کد خبر: ۴۲۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 08 May 2017
به گزارش تابناک یزد، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از آغاز مرمت و بازسازی بادگیر آب انبار هفت‌تایی احمد آباد اردکان خبر داد.
«ساشا ریاحی‌مقدم» در مورد اين خبر تصریح كرد: آب‌انبارها از دیرباز مورد توجه مردم کویر‌نشین بوده است و ذخیره آب در این مناطق یکی از اقدامات حیاطی از سوی ساکنین این دیار بوده است .

وی در خصوص دلیل ایجاد چند آب انبار در منطقه احمدآباد اردکان، عنوان کرد: اگر مکان‌یابی مجموعه آب انبارهای احمدآباد را مورد توجه قرار دهیم، این منطقه دارای طراز ارتفاع بالاتری نسبت به مناطق اطراف است و از این رو با حفر خزانه و مخزن آب انبار در عمقی پایین‌تر، امکان نفوذ آب‌های شور و تلخ وجود نداشته و این آب انبارها با آب شیرین قابل شرب قنات پر شده و به این دلیل محل مناسبی برای ساخت آب انبارها بوده است .

این مقام مسئول افزود: احمدآباد اردکان از نظر ساخت آب انبار شاخص و مجموعه آب انبارهای هفتایی آن شهرت بسیار دارد .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل در خصوص مجموعه ارزشمند آب انبارها، گفت: مجموعه هفت‌تایی آب انبارهای احمدآباد به عنوان مجموعه‌ای منحصر به فرد تاریخی در سطح کشور، شاخص و برندی برای معرفی شهرستان اردکان محسوب می‌شود .

ریاحی مقدم در خصوص این مجموعه ابراز امیدواری کرد: با توجه به ویژگی استثنایی و تراکم این تعداد بادگیر در یک مکان جغرافیایی، در صورت تبلیغ مناسب و مطرح کردن این مجموعه به عنوان یک مجموعه گردشگری می توان به این امید داشت که در سال‌های آینده این مکان به عنوان یکی از قطب‌های جذب گردشگر در شهرستان اردکان مطرح شود .

گفتني است، مجموعه آب انبارهای احمد آباد مربوط به دوره قاجار است و در خیابان امام خمینی احمد آباد شهرستان اردكان واقع شده و به شماره ۹۱۰۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار