدی نظیر فولاد، فولاد آلیاژی ، فیبر نوری شهید قندی، ماشین آلات نساجی ، کاشی و سرامیک، سنگ آهن و زغال سنگ، این استان را به قطب صنعتی و معدنی کشور تبدیل و بستر و زمینه لازم را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده است.
با این وصف،سرمایه گذاری در استان طی سالهای اخیر شتاب گرفته و رونق چشمگیری یافته است ،به طوریکه طی این مدت، گروههای اقتصادی خارجی از ترکیه، آلمان، ایتالیا، هند و پاکستان سرمایه گذاری مناسبی در این بخش داشته اند.
در همین زمینه ،محمد رضا بابایی معاون برنامه ریزی استانداری یزد در کارگروه تخصصی اشتغال، تعهد اشتغال استان بر اساس اعلام کتبی دستگاه ها در سال ۹۳ را تعداد ۱۵۵۲۷ نفر اعلام و مصوب کرد.
وی  ضمن بیان اینکه دستگاه های اجرایی مکلف به ثبت اطلاعات واقعی شاغلان جدید در سامانه رصد ملی اشتغال هستند، انجام اقدامات لازم برای ثبت اشتغال انجام شده در سامانه رصد، تا جلسه بعد کارگروه را از دستگاه های اجرایی درخواست کرد.
بابایی با بیان اینکه مهمترین محور توسعه یزد، صنعت است، بر حمایت و همراهی بانک ها با واحد های صنعتی تأکید و با اشاره به اینکه واحد های صنعتی نیمه ساز بسیاری در انتظار تسهیلات بانک ها هستند، بر لزوم تامين سرمایه در گردش صنايع از سوی بانک ها، حمایت آنها برای اتمام واحد های صنعتی نیمه تمام را خواستار شد.
البته شواهد بررسی پرگار نشان می‌دهد که تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در استان یزد، برای بیش از 2 هزار و 500 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر در استان یزد 2 هزار و 862 طرح نیمه تمام عمرانی وجود دارد که بخشی از آنها واحدهای صنعتی است .به طور کلی در این زمینه می توان گفت  یک‌هزار و 140 واحد صنعتی نیمه تمام در استان یزد وجود دارد که این طرح‌ها از 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
استاندار یزد در این مورد گفته است: به این نتیجه رسیدیم که در استان یزد 273 طرح صنعتی وجود دارد که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 60 درصد است و میزان اشتغالی که این طرح‌ها می‌توانند ایجاد کنند، 2 هزار و 543 شغل است.
سید محمد میرمحمدی با بیان اینکه نیمه تمام ماندن طرح‌ها سبب استهلاک سرمایه سرمایه‌گذار نیز می‌شود و برای او هزینه‌های نگهبانی و... را به دنبال دارد، عنوان کرد: معوقه شدن اقساط تسهیلات، پرداخت جریمه معوقات بانکی و ... بخشی دیگر از مشکلات نیمه تمام ماندن طرح‌هاست و این شرایطی نیست که بتوانیم از آن انتظار درآمد داشته باشیم.
باین حال ،بدلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی حاکم بر استان یزد ، فعالیت های صنعتی از قدیم رونق خاص داشته و کالاهای تولیدی آن نظیر سفال، سرامیک، کاشی و محصولات نساجی، شهره خاص و عام بوده است. همچنین با توجه به وجود معادن غنی آن از استان های صنعتی و معدنی کشور در دولت تدبیر بوده و در جایگاه ششم کشوری به لحاظ شاخص های مختلف صنعتی و معدنی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار