استاندار یزد از فعالیت 600 تشکل اجتماعی در سطح استان خبر داد و گفت: سمن ها نماینده بخش مهمی از جامعه هستند.
کد خبر: ۴۲۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 16 May 2017
به گزارش تابناک یزد،سید محمد میرمحمدی در نشست با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد استان افزود: ایجاد تشکل‌های اجتماعی به این دلیل است که بتوان بر اساس اهداف و وظایفی که در اساسنامه سمن‌ها است عملکرد و نقش آن‌ها را در جامعه معرفی و موجبات گسترش مشارکت، همکاری و تعاون را فراهم آورد.
وی با طرح این پرسش که استان در بهبود امور از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد چه بهره‌ای برده است؟ گفت: تشکل‌های اجتماعی باید طبق نقشی که در اساسنامۀ آن‌ها تعریف‌شده است عمل نمایند تا جامعه از مواردی که به آن اشاره رفت بهره­مند شود.
استاندار یزد با بیان اینکه سمن‌ها باید برای خود برنامه‌ریزی کنند در خصوص فعال کردن سمن‌ها گفت: معتقدیم سمن‌ها باید فعال باشند از همین رو به مدیران استان در شورای برنامه‌ریزی تأکید کرده‌ایم به دلیل اینکه سمن‌ها نمایندۀ بخشی از جامعه هستند نسبت به پیشنهادات آن‌ها توجه لازم بنمایند.
میرمحمدی افزود: سعی شده است در زمینه های متعدد از سمن‌ها پشتیبانی شود و اگر تشکلی اجتماعی از ما درخواست کمک کرده و طبق قانون می‌توانستیم به او کمک کنیم این مهم انجام‌شده است و چنانچه غیراز این باشد خوشحال خواهیم بود مورد یا موارد را به ما اعلام تاپیگیری و اقدام لازم صورت پذیرد.
استاندار یزد بابیان اینکه استان به مسائل زنجیرۀ حیاتی توجه ویژه‌ای دارد گفت: تخصص برای این است که بتوان با نگاه علمی روش‌های علمی را به‌گونه‌ای به کار گرفت که آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود و بهره‌برداری از معادن نیز به‌درستی انجام شود.
میرمحمدی ، شیرکوه را عنصر اصلی حیات استان نام برد و افزود: اگر شیرکوه، عیار طلای صد درصد هم داشته باشد باید آن را حفظ کرد و اگر چنین نشود و از آن برداشت شود به این معناست که عنصر اصلی حیات استان را ازدست‌داده‌ایم.
استاندار یزد دربارۀ مطالعات مربوط به انتقال آب نیز گفت: چندین سال روی این موضوع کار و از چندین مشاور استفاده‌شده است که از این مطالعات در جلسات وزارت نیرو که مرجع تخصصی کار است، دفاع‌های چندین‌باره شده و به تصویب رسیده است.
میرمحمدی بابیان اینکه فعالیت سمن‌ها جنبۀ تجاری ندارد بلکه جنبۀ خدمت و هم‌افزایی دارد گفت: ضرورت دارد همکاری و تعامل و خوداتکایی در سمن‌ها محقق و این فرهنگ نهادینه شود تا مردم خود تکیه‌گاه خود باشند.
وی ، توسعۀ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، خرد جمعی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ کار و تلاش را از مواردی دانست که سمن‌ها می­توانند در آن‌ها نقش مؤثری داشته باشند.
استاندار یزد افزود: مشارکت و خودیاری، کمک به مشارکت اجتماعی و پایبندی به عهد و وفا مواردی از فرهنگ‌سازی است که سمن‌ها می‌توانند نقش مهمی نسبت به آن‌ها ایفا نمایند.
میرمحمدی گفت: هدف دولت نظارت بر تشکل‌های اجتماعی برای پیشبرد اهدافشان است و اگر زمانی برای نشست با آن‌ها اختصاص داده می‌شود برای این است که ضمن هم‌اندیشی نتیجۀ اقدامات و فعالیت‌های آن‌ها مطرح و مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی یکی از ظرفیت‌های تشکل‌های اجتماعی را جلوگیری از اقداماتی مانند دور زدن قانون دانست و افزود: تشکل‌های اجتماعی چشم‌های بیدار دولت هستند تا اتفاق‌هایی نظیر دور زدن قانون در جامعه پیش نیاید.
استاندار یزد بابیان اینکه سمن‌ها سیاسی و تجاری نیستند گفت: سمن‌هایی که امور مالیاتی به آن‌ها مراجعه کرده و مالیات خواسته است به‌طور مکتوب اعلام کنند و اگر هم اظهارنامه داده‌اند، آن را ذکر کنند تا ما در تعامل با سازمان امور مالیاتی به حل مسئله کمک کنیم.
میرمحمدی ، تقسیم‌بندی سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌ای شدن فعالیت‌های آن‌ها را پیشنهاد خوبی دانست و گفت: سمن‌ها با همکاری یکدیگر مجمع نمایندگان متمرکز سمن‌ها را تشکیل دهند و فعالیت‌های جمعی و گروهی با منافع مشترک را توسعه دهند.
وی در خصوص مشکلات ناشی از بیمۀ کارکنان سمن‌ها گفت: دراین‌باره و در خصوص مأموران بیمه به خود اضطراب راه ندهید و اگر کارگری دارید که در خصوص بیمه دچار مشکل است کار خود را شفاف معرفی کنید تا در رفع مشکل بیمه طبق قوانین جاری پیگیری شود.
استاندار یزد گفت: تفاوتی بین مردم نیست مگر در تقوا، کارآمدی، ارائۀ کار مطلوب و تاکنون سعی شده اتنگ‌نظری ها از جامعه دور شود و افراد به وسعت نظر تشویق و ترغیب شوند.
میرمحمدی دربارۀ مباحث مطرح‌شده از سوی نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و در خصوص توانمندسازی زنان بی‌سرپرست گفت: این کار بسیار ارزشمند است و ما هم مواردی که در این زمینه و از طریق واحدها برایمان مقدور بوده همکاری کرده‌ایم.
وی در خصوص تأمین آب گفت: دولت درزمینۀ آب مراقبت بسیاری کرده و حساسیت بسیاری نشان داده است و در مدیریت مصرف آب کشاورزی تلاش‌های بسیاری برای به‌کارگیری روش‌های آبیاری نوین انجام داده است و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشته است که در کتاب عملکرد یک‌ساله شهریور 94 لغایت شهریور 95 می‌توانید مشاهده نمایید.
استاندار یزد در مورد انتقادهای بیان‌شده به انتصاب رؤسای هیات های ورزشی در استان گفت: خود من نیز به این موضوع انتقاد دارم و از همکاران خواسته‌ام ازاین‌پس رؤسای هیات‌های ورزشی را از میان افراد دولتی انتخاب ننمایند.
میرمحمدی در خصوص وضع قوانین گفت: مجلس تاکنون پشت درهای بسته چیزی را تصویب نکرده است همه مردم از طرح‌ها و لوایح قانونی از طریق مذاکرات علنی مجلس مطلع می‌شوند و این مهم یکی از نقاط قوت مملکت ما است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار